خبرگزاری کار ایران

به میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز؛

میزگرد «آینده انرژی با نگاه به فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر» برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۴۷۸۴

همزمان با کنفرانس پژوهش‌های کاربردی در مهندسی برق که به‌صورت مجازی در دانشگاه شهید چمران اهواز، برگزار شد، میزگرد «آینده انرژی با نگاه به فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر» با همکاری انجمن فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر ایران برگزار نیز برگزار گردید.

به گزارش ایلنا از خوزستان، در این میزگرد در ابتدا مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت مدیریت برق ایران، به سیاست‌ها، برنامه‌ها و نیز محدودیت‌های وزارت نیرو در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر پرداخت.

وی بیان کرد: با وجود برنامه گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر ولی با توجه به منابع محدود مالی، این امر گسترش پیدا نکرده است.

میزگرد «آینده انرژی با نگاه به فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر» برگزار شد

رجبی مشهدی بر ضرورت تنوع سبد منابع انرژی اولیه برای تولید برق تاکید و بر ضرورت بومی‌سازی فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر با توجه به فعالیت چندین کارخانه تولید توربین‌های بادی و نیز ساخت سلول‌های خورشیدی تاکید کرد.

در ادامه، حبیب‌الله اعلمی، مشاور پژوهشکده مطالعات فناوری و عضو آزمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر دانشگاه شهید بهشتی اهواز، با توجه به توجه جهانی بر تمرکززدایی، مقررات‌زدایی، کربن‌زدایی، دیجیتالی شدن و نیز دمکراتیزه (مردمی شدن) صنعت انرژی، بیان کرد: روند انرژی در جهان، گسترش سریع انرژی‌های تجدیدپذیر خصوصا انرژی خورشیدی و باد را نشان می‌دهد و الان شاهد گسترش سریع انرژی‌های تجدیدپذیر در کشورهای همسایه هستیم.

وی در مورد رفع خاموشی‌ها در تابستان و زمستان، بیان کرد: ساخت نیروگاه‌های مبتنی بر سوخت‌های فسیلی مشکل را حل نمی‌کند زیرا در زمستان‌ها کماکان با کمبود گاز و سوخت مواجهیم و تنها راه چاره ساخت نیروگاه‌های خورشیدی است.

مشاور پژوهشکده مطالعات فناوری و عضو آزمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر دانشگاه شهید بهشتی اهواز افزود: برای سرعت بخشیدن به این کار پیشنهاد می‌شود وزارت نیرو برای شرکت‌های مپنا، شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع و ساتبا (بخش خصوصی)، سهمیه‌هایی در نظر بگیرد تا نسبت به احداث نیروگاه‌های خورشیدی با استفاده از منابع داخلی یا سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اقدام نمایند.

در ادامه، سید حسین ایرانمنش، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مؤسسه پژوهش در مدیریت و برنامه‌ریزی انرژی این دانشگاه و عضو سندیکای تولیدکنندگان برق، یکی از علت‌های عدم گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر را عدم شفافیت قوانین و نیز عدم وجود آیین‌نامه‌های اجرایی در زمینه قراردادهای دوجانبه، خرید تضمینی، صادرات و نیز تحویل سوخت صرفه‌جویی شده دانست که عملا جلوی سرمایه‌گذاری در این زمینه را می گیرد.

میزگرد «آینده انرژی با نگاه به فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر» برگزار شد

وی افزود: به‌عنوان نمونه هم اکنون مزارع استخراج رمز ارز به‌عنوان یک تقاضای مناسب برای تولیدکنندگان تجدیدپذیر به‌رغم داشتن قرارداد با تولیدکنندگان تجدیدپذیر، وزارت صمت از دادن اجازه فعالیت و صدور پروانه بهره‌برداری امتناع می‌کند.

سپس سید فرید قادری استاد دانشگاه تهران و رئیس مؤسسه پژوهش در مدیریت و برنامه‌ریزی انرژی دانشگاه تهران، بیان کرد: همان‌طور که اقتصاد آزاد باعث افزایش بهره‌وری و ایجاد انگیزه در ورود بخش خصوصی در همه صنایع بوده و می‌باشد، برای آینده انرژی‌های تجدیدپذیر هم باید مدیریت دولتی حذف و عرضه انرژی‌های نو را به دست مردم بسپارند، به این ترتیب زمینه برای جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری‌های کلان که نیاز توسعه این صنعت در مدت زمان کمتر می‌باشد فراهم می‌گردد.

میزگرد «آینده انرژی با نگاه به فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر» برگزار شد

در این میزگرد، محسن صنیعی دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز و دبیر انجمن فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر که مدیریت پنل را بر عهده داشت، ارتباط تنگاتنگ آب، انرژی و محیط زیست را بیان کرد.

وی به روند گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان و کاهش انرژی مبتنی بر سوخت‌های فسیلی اشاره نمود و بیان کرد: در دهه‌های آینده، نفت اهمیت خود را در اقتصاد از دست می‌دهد لذا ما باید اقتصاد و سیاست خود را جدای از نفت ببینیم.

صنیعی بیان کرد: لازم است صنایع ملزم به تأمین انرژی خود شوند و شرط تأسیس صنایع جدید باید اطمینان از وجود ظرفیت نیروگاهی باشد.

میزگرد «آینده انرژی با نگاه به فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر» برگزار شد

وی افزود: اگر وزیر نیرو، برنامه ده هزار مگاوات انرژی‌های تجدیدپذیر را در جریان رأی اعتماد مطرح کرده، این تعهد جز با تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر محقق نمی‌شود.

در پایان، معرفی آزمایشگاه تحقیقاتی فناوری سلول‌های خورشیدی زیر نظر کوثریان در گروه برق دانشگاه شهید چمران، صورت گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز