خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به انتشار یک خبر در ایلنا؛

نظارت کامل میراث‌فرهنگی بر عملیات لوله‌گذاری در جوبجی رامهرمز

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۰۶۸۴

کشف مجدد بقایای فرهنگی باعث توقف عملیات شد

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان با اشاره به انتشار گزارشی با عنوان "قصه تلخ تخریب میراث‌فرهنگی" در روزنامه اعتماد که طی آن این روزنامه به نقل از خبرگزاری ایلنا از هجوم ماشین‌آلات سنگین به عرصه تاریخی جوبجی خبر داده بود، توضیحاتی را در راستای تنویر افکار عمومی ارائه کرد.

به‌ گزارش ایلنا از خوزستان، سیدمحسن حسینی ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۲ اظهار کرد: مطالعات و کاوش‌هایی که در اوایل دهه نود خورشیدی به سرپرستی خانم دکتر آرمان شیشه‌گر در مسیر خروجی سیفون انتقال آب جوبجی در راستای پژوهش‌های پیشین محوطه جوبجی انجام گرفت حاکی از آن بود که این بخش، پاره‌ای مهم از محوطه‌ای تاریخی‌فرهنگی بوده که دارای آثار ارزشمندی به‌ویژه در شکل بقایای تدفین و گورستانی است.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان ادامه داد: از همین‌رو و بر پایه یافته‌های پیشین، نتایج گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و حریم محوطه و کاوش محدود در این بخش و نیز ضرورت کاوش گسترده و روش مند پیش از هرگونه عملیات عمرانی، مورد تأکید قرار گرفت.

او تصریح کرد: باتوجه به ضرورت‌های مطرح‌شده برای عبور خط لوله پیشنهادی از این بخش از محوطه تاریخی و تکمیل طرح آبرسانی ۱۲ هزارهکتاری از اراضی دشت رامهرمز در ساحل چپ رودخانه اعلا و نقشی که این اقدام در رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه داشت و به‌منظور تحقق عینی شعار رونق تولید و باتوجه به این‌که شبکه انتقال آب و سیفون مورد نیاز با صرف هزینه‌های بسیار از بستر رودخانه اعلا ساخته و اجرا شده بود، در سال ۱۳۹۵ قراردادی بین سازمان آب و برق خوزستان و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی منعقد شد و مقدمات اجرای این طرح فراهم آمد.
حسینی تصریح کرد: در قالب این تفاهم، مقرر شد با انجام کاوش گسترده و منظم، آثار فرهنگی موجود در این مسیر شناسایی شوند و پس از آن تصمیم‌های لازم در این‌خصوص گرفته شود که در همین راستا، سه فصل کاوش گسترده و منظم برای سنجش سطح و غنای آثار موجود توسط تیم منتخب و اعزامی از سوی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی به سرپرستی میثم حسین‌زاده طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷و ۱۴۰۰ طرح‌ریزی و اجرا شد.

او با اشاره به این‌که نتایج کاوش‌های یادشده که تا رسیدن به سطح خاک بکر در پهنه اثر تاریخی انجام گرفت و به مستندسازی آثار موجود و انتقال بقایای منقول به مخازن امن منجر شد، افزود: با بررسی نتایج این مطالعات و تأیید صحت فرآیندها و پژوهش‌های میدانی از سوی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و همچنین صدور تأییدیه از سوی شورای فنی معاونت میراث‌فرهنگی کشور برای این روند، مقرر شد طرح سازمان آب و برق خوزستان برای گذر از عرصه مصوب اثر تاریخی با نظارت پیوسته کارشناس باستان‌شناس با دقت کامل به اجرا درآید.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان عنوان کرد: باتوجه به پیگیری‌های مکرر سازمان آب و برق استان برای اجرای طرح آب‌رسانی و حضور رئیس پژوهشگاه و رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی و هیأت همراه و بازدید میدانی و همچنین اجرای عملیات کاوش و باستان‌شناسیِ همه مسیرهای اجرایی طرح طی سالیان گذشته توسط باستان‌شناسان و انتقال آثار موجود نجات‌بخشی از محل و عدم وجود هرگونه اثر در محل اجرای طرح، همه مراحل اجرای طرح در سال ۱۴۰۰ توسط شورای فنی وزارت بررسی و با اجرای طرح موافقت شد.

او بیان کرد: این طرح بار دیگر در سال جاری توسط شورای فنی وزارت بازبینی و با اجرای آن با نظارت کارشناس باستان‌شناس موافقت شد که این موضوع از طرف وزارت میراث‌فرهنگی به سازمان آب و برق نیز ابلاغ شد و ما هم براساس ابلاغیه اعلام‌شده، سرپرست هیأت کاوش و یکی از کارشناسان باستان‌شناس خبره را به‌عنوان ناظر به سازمان آب و برق به‌منظور نظارت معرفی کردیم و در همه مراحل کار هم ناظران باستان‌شناس و هم نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی حضور داشتند.

حسینی تأکید کرد: همه فرآیندهای اجرایی بر مبنای مجوز نهایی صادرشده و با نظارت پیوسته نمایندگان این اداره‌کل بر فرآیند خاکبرداری در حال اجرا بود تا اینکه حدود یک ماه پیش حین عملیات گودبرداری خارج از عرصه جوبجی، بار دیگر بقایای آثار فرهنگی کشف شد که به دنبال آن بی‌درنگ عملیات گودبرداری را متوقف کردیم.

او افزود: پس از توقف عملیات، موضوع را به پژوهشگاه میراث‌فرهنگی اطلاع دادیم و هم‌اینک در انتظار پاسخ نهایی این پژوهشگاه برای تصمیم‌گیری نهایی در این‌باره هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز