خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خوزستان گزارش می‌دهد؛

احداث تونل تنگ رشید، دروازه توسعه و رفع محرومیت بخش سوسن ایذه + تصاویر

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۳۳۹۳

بخش سوسن از توابع شهرستان ایذه در استان خوزستان از جمله مناطق بکری است که قابلیت تبدیل شدن به یک مرکز بزرگ تفریحی - توریستی را دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، بخش سوسن از توابع شهرستان ایذه، با جمعیتی بالغ بر ۱۸ هزار نفر و ۱۱۰ روستا، از جمله مناطق تاریخی کم‌برخوردار استان خوزستان است که هر ساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی را پذیرا است.

بخش سوسن از جمله مسیرهای پرتردد کوهستانی استان خوزستان محسوب می‌شود که سالیانه و در طول زمان کوچ، در دو فصل، عشایر بسیاری از مسجدسلیمان، اندیکا و خودِ سوسن، از مسیرهای اصلی آن عبور کرده و پس از گذر از شهر ایذه به استان‌های هم‌جوار نقل مکان می‌کنند.

این بخش محروم، هرساله شاهد کوچ اجباری خانواده‌های بسیاری، به‌خاطر نبود و فقر امکانات معیشتی مناسب به شهر ایذه است. خانواده‌هایی که با فروش زمین و خانه پدری خود در سوسن، بیشتر به حاشیه‌نشینی در شهر ایذه تن می‌دهند.

حسین مرادی بخشدار سوسن در این خصوص به خبرنگار ایلنا، گفت: نمی‌شود منکر این حقیقت باشیم که کوچ بسیاری از مردم این بخش به‌خاطر شرایط نامناسب و عدم وجود امکانات است. بخش سوسن بخش محرومی است و امکانات چندانی برای قانع کردن مردم برای ماندن و ادامه حیات در آن وجود ندارد.

وی می‌افزاید: یکی از عمده مواردی که سالیانه اشک بسیاری از مردم این بخش را درمی‌آورد نبود امکانات جاده‌ای مناسب و دسترسی سخت و زمان بر به شهر است.

مرادی معتقد است: مسیرهای طولانی و کوهستانی سوسن در بسیاری از موارد، خود باعث مرگ و میر انسان‌های بی‌شماری می‌شود که اگر نیم ساعت زودتر و در زمان مناسب‌تری به مراکز پزشکی می‌رسیدند، زنده می‌ماندند و این یک فاجعه است که هر ساله خانواده‌های بسیاری را سیاه‌پوش می‌کند.

وی عنوان کرد: یکی از عمده مطالبات مردم بخش سوسن برای نجات از شرایط فعلی احداث تونل تنگ رشید است که این تونل می‌تواند حداکثر یک ساعت از مسیر سوسن به ایذه را کاهش داده و ۳۰ کیلومتر طاقت‌فرسا را از گرده مردم این ناحیه بردارد.

مرادی افزود: به جرات می‌گویم که این تونل دروازه توسعه و رفع محرومیت بخش سوسن است. تونلی که پیان سفلی را به تنگ رشید وصل می‌کند، می‌تواند با تسهیلگری در عبور و مرور مردم، در بخش‌های گردشگری، کشاورزی، دامداری، حمل و نقل، بهداشت، امور اداری، بهسازی منازل مسکونی و روستاها، جذب سرمایه‌گذار و...باعث ایجاد تحولات بنیادینی شود. کمااینکه مشکل برق سوسن از طریق این تونل و با اتصال به ایستگاه میانگران برای همیشه حل خواهد شد. در ضمن باید گفت که می‌شود از طریق احداث تونل تنگ رشید و با بهره‌برداری از آب رود کارون مشکل آب شرب ایذه را هم رفع نمود.

بخشدار سوسن بیان کرد: با توجه به این موضوع که متولی اصلی این پروژه سازمان راه و شهرسازی است، ولی می‌شود و امکان آن وجود دارد که از طریق بنیاد مستضعفان، بنیاد علوی و قرارگاه خاتم‌الانبیا نیز این موضوع را مورد بررسی قرار داده و اجرا نمود.

وی افزود: در حال حاضر مشکل اصلی ما گرفتن مصوبه است که اگر مصوبه و ردیف بودجه برایش تعیین شود، می‌توانیم از جاه‌های دیگری که امکان دریافت کمک وجود دارد کمک گرفته و کار را شروع کنیم. این نکته را نیز اضافه کنم که ظرفیت ساخت و احداث این تونل در خود شهرستان ایذه نیز وجود دارد، مهم گرفتن مصوبه است.

مرادی می‌گوید: چالش‌های ما در بخش سوسن یکی دو تا نیست، اینکه مردم این بخش جاده را از اولویت‌های خود می‌دانند، بیشتر به‌خاطر بحث تصادفات، غرق شدگی ها، حمله جانوران درنده و سقوط از ارتفاعات کوهستانی، امنیت و کاهش آمار مرگ و میرهاست. مردم بخش سوسن می‌دانند که با احداث این تونل و کوتاه شدن مسیر، بدون شک سرمایه‌گذار با میل و رغبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری به سمت سوسن می‌آید و با آمدن سرمایه‌گذار، مردم می‌توانند در بخش‌های مختلفی شاهد ایجاد اشتغال باشند.

بخشدار سوسن گفت: احداث تونل و تسهیلگری در شرایط جاده‌ای بخش سوسن یک اتفاق بزرگ است. در حال حاضر به دلیل عدم شغل و امکانات رفاهی، خیلی از اهالی سوسن به حاشیه شهر ایذه مهاجرت کرده و این حاشیه‌نشینی بدون تردید باعث بزهکاری و بر هم خوردن موقعیت زندگی اجتماعی مهاجرین خواهد شد که تبعات زیادی برای شهرستان و کشور در پی خواهد داشت.

مرادی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه جاده را از عمده دلایل نگرانی و تحمیل بار اضافی بر مردم می‌دانیم بدون دلیل نیست. در نظر بگیرید که در بخش سوسن قیمت تمام شده مصالح ساختمانی حدود دو تا سه برابر گران‌تر از حدنصاب است و تمام این بار اضافی به طور مستقیم به طولانی بودن و شرایط نامناسب جاده‌ای سوسن برمی‌گردد.

گفتنی است، با احداث تونل تنگ رشید، زمینه برای احداث جاده ایذه به چهارمحال (ایذه - سوسن - بازفت) مهیا می‌شود.

هم اکنون این بخش به دلیل شرایط جاده‌ای نامناسب و کوهستانی بودن مسیرهای دسترسی آن به شهر ایذه، شاهد تصادفات جاده‌ای خونباری است که هنوز می‌شود خون‌های خشک نشده بسیاری از قربانیان تصادفات جاده‌ای چند وقت اخیر را در این مسیر مشاهده کرد.

احداث تونل تنگ رشید، دروازه توسعه و رفع محرومیت بخش سوسن ایذه + تصاویر

احداث تونل تنگ رشید، دروازه توسعه و رفع محرومیت بخش سوسن ایذه + تصاویر

احداث تونل تنگ رشید، دروازه توسعه و رفع محرومیت بخش سوسن ایذه + تصاویر

احداث تونل تنگ رشید، دروازه توسعه و رفع محرومیت بخش سوسن ایذه + تصاویر

انتهای پیام/
بهنام رضایی مالمیر
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز