خبرگزاری کار ایران

فرماندار هندیجان خواستار شد؛

لزوم توجه به وضعیت رود خانه زهره/ تجمع کشاورزان مقابل فرمانداری

فرماندار هندیجان امروز در جلسه شورای حفاظت آب رود خانه زهره گفت: هندیجان یکی از مناطق محروم استان خوزستان است و با توجه به وضعیت آب شرب و آب کشاورزی، متاسفانه شاهد خشک شدن آب رود خانه زهره هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، سیدمهران رفیعی امروز در جلسه شورای حفاظت آب رودخانه‌ی زهره گفت: 50 در صد آب شرب منطقه از رودخانه زهره و 50 درصد از جنوب شرق تأمین می‌شود، تا جایی که در فصل تابستان با مشکل جدی آب رودخانه روبرو بودیم و در فصل پاییز هم این مشکل به‌صورت جدی و اساسی قرار دارد.

وی افزود: آب در سه نوبت از سد آسک در بالادست رودخانه زهره رهاسازی شده بود که متأسفانه آبی دست کشاورزان را نگرفته تا جایی که dc آب بالا بود و کشاورزان نتوانستند زمین‌های کشاورزی خود را کشت نمایند.

 نماینده عالی دولت در هندیجان ادامه داد: نبود مدیریت در خصوص رهاسازی آب سد آسک باعث نابودی کشاورزی در منطقه شده که می‌توان گریه‌ی کشاورزان و دامداران را در خصوص خشک شدن زمین‌های کشاورزی و دام آنان را که در حال نابودی است دید و این امر بر می‌گردد به توجه خاص به مدیران و مسئولین سازمان آب و برق استان خوزستان که باید چاره‌اندیشی شود.

فرماندار هندیجان ادامه داد: قبول داریم مشکل آب در کل کشور وجود دارد، اما در منطقه هندیجان آن‌قدر وضعیت آب رودخانه اسف‌بار است که مردم نجیب و شریف و کشاورزان هندیجانی در حال نابودی قرارگرفته و باید مدیریت سازمان آب و برق استان خوزستان این مشکل را مدیریت نماید.

رفیعی افزود: وقتی وضعیت آب شرب و آب کشاورزی هندیجان در وضعیت حاد و قرمز قرار گرفته است، چگونه در بالادست رودخانه زهره  ده‌ها  کانال باز است؟ ولی متأسفانه کشاورزان هندیجانی از نبود آب رنج می‌برند و طوری شده که وضعیت آب رودخانه زهره حتی به محیط‌زیست هم ضرر رسانده است. بنده به‌عنوان نماینده سیاسی دولت از مدیریت سازمان آب و برق خوزستان و همچنین وزیر محترم نیرو می‌خواهم که مشکل  آب رودخانه زهره را جدی گرفته که شاهد خسارت به کشاورزان و دام داران نباشیم.

 در ادامه این جلسه نمایندگان کشاورزان در خصوص مشکل آب کشاورزی صحبت‌هایی نمودند که کامبیز محسنی مدیر جهاد کشاورزی هندیجان در خصوص خشک شدن آب رودخانه زهره گفت: جای تأسف است که هر ساله کشاورزان و دام داران با این‌چنین مشکلات مواجه و روبرو هستند. به‌صراحت می‌توان گفت که کشاورزان با رهاسازی زمین‌های کشاورزی و دام داری به شهرهای دیگر کوچ کردند.

وی افزود: اگر بخواهیم کشاورزی را در منطقه‌ی هندیجان احیا سازیم، باید طرح شهید رجایی که در زمین‌هایی که قابل‌کشت نیستند اجرا شود.

محسنی ادامه داد: کشاورزان هندیجانی از بی‌آبی رنج می‌برند، باید مشکل از مدیریت سازمان آب و برق خوزستان که در باز نمودن سد آسک که در بالادست رودخانه زهره قرار دارد این مشکل حل شود. هندیجان چندین سال است که با خشک‌سالی روبرو شده و این را به چشم می‌توان دید.

 همچنین در ادامه، سید محمود هاشمی رئیس دادگستری هندیجان با ابراز همدردی با کشاورزان گفت: وضعیت خشک شدن آب رودخانه زهره، چشم انسان را به درد آورده و باید از سوی وزیر نیرو و مدیران سازمان آب و برق خوزستان هر چه سریع‌تر مدیریت شود تا شاهد مشکلات غذایی در خصوص کشاورزان نباشیم.

 همچنین در ادامه‌ی این جلسه، ایرج سلیمانی مدیر سازمان محیط‌زیست ماهشهر و هندیجان از وضعیت خشک شدن آب رودخانه زهره ابراز نگرانی نمود و گفت: موجودات زنده در رودخانه، در حال نابودی قرار گرفتند که جای تأسف دارد و این امر به دلیل رهاسازی حق آب رودخانه زهره از سوی مدیریت سازمان آب و برق خوزستان است که باعث خشک شدن این رودخانه شده و کلیه‌ی موجودات زنده در رودخانه زهره در معرض نابودی قرار دارند و این، جای تأسف دارد. از مدیریت سازمان آب و برق خوزستان خواستاریم تا هر چه سریع‌تر نسبت به رهاسازی حق آب رودخانه زهره اقدام نماید.

لازم به ذکر است که تعدادی از کشاورزان هندیجانی، هم‌زمان با برگزاری این جلسه، در جلوی درب فرمانداری تجمع نموده و خواستار هر چه سریع‌تر رهاسازی آب سد آسک در رودخانه زهره شدند.

تجمع کشاورزان هندیجانی

 

کد خبر : ۴۴۱۱۷۵