خبرگزاری کار ایران

صبح امروز رخ داد:

دومین روز از اعتراض صنفی کارگران پتروشیمی فجر / کارفرما کارگران روزمزد را جایگزین معترضین کرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۸۰۱

چکیده: بیش از ۱۵۰ کارگر پتروشیمی فجر در اعتراض به تصمیم پیمانکار مبنی بر جلوگیری از ورود یکی از نمایندگان صنفی کارگران به کارخانه برای دومین روز متوالی دست از کار کشیدند.

بیش از ۱۵۰ کارگر پتروشیمی فجر در اعتراض به تصمیم پیمانکار مبنی بر جلوگیری از ورود نماینده صنفی کارگران به کارخانه برای دومین روز متوالی دست از کار کشیدند.

یکی از نمایندگان کارگران در این باره به ایلنا گفت: کارگران واحد تعمیرات و نگهداری پتروشیمی فجر صبح امروز(چهار شنبه ۲ بهمن ماه) در اعتراض به تصمیم شرکت پیمانکاری «رامپکو» مبنی بر جلوگیری از ورود «عباس رضایی» به کارخانه برای دومین روز متوالی دست از کار کشیدند.

وی در تشریح تمهیدات پیمانکار برای مقابله با اعتراض صنفی کارگران، افزود: پیمانکار به منظور جلوگیری از کاهش تولید و اعمال فشار به کارگران برای پایان دادن به این اعتراض صنفی، کارگران روزمزد را به کارخانه آورده و از آن‌ها استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: هنوز پیرامون جلوگیری از ورود آقای رضایی به کارخانه، پاسخ رسمی به کارگران اعلام نشده است اما نمایندگان کارفرما و پیمانکار، کارگران را تهدید کرده‌اند که در صورت ادامه اعتراض صنفی، اسامی شان را به نهادهای امنیتی گزارش می‌دهند.

این نماینده کارگری ادامه داد دو تن از مدیران این پتروشیمی در جمع کارگران حضور پیدا کرده و به آن‌ها گفته‌اند که دستور جلوگیری از ورود آقای رضایی به کارخانه از «بالا» آمده است.

وی تصریح کرد: کارگران نمی‌دانند منظور این آقایان از بالا چه کسی است.

وی در پایان با اشاره به مراجعه چندین کارگر پتروشیمی فجر به نمایندگی از سایر کارگران به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات و امام جمعه شهرستان ماهشهر، اظهار داشت: در این مراجعات به کارگران گفته شده که اعتراض آنها پیگیری می‌شود اما به جای اعتراض بهتر بود اطلاع رسانی می شد؛ ‌ این در حالی است که آقای رضایی را به دلیل اطلاع رسانی از شرایط کارخانه ممنوع‌الورود کرده‌اند.

گفتنی است ماده ۱۴۲ قانون کار اعتصاب کارگران را به رسمیت شناخته و صراحت دارد: در صورتی که اختلاف نظر در مورد مواد مختلف این قانون و یا پیمانهای قبلی و یا هر یک از موضوعات مورد درخواست طرفین برای‌ انعقاد پیمان جدید، منجر به تعطیل کار ضمن حضور کارگر در کارگاه و یا کاهش عمدی تولید از سوی کارگران شود، هیأت تشخیص موظف است بر‌اساس در خواست هر یک از طرفین اختلاف و یا سازمانهای کارگری و کارفرمایی، موضوع اختلاف را سریعاً مورد رسیدگی قرار داده و اعلام نظر نماید.

پیشینه تهدید فعالان کارگری در ماه گذشته

گفتنی است ایلنا در تاریخ ۲۵ دی‌ماه از با انتشارگزارشیاز اعمال فشار به تعدادی از فعالان کارگری که در خصوص مسائل صنفی شان اطلاع‌ رسانی کرده و هشدار داده بود که برخورد با فعالان کارگری به قصد انصراف آنان از فعالیت صنفی‌ طی یک ماه گذشته وارد فاز تازه‌ای شده است و این خطر وجود دارد که در صورت ادامه این برخورد‌ها، روند اطلاع رسانی از جامعه کارگری بدلیل نبود تضمینی برای «آزادی پس از بیان» با اخلال مواجه شود. همچنین در تاریخ ۲۶ دی‌ماهگزارشدیگری از تهدید ۲۰ کارگر پلی‌اکریل به دلیل فعالیت‌های صنفی منتشر شده بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز