خبرگزاری کار ایران

پیشکسوت فوتبال در گفت‌و‌گو با ایلنا:

عامل ضعف تیم‌های خوزستانی را باید در مدیریت آن‌ها جستجو کرد/تصمیم‌گیران تیم‌های ما در پایتخت نشسته‌اند/عدم نتیجه گیری منصوریان و کمالوند در چند سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۸۴۹۴

امین یزدانی، تحلیلگر خوزستانی فوتبال با اشاره به اینکه مهمترین عامل ضعف تیم‌های خوزستانی را باید در مدیریت آن‌ها جستجو کرد، گفت: تصمیم گیران تیم‌های خوزستانی در پایتخت نشسته و مجریان در خوزستان هستند و با چنین نگرشی تیم‌های ما به سرمنزل مقصود نخواهند رسید.

به گزارش ایلنا از خوزستان، امین یزدانی در خصوص نتایج ضعیف تیم‌های فوتبال خوزستان در آغاز لیگ برتر و دسته یک، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اگر از حق نگذریم به جزء باشگاه فولاد خوزستان که از امکانات زیر ساختی، مالی و پشتیبانی بسیار خوبی برخوردار است، ۲ تیم نفتی آبادان و مسجدسلیمان مانند چند سال گذشته حال و روز خوشی ندارند و بهترین دوران فصل خود که همان آماده‌سازی پیش فصل است را از دست دادند.

وی با بیان اینکه همواره در اواخر نیم فصل اول، دوران اُفت ۲ تیم مذکور آغاز و و با دعا و ضعف برخی تیم‌های دیگر از سقوط رهایی می‌یابند، افزود: مهمترین عامل ضعف تیم‌های خوزستانی را باید در مدیریت این تیم‌ها جستجو کرد، مدیرانی که در پایان هر فصل استعفا می‌دهند و در ابتدای فصل بعد نفر اول کلاس هستند و این‌ چرخه ادامه دارد. چرا که تصمیم‌گیران در پایتخت نشسته اند و مجریان در خوزستان هستند و با چنین نگرشی فوتبال استان به سر منزل مقصود نخواهد رسید.

این کارشناس فوتبال، گفت: نقش مدیریت باشگاه در کامیابی‌ و یا ناکامی ها پررنگ‌تر از عوامل دیگر است چرا که انتخاب کادر فنی برعهده آن‌ها بوده و هزینه‌ها و راه‌های درآمدزایی و دیگر مسائل را تعیین می‌کنند.

وی ادامه داد: پس از کادر فنی، آخرین پازل ناکامی هر تیمی را بازیکنان تشکیل می‌دهند، چرا که آن‌ها انتخاب شده مربیان بوده و اجرا کننده تفکرات و اندیشه‌های مربیان در زمین هستند.

یزدانی ادامه داد: باتوجه به هزینه ای که برای تیم ها درنظر گرفته می‌شود، بازیکن هم جذب می‌شود، امروزه باب شده هر مربی که بر سر کار می‌آید، باید هفت الی هشت بازیکن را نیز با خود به تیم جدید بیاورد تا سریع‌تر تفکراتش را درتیم جا بیندازد، چرا که آن‌ها به علت مدیریت ناکارآمد، پیش فصل را ازدست داده اند و ناچارند دست به چنین اقداماتی بزنند.

وی تصریح کرد: تمامی عوامل ذکر شده زنجیره وار دست دردست هم داده و سبب موفقیت یا عدم موفقیت هر تیمی می‌شوند، اما نقش مدیریت به مراتب از دیگر عوامل مهمتر است.

وی افزود: چنانچه مربیان تیم های خوزستانی بومی باشند بهتر است، چرا که مربیان بومی بر فضا، فرهنگ، جغرافیا و کلیه شرایط حاکم بر فوتبال استان اشراف کاملی دارند و به همین دلیل، پیامد آن نیز بکارگیری دستیاران و بازیکنان بومی خواهد بود و حمایت هواداران خوزستانی را نیز بهمراه دارد.

بازیکن سابق تیم منتخب خوزستان اضافه کرد: متاسفانه مدیران غیربومی، یا مدیریت غیربومی پرست، بدنبال گزینه های خود هستند و به افکار عمومی هیچ اهمیتی نمی دهند تا به جایی برسیم که در آن قرار داریم و مربیان غیربومی از حالا ناله "اگر سقوط نکنیم، شاهکار کرده ایم" را سر می‌دهند.

وی عنوان کرد: نتایج سال های گذشته ویسی این نوید را می دهد که از فولاد تیمی به مراتب بهتر و با کیفیت تر بسازد. فولاد فشار روانی وحشتناکی را نیز پشت سر می گذارد چرا که مقابل پرسپولیس درخانه باخته است. همچنین پنجره نقل و انتقالات نیز در بهترین زمان ممکن بسته بوده و در حال حاضر هم که باز شده، بازیکن با کیفیتی در بازار باقی نمانده است، پس کار او نسبت به منصوریان و کمالوندِ غیربومی سخت‌تر است.

یزدانی یادآور شد: منصوریان و کمالوند نیز در چند سال گذشته نتایج قابل قبولی را بدست نیاورده اند، ولی این مدیریت ۲ تیم نفتی هستند که باید پاسخگوی انتخاب خود باشند و امیدوارم این انتخاب در دراز مدت نتایج قابل دفاعی بهمراه داشته باشد.

وی تشریح کرد: متاسفانه فوتبال خوزستان سال‌هاست که غرق در حواشی است و گروه‌ها و دسته های مختلفی از پیشکسوتان بجای همدلی، یکدستی و یک زبانی، به دنبال تخریب هم هستند که در نهایت دودش نیز به چشم فوتبال دوستان خوزستانی می رود.

وی گفت: این پیشکسوتان خود روزی بازیکن، مربی و مدیر و مسولِ بخش مهمی ازفوتبال استان بوده‌اند و تا زمانی که با هم یکی نشوند این حواشی نه تنها از بین نمی روند بلکه بیشتر هم می‌شوند. بنابراین بکارگیری پیشکسوتان در باشگاه‌ها و استفاده از تجارب گرانبهای آنها می تواند بسیاری ازمشکلات موجود را حل و فصل کند.  

یزدانی همچنین دلیل تغییر دائمی مربیان در تیم های خوزستانی را عدم ثبات در مدیریت دانست و افزود: این مدیران تیم‌ها هستند که برای فرار از انتخاب غلط و اشتباه خود در گماردن مربیان در ابتدای فصل که بدون کارِ کارشناسی انجام می شود، همیشه مربیان را قربانی می‌کنند و تمام کاسه کوزه‌ها را بر سر آنان می‌شکنند‌ و در نهایت، خود صندلی‌شان را حفظ می کنند.

وی تصریح کرد: فوتبال نتیجه گرا در انتها می‌شود تصمیمات غلطی که تاوانش را هوادار عاشق خوزستانی می پردازد. باشگاه های ما استراتژی مشخصی ندارند و بشکل دیم و بدون هدف و برنامه کار می‌کنند. حال آنکه برای موفقیت باید برنامه داشت و بدون امکانات و هزینه مناسب برنامه ریزی های سه گانه جواب نمی دهد، ولی می توان برنامه ریزی کوتاه مدت را عملیاتی کرد.

این پیشکسوت فوتبال خوزستان با بیان اینکه مشکلات تیم های لیگ یک ما هم به مراتب شدیدتر از تیم‌های لیگ برتری است، گفت: تا مدتی پیش ۲ تیم استقلال ملاثانی و استقلال خوزستان برای فروش به حراج گذاشته شده بودند، یا خبر می‌رسید که لیدرها از تمرینات یکی از تیم های لیگ یکی استان جلوگیری کرده اند. آیا درچنین فضایی مربیان می توانند بر روی مسائل فنی تمرکز کنند؟ حال مشکلات سخت افزاری و مالی و نظایر آن بماند.

وی ادامه داد: با چنین شرایط و‌ اوضاع و‌ احوالی که در تیم های نفتی خوزستان مشاهده می‌شود برای این تیمها آینده روشنی نمی بینم، هرچند در فوتبال هیچ چیز قابل پیش بینی نیست، ولی با توجه به مشکلات و‌ معضلات فراوانی که در تمامی سطوح این ۲ تیم دیده می‌شود کار را برای نفتی های خوزستانی سخت می‌کند.

کارشناس فوتبال خوزستان بیان کرد: شرایط فولاد خوزستان با این ۲ تیم در همه زمینه‌ها متفاوت است. اگر ویسی مشکلات فنی و تاکتیکی تیمش را همانند بازی مقابل پرسپولیس ترمیم نکند روزهای سختی در پیش خواهد داشت به ویژه که فولاد باید درچهار جبهه (لیگ برتر، جام باشگاه‌های آسیا، جام حذفی و سوپر جام ایران) بجنگد و کسب عنوان جام حذفی در فصل گذشته ممکن است بار روانی فراوانی بر دوش ویسی بگذارد ولی او آنقدر در فوتبال ما تجربه اندوخته است که می‌تواند از این تنگناها به همراه شاگردانش عبور کند.

یزدانی یکی از بزرگترین مشکلات تیم های فوتبال خوزستانی را عدم برخورداری از زمین های چمن مرغوب و مناسب دانست و عنوان کرد: این موضوع به ادارات ورزش و به ویژه اداره کل ورزش و جوانان برمی گردد. البته اعتبار لازم به منظور ساخت زمین چمن توسط اداره ورزش و جوانان و حفظ و نگه‌داری آن برعهده هیات فوتبال هر شهرستان است.

وی در ادامه مطلب فوق افزود: زمین چمن مرغوب از الزامات اولیه یک بازی فوتبال است که متاسفانه شاهد بودیم که مسجدسلیمانی‌ها به چه شکلی از خانه و‌ کاشانه خود آواره مرکز استان شدند تا مقابل سپاهان مدعی بازی کنند، آیا اینکار زیبنده مردمِ شهرِ اولین ها بود؟ چه کسی باید پاسخگوی چنین اقدامی باشد؟

یزدانی در پایان اضافه کرد: برای اینکه تیم های فوتبال ما در تمامی لیگ ها اعم از برتر، یک، ۲ و سه با آرامش خاطر بکار خود ادامه دهند، باید مشکلات مالی، زیرساختی، پشتیبانی و نظایر آن‌ها را حل و فصل کرد و تمامی ارگان ها و‌ نهادهای مربوطه از آن‌ها حمایت همه جانبه انجام دهند تا آسوده خاطر بتوانند در مستطیل سبز جولان بدهند.

گفت و گو: سروش یوسفی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز