خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

تالاب میانگران ایذه همچنان می‌سوزد/نماینده ایذه: بزودی شاهد تغییر مدیران ضعیف محیط زیست خواهیم بود/طرح موضوع تالاب ها در مجلس

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۳۰۲۶

آتش سوزی در تالاب میانگران ایذه همچنان ادامه دارد. این درحالی است که اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان سعی در مسکوت گذاشتن اخبار پیرامون این تالاب دارد.

به گزارش ایلنا از استان خوزستان، بنا بر آخرین تماس‌های فعالین محیط زیست شهرستان ایذه با خبرنگار ایلنا، صبح امروز سه شنبه ۲۰ مهرماه، یکبار دیگر آتش به جان تالاب میانگران افتاد.

این فعالین حوزه محیط زیست می‌گویند: سال هاست که تالاب میانگران با ارزش‌های اکولوژیکی ارزشمند در آتش بی‌تدبیری می‌سوزد. مطابق برآورد‌های انجام شده رصد آتش‌سوزی‌های تالاب میانگران در فصل شهریور و مهرماه عمدی و به منظور توسعه اراضی کشاورزی توسط سودجویان و زمین خواران صورت می‌گیرد.

کارشناسان و محققین محیط زیست معتقدند: تالاب‌ها در دشت ایذه یکی از دلایل اصلی تداوم زیست در این دشت بوده و دلیلی روشن برای شکل‌گیری تمدن‌های باشکوهی در طول زمان در این منطقه.

این کارشناسان می‌گویند: در طی ده سال اخیر به دلیل خشکسالی‌ها و افزایش فشار مضاعف بر سفره‌های آب زیرزمینی و حفر چاه‌های غیرمجاز و غیرکارشناسی توسط آبفای استان خوزستان و بی‌تدبیری اداره کل محیط زیست استان، وسعت تالاب‌های شهر ایذه به شکل غیر قابل باوری رو به کاهش نهاده است. به طوری که تالاب بندون با وسعت ۱۲۰۰ هکتار به صورت کامل خشک و تالاب میانگران نیز با وسعت ۲۵۰۰ هکتار به شدت کاهش یافته و محلی برای رهاسازی فاضلاب‌های خطرناک شهر ایذه و باعث ر‌ها شدن زباله‌های شهر و بیمارستان ایذه در آبراه‌ها از طریق جداول روباز به سمت این تالاب شده است که ادامه این روند سبب برهم زدن اکوسیستم تالاب میانگران و وارد آمدن آسیب‌های جدی و جبران ناپذیر بر پیکره این گنجینه محیط زیستی کشور شده است.

کارشناسان معتقدند: اهمیت تالاب میانگران علاوه بر ایجاد شرایط زیستن برای انسان، تداوم بخش حیات سایر زیستمندان پیرامونی خود به ویژه محل زیست فصلی هزاران پرنده مهاجر می‌باشد، به گونه‌ای که تالاب میانگران ایذه را دروازه ورود پرندگان مهاجر به تالاب‌های بین‌المللی خوزستان می‌دانند.

کارشناسان بر این باورند: ساماندهی این تالاب‌ها می‌تواند علاوه بر بهسازی ظرفیت‌های گردشگری کم نظیر تالاب، زمینه ایجاد اشتغال بیش از هزار نفر را به شکل مستقیم فراهم آورد. به گونه‌ای که می‌توان در خصوص اهمیت ارزش‌های تالاب میانگران و بندون، کتاب‌ها نوشت ولی متأسفانه همه ساله به دلیل بی‌توجهی به اهمیت تالاب بندون شاهد سوء استفاده زمین‌خواران و آتش زدن این اکوسیستم ارزشمند می‌باشیم که خسارت‌های وارد شده و پیامد‌های آن می‌تواند مخاطرات جدی برای انقراض همیشگی زیستمندان این تالاب داشته باشد و از طرفی بخش مهمی از معیشت پایدار جوامع محلی که به تالاب وابسته است را نیز از بین می‌برد. سال هاست که فعالان محیط زیست و کارشناسان مستقل از دستگاه‌های اجرایی شهرستان ایذه به ویژه فرمانداری تقاضای ایجاد کارگروه ویژه تالاب‌های بندون و میانگران را مطالبه می‌کنند، چرا که این تالاب‌ها به ویژه تالاب میانگران در نوع خود به دلیل ایجاد اکوسیستم انسانی و طبیعی منحصر به فرد می‌باشد و هر گونه تغییر و پیامد منفی ایجاد شده در تالاب میانگران علاوه بر برهم زدن اکوسیستم این تالاب تهدید‌هایی را متوجه سلامت شهروندان و روستا‌های اطراف می‌نماید.

کارشناسان این حوزه می‌گویند: اهمیت این تالاب‌ها و ظرفیت‌ها و مسائل پیرامونی آن می‌طلبد، تا کارگروه ویژه تالاب‌های شهرستان ایذه تشکیل گردد و دستگاه‌های اجرایی ذیربط نسبت به انجام وظایف خود مکلف شوند. یکی از این پیشنهادات بهره‌برداری هر چه سریعتر از‌ایستگاه تحقیقاتی و پاسگاه تالاب میانگران است و دیگر اینکه در شرایط کنونی با به کارگیری تنها یک نفر نیرو که بتواند با دوربین شکاری تالاب میانگران را پایش نماید و از اینهمه خسارت‌های جبران‌ناپذیر جلوگیری کند. همچنین این که حریم تالاب میانگران و بندون توسط دستگاه‌های اجرایی مشخص گردد تا زمینه را برای سودجویان و زمین خواران که به نام کشاورزان در حال سوء استفاده هستند پایان دهد.

از دیگر اقداماتی که می‌شود برای ساماندهی تالاب‌های بندان و میانگران به ویژه تالاب میانگران از آن استفاده نمود، الزام سازمان حفاظت محیط زیست توسط کارگروه شهرستانی و پیشنهاد لایروبی این تالاب همزمان با تعیین حریم تالاب است.

این فعالین محیط زیستی می‌گویند: شهروندان و مردم از تداوم آتش سوزی‌های عمدی در این تالاب زیبا به شدت گلایه‌مند هستند و بیان می‌کنند که ما از تدبیر مسئولان شهری ناامید هستیم و این ناامیدی می‌تواند زمینه مهاجرت مردم از شهر ایذه را نیز در پی داشته باشد چرا که وقتی می‌توان با گذاشتن یک نفر نیرو یا بیشتر، از خسارت‌های بزرگ به این تالاب زیبا ممانعت به عمل آورد و جلوی زمین خواری‌ها را گرفت، چگونه است که اقدام نمی‌شود و اراده‌ای برای این اقدام وجود ندارد؟

با این همه، ‌امید مردم و فعالان محیط زیست و دوستداران طبیعت زیبا و تالاب‌های ایذه بر این است که هرچه سریعتر کارگروه ویژه تالاب‌های شهرستان ایذه تشکیل گردد و دستگاه قضا برخورد جدی با خاطیان نموده و دستور تعیین و تعریف حریم تلاب‌های ایذه را به دستگاه‌های اجرایی صادر نماید.

در همین خصوص نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی، به خبرنگار ایلنا گفت: در جریان آتش سوزی‌های تالاب میانگران ایذه هستم و موضوع را در کمیسیون مربوطه مطرح و به جد این آن را پیگیری خواهیم کرد.

عبدالله ایزدپناه افزود: این موضوع متأسفانه باعث ناراحتی فعالین محیط زیست در شهرستان ایذه و شمال خوزستان شده و ما به عنوان یک عضو از خانواده محیط زیست از همه کسانی که در شرایط فعلی با دست خالی در حفظ و نگهداری مواریث ایران اسلامی در حال فعالیت و تلاش هستند تشکر و قدردانی می‌نماییم.

وی بیان کرد: با توجه به تغییرات تازه در سطح کلان در حوزه محیط زیست، موضوع تالاب‌ها و محیط زیست ایذه را به عنوان یک بحث محوری دنبال خواهیم کرد.

وی در خصوص ناتوانی برخی از مدیران دستگاه‌های دولتی در سطح استان خوزستان، گفت: متأسفانه شاهد ناتوانی مدیریت در بسیاری از مدیران هستیم، نمی‌توان منکر این موضوع شد که سوء مدیریت در بسیاری از حوزه‌ها وجود دارد، بخصوص در حوزه محیط زیست و نیاز هست در این مورد توجه ویژه‌ای را به کار گرفت.

این نماینده مجلس در پایان، بیان داشت: با توجه به گام‌های مثبت دولت جدید، بزودی شاهد تغییراتی در حوزه مدیریت محیط زیست در سطح استان و شهرستان ایذه خواهیم بود.

لازم به ذکر است که مدیرکل محیطزیست خوزستان حاضر به پاسخ به تماس خبرنگار ایلنا نشد.

تالاب میانگران، تالابی فوق‌العاده ارزشمند در جنوب غربی زاگرس و در کنار شهر تاریخی ایذه است.

تالاب میانگران ایذه همچنان می‌سوزد/نماینده ایذه: بزودی شاهد تغییر مدیران ضعیف محیط زیست خواهیم بود/طرح موضوع تالاب ها در مجلس

تالاب میانگران ایذه همچنان می‌سوزد/نماینده ایذه: بزودی شاهد تغییر مدیران ضعیف محیط زیست خواهیم بود/طرح موضوع تالاب ها در مجلس

 

انتهای پیام/
بهنام رضایی مالمیر
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز