خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خوزستان گزارش می‌دهد؛

بیرون آمدن یک روستا در دهدز ایذه پس از ۱۷ سال از زیر آب + فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۲۱۰۹

با آب‌گیری سد کارون ۳ در سال ۸۳ روستاها و مراتع بسیاری در بخش‌هایی از شهرستان ایذه به زیر آب رفتند. روستاهایی که بخش بزرگی از تاریخ و هویت مردم نواحی زاگرس را با خود به زیر آب بردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، بخش دهدز از توابع شهرستان ایذه از آغاز آبگیری سد کارون ۳ تا کنون با چالش‌های آبی بی‌شماری دست به گریبان بوده است. چالش‌هایی که نه‌تنها هیچ‌گاه در مسیر ساماندهی به مردم قرار نداشته‌اند، بلکه در تمامی این سال‌ها مانند زخمی بر جان مردمی که مجبور به ترک خانه‌های اجدادی خود شدند همچنان باقی مانده است.

از کوچ اجباری و ترک خانه و زمین بگیر تا وداع تلخ با روستاهایی که با تمام دارو درخت‌هایشان به زیر آب رفته‌اند.

تازه‌ترین تصاویری که از کم‌آبی‌های رودخانه کارون ۳ به دست خبرنگار ایلنا در استان خوزستان رسیده است، نشان می‌دهد که به دلیل کاهش بی‌سابقه سطح آب، برخی از روستاهای به زیر آب رفته بخش دهدز ایذه سر از آب بیرون آورده‌اند.

یکی از روستاهایی که به‌تازگی و با شرایط وخیم آبی کارون پس از ۱۷ سال با بیرون آمدن از دل آب باعث تازه شدن زخم اهالی این روستا شد، روستای چم مولا از توابع سادات حسینی دهدز است.

پیش از این با پایین رفتن آب برخی دیگر از سدهای منطقه زاگرس، برخی از قبرستان‌های تاریخی مانند «قبرستان روستای ایوه» نیز سر از آب بیرون آورده بودند. ایوه (ایوج) از توابع شهرستان ایذه است که قدمت تاریخی آن به دوران باستان و بعدها حضور اتابکان لر بزرگ در مالمیر می‌رسد.

این منطقه تاریخی به دلیل آب و هوای مناسب، نشیمن‌گاه گرمسیری طایفه راکی مالملی بوده است که قبرستان تاریخی این روستا گواه مناسبی بر این گفته‌ها است. منطقه‌ای بکر که به دلیل آبگیری سد کارون ۱ به زیر آب رفت.

انتهای پیام/
بهنام رضایی مالمیر
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز