خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

توسعه گردشگری، تنها راه رشد و پیشرفت ایذه/ لزوم سرعت بخشی به پرونده ثبت جهانی ایذه+ تصاویر

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۹۸۱۵

شهرستان ایذه یکی از شهرهای مهم استان خوزستان است که در حوزه تاریخ و هویت باستانی دارای جایگاه ویژه‌ای است. شهرستانی در حوزه تمدنی ایلام بزرگ، با مردمانی به‌شدت علاقه‌مند به تاریخ و گذشته باستانیِ جغرافیایی که از دیرباز تا کنون در آن ساکن هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، دبیر انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی ایذه «تا ری شا» در این باره می‌گوید: شهر ایذه با تاریخی بیش از ۵۰ هزار سال به‌عنوان یکی از اولین‌ها و مهم‌ترین خواستگاه‌های زیست بشر از دیرباز تاکنون مورد توجه ویژه باستان‌شناسان و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ ایران بوده است. این جغرافیای اسرار میز در کنار آثار متعددی که از دوران شکوه خود، پیش از اسلام به یادگار دارد، در دوران پس از اسلام نیز پایتخت حکومت‌های محلی ازجمله اتابکان لر بزرگ بوده است.

 فرامرز خوشاب می‌گوید: شهرستان ایذه دارای آثار متعددی از دوران پیش از تاریخ و دوره تاریخی است و یکی از مهم‌ترین خواستگاه‌های تمدنی ایلام است. به‌منظور حفظ و معرفی هر چه‌بهتر این حوزه تمدنی، از سال ۲۰۰۸ تا کنون پرونده ثبت جهانی این شهر در لیست موقت ثبت جهانی در یونسکو به‌عنوان چشم‌انداز تاریخی - طبیعی ثبت شد.

خوشاب ضمن تقدیر از ممارست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان در پیگیری پرونده ثبت جهانی ایذه، گفت: به جرات می‌گویم، برای اولین‌بار است که یک مدیرکل در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان بعد از بیست سال با مطالبه انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی ایذه و سایر مدیران شهرستان و مردم منطقه به موضوع پرونده ثبت جهانی ایذه ورود کرده و با تمام توان اداری خود در حال پیگیری پرونده این است.

این فعال حوزه میراث می‌گوید: از آنجا که تنها راه توسعه شهر محرومی مانند ایذه تقویت حوزه گردشگری و صنایع‌دستی است، این انجمن ضمن تقدیر از تلاش‌های مدیرکل و معاونت میراث اداره کل برای احقاق حق تاریخی خوزستان در ثبت جهانی یکی از مهم‌ترین مناطق تاریخی و باستانی کشور، از وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌خواهیم تا با نگاه ویژه به خوزستان در هر سه حوزه تخصصی و معرفی بیشتر ظرفیت‌ها و قابلیت‌های آن به جهانیان، باعث ارتقاء جایگاه خوزستان و ایران بزرگ بیش از پیش در سطح جهانی گردند.

خوشاب می‌افزاید: شرایط برای نتیجه‌بخشی پرونده ثبت جهانی ایذه در یونسکو، هم اکنون با توجه به نگاه مثبت مدیرکل و معاونت‌های مربوطه در اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان و ورود جوامع محلی و مدیران و رؤسای ارگان‌های شهرستان ایذه برای تسهیلگری در این مسیر به‌شدت امیدوارکننده است. باید این نکته را گفت که برای اولین‌بار در ایران، انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی ایذه (تا ری شا) و اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان الگوی جدیدی برای ثبت جهانی ارائه نموده‌اند که بدون شک مورد استقبال مجامع جهانی و به‌ویژه یونسکو قرار خواهد گرفت.

وی می‌گوید: بدین‌گونه که تا کنون برای ثبت جهانی یک اثر در یونسکو، همیشه دولت‌ها اقدام به تشکیل پرونده و آماده‌کردن مقدمات ثبت جهانی و در نهایت دخیل کردن و مشارکت جوامع محلی برای ثبت اثر می‌نمودند، حال آن که در ثبت جهانی آثار تاریخی ایذه این اتفاق کاملا مهندسی شده و در جهت عکس آن پیش رفته و جامعه مدنی این شهرستان با مدیریت انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی ایذه (تا ری شا) و با راه‌اندازی و برگزاری برنامه‌های فرهنگی متنوع و گسترده، این خواسته را به‌عنوان یک مطالبه عمومی دنبال کرده و با تشکیل شورایی با عنوان «شورای راهبردی مشورتی ثبت جهانی ایذه در یونسکو» و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان شهرستان ایذه و تشکیل شورای اداری ویژه ثبت جهانی آثار تاریخی ایذه در سازمان فرهنگی ملل متحد یونسکو و با آگاه‌سازی جامعه هدف و تلاش برای ثبت این آثار در یونسکو، متولیان تخصصی را در سطح استان و مرکز با خود همراه کرد.

خوشاب در پایان خاطرنشان کرد: انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی ایذه «تاری شا» به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های غیردولتی در ایران،از وزیر میراث‌فرهنگی  درخواست را دارد، تا با نگاه ویژه‌ای به استان خوزستان، شرایط را برای سرعت بخشی به پرونده ثبت جهانی ایذه به‌عنوان یک راهکار اساسی برای خروج این شهر از بن‌بست اقتصادی در اولویت مجموعه میراث‌فرهنگی کشور قرار دهند.

توسعه گردشگری، تنها راه رشد و پیشرفت ایذه/ لزوم سرعت بخشی به پرونده ثبت جهانی ایذه+ تصاویر

توسعه گردشگری، تنها راه رشد و پیشرفت ایذه/ لزوم سرعت بخشی به پرونده ثبت جهانی ایذه+ تصاویر

انتهای پیام/
بهنام رضایی مالمیر
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز