خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

باشگاه ایران در مسجدسلیمان به مزایده گذاشته شد/آثار ثبت شده سرنوشت نامشخصی دارند

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۴۶۴۷

مدیر انجمن حامیان میراث جاوید مسجدسلیمان از به مزایده گذاشتن فروش باشگاه ایران در این شهرستان توسط سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خبرداد. این در حالی است که به گفته وی این باشگاه که قدمتی بیش از ۷۰ سال دارد، به ثبت ملی رسیده است.

به گزارش ایلنا از خوزستان، به تازگی فروش باشگاه ایران یا همان تالار و رستوران حامد مسجدسلیمان که به ثبت ملی رسیده توسط سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به مزایده گذاشته و به همین منظور زیبا صالحی فرگنی در گفت و گو با ایلنا اظهار کرد: این باشگاه فضایی فرهنگی، ورزشی، تفریحی ساخته عصر پهلوی و یکی از منحصر به فرد ترین بناهای تاریخ معماری مدرن ایران است و روزگاری فضایی عمومی سرزنده و پر رفت و آمدی محسوب می شد.

وی افزود: باشگاه ایران پس از انقلاب در اختیار جهاد سازندگی قرار گرفت و پس از سال‌ها متروکه بودن تبدیل به رستوران و تالار جشن شد که پس از چندی به کلی تعطیل و امروزه به صورت متروکه در وضعیت نابسامانی رها شده است.

مدیر انجمن حامیان میراث جاوید مسجدسلیمان گفت: باشگاه ایران پیش از توسعه باشگاه مرکزی، ایجاد تالار سینما، آمفی تئاتر و فضای جنبی در دهه ۵۰ محوری ترین باشگاه و کانون تجمع مدیران و کارمندان نفت به حساب می آمد. این باشگاه را به دلیل وجود امکانات تفریحی، ورزشی و هنری می‌توان نمونه‌ای موفق و هم عرض سراهای محله و فرهنگ‌سراهای امروزی خواند.

وی با بیان اینکه این بنا از لحاظ گونه‌بندی و ریخت شناسی یکی از بناهای مهم معماری مدرن و یکی از بی نظیرترین بناهای سازمانی و جزو میراث تاریخی صنعتی و اجتماعی ایران و خاورمیانه محسوب می شود، اضافه کرد: بیش از خودِ بنا درجه اهمیت کاربران، فضا و سطح بالای خدمات رفاهی ارائه شده در مسجدسلیمان ۷۰ یا ۸۰ سال پیش نشانگر سطح رفاه عمومی و امکانات پیشرفته این شهر بوده است قبل از احداث اولین فرهنگ‌سرا در اواخر دهه ۵۰ خورشیدی در کشور، این باشگاه ها اولین فرهنگ‌سراها و باشگاه‌های فرهنگی ورزشی کشور محسوب می شوند.

صالحی فرگنی ادامه داد: در ظاهر باشگاه تاریخی ایران با سابقه ای حدود ۷۰ ساله که پس از انقلاب به جهاد کشاورزی واگذار شده بود، بابت بدهی‌های ۲۵ میلیارد ریالی اداره جهاد کشاورزی به اداره تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۶ به مزایده گذاشته شده بود که خوشبختانه این اثر سال ۱۳۹۸ به شماره ثبت ۳۲۷۲۴ در فهرست آثار ملی درآمد.

وی بیان کرد: در حالی که انتظار می رفت بنا احیا و مرمت شود، مجدد خبری مبنی بر به مزایده گذاشتن این اثر کم نظیر به گوش رسید، حال سوال اینجاست که چرا اثری که در فهرست آثار ملی قرار گرفته و شماره ثبت آن نیز به اداره مربوطه ابلاغ شده است، باید به مزایده گذاشته شود؟ در حالی که طبق ماده ۵۶۵ قانون مجازات اسلامی هر کس بر خلاف ترتیب مقرر در قانون حفظ آثار ملی اموال فرهنگی - تاریخی غیر منقول ثبت شده در فهرست آثار ملی را با علم و اطلاع از ثبت آن به نحوی به دیگران انتقال دهد به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم می شود.

مدیر انجمن حامیان میراث جاوید مسجدسلیمان تصریح کرد: سرنوشت بسیاری از بناهای با ارزش باقی مانده پس از اکتشاف نفت که حتی آثار ثبت شده نیز در آن‌ها وجود دارد در این شهر نامشخص است.

وی توسعه گردشگری صنعتی مبتنی بر همین ظرفیت های باقی مانده را امید شهروندان با تمام شدن ذخایر میدان‌های نفتی و گازی در این شهر دانست.

صالحی با بیان اینکه این شهر توانایی تبدیل شدن به شهر موزه را دارد، گفت: در حالی که مسجدسلیمان به عنوان اولین شهر نفتی ایران و خاورمیانه با دارا بودن تاسیسات و اماکن قابل توجهی از دوران اکشتاف نفت در یک قرن اخیر به عنوان دروازه مدرنیته کشور شناخته می‌شود.

انتهای پیام/
سروش یوسفی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز