خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد:

مذاکره با وزارت نیرو برای تحقق حقابه تالاب های خوزستان

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای تامین حقابه تالاب های خوزستان و احیای این تالاب ها با وزارت نیرو در حال مذاکره هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، معصومه ابتکار پنجشنبه در حاشیه بازدید رییس جمهوری از روند شستشوی مقره ها در پست 230 کیلوولت کوی مهدیس اهواز اظهار کرد: احیای تالاب ها با هماهنگی محیط زیست و رویکرد جدید دولت آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تالاب های شادگان و هورالعظیم در خوزستان از کانون های مهم گرد وغبار این استان هستند، افزود: با گشایش دریچه های آب به هورالعظیم 70 درصد از این تالاب که پیش از این خشک بود، آبگیری شده و بخشی از کانون ها از بین رفته است.

ابتکار درباره کاهش شدید آب رودخانه جراحی که منبع تالاب شادگان است، اظهار کرد: با وزارت نیرو هماهنگی و مشورت کردیم که حقابه این تالاب ها تامین شود.

وی همچنین گفت: منشا 35 درصد ریزگرهای خوزستان، کانون های داخلی و 60 درصد آنها از کانون های خارجی است.

ابتکار با اشاره به انجام مطالعات شناسایی کانون های گرد و غبار از سال 92 افزود: در خوزستان کانون های گرد و غبار و کانون های بحرانی و کانون های فوق بحرانی شناسایی و طبقه بندی شده است.

وی با بیان اینکه 40 هزار کانون فوق بحرانی در خوزستان شناسایی شده، اظهارکرد: با تداوم خشکسالی و کاهش بارندگی زمین های کشاورزی بیشتری کشت نشده بنابراین کانون های گرد و غبار و کانون های بحرانی در حال گسترش است و معضل گرد و غبار با تغییر اقلیم و خشکسالی تشدید می شود.

ابتکار افزود: هواشناسی در این زمینه اقدامات خوبی داشته و تجهیزات جدیدی راه اندازی کرده و سازمان محیط زیست نیز ایستگاه های پایش هوا را در خوزستان افزایش داده و هم اکنون بیشتر شهرهای این استان دارای ایستگاه های سنجش آلودگی هوا هستند که اطلاع رسانی بصورت مستمر انجام می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان صبح پنجشنبه به منظور بررسی بحران ریزگردها از طریق فرودگاه بین المللی اهواز وارد خوزستان شد.

 

کد خبر : ۴۶۲۹۷۵