خبرگزاری کار ایران

با صدور بیانیه‌ای صورت گرفت؛

اعتراض سازمان معلمان ایران، شعبه خوزستان به مشکلات آبی استان/مردم خوزستان از سوءمدیریت تشنه‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۶۱۷۲

سازمان معلمان ایران، شعبه خوزستان در بیانیه‌ای ضمن همدردی با مردم نسبت به وضعیت بی‌آبی استان در بخش‌های مختلف و سوءمدیریت مسئولین واکنش نشان داد.

به گزارش ایلنا از خوزستان، سازمان معلمان ایران، شعبه خوزستان پیرامون اتفاقات اخیر و وضعیت بی‌آبی استان در بخش‌های مختلف بیانیه‌ای را صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: مردم خوزستان تشنه‌اند، فریاد آن‌ها از بی‌آبی بلند شده و این اولین فریاد اعتراضی مردم خوزستان نیست. تعداد اعتراضات مردم استان در سال‌های اخیر و در بخش‌های مختلف از شمارش گذشته است. حالا معضل کمبود آب در استان به بحرانی‌ترین مرحله رسیده است. بحرانی که سال‌هاست فعالان محیط زیست، منتقدان، دلسوزان و مردم آن را به دولت‌ها گوشزد می‌کنند.

سال‌ها از ساخت سدهای ریز و درشت بر روی رودخانه کارون می‌گذرد و نفس کارون را با انتقال آب گرفته‌ایم و در کنار آن نیز لایروبی و مشکل رها کردن فاضلاب در آن را حل نکرده‌ایم.

در ادامه این بیانیه با اشاره به تنش آبی در روستاهای خوزستان، آمده است: این روزها مشکلات آبی اعتراضات مردم را برانگیخته است. در میان بحران تالاب هورالعظیم و رودخانه کرخه تصویر اهالی روستای زهیریه بخش نیسان شهرستان هویزه در کنار تأسیسات نقتی که به دنبال تانکرهای آب شرکت‌های نفتی روانه شده‌اند واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت.

شمال خوزستان نیز در محاصره سدهای بزرگ قرار دارد و وضعیت آن‌ها دست‌کمی از روستاهای جنوب استان ندارد. ۱۰۰ روستای بخش دهدز که در نزدیکی سد کارون ۳ و ۴ قرار دارند با مشکل بی آب مواجه‌اند. بعد از اعتراض اهالی غیزانیه در سال گذشته قرار بود که مشکلات آبی روستاییان خوزستان حل شود که متأسفانه هنوز به قوت خود باقی است. خوزستان که یکی از پرآب‌ترین استان‌های کشور است، آیا تغییرات اقلیمی آن را به این روز انداخته یا سوءمدیریت مسئولین آن را با کمبود آب مواجه کرده است؟

روزگاری در کارون کشتیرانی انجام می‌شد و زمینه‌ساز تمدن‌ها بود ولی حالا پس از ساخت سدها و انتقال آب آن، این رودخانه به چه وضعی افتاده است؟ در حال حاضر ۶ سرشاخه دائمی از یخچال‌ها و برف‌چال‌های کارون در زاگرس بختیاری به طور کامل و سالیانه به فلات مرکزی منتقل می‌شوند و آورد آن‌ها به جلگه تشنه خوزستان نمی‌رسد و مقدمات هفتمین انتقال آب نیز از سرشاخه‌های کارون در حال انجام است و بعد از آن آبی از زردکوه بختیاری، اصلی‌ترین سرچشمه کارون به خوزستان سرازیر نخواهد شد.

حالا کرونا، گرما، بی برقی و بی‌آبی عفریته‌هایی شده‌اند که به جان مردم خوزستان افتاده‌اند و مردم دیگر تاب و توان مقابله با آن را ندارند.

ماجرای سیستان بلوچستان به آن طرف مرز مربوط می‌شود جایی که افغان‌ها اعتقادی به تخصیص حق آبه هیرمند از محل سد کجکی ندارند و با قدرت گرفتن طالبان سرنوشت آن تیره‌تر شده، ولی ماجرای خوزستان راه حل داخلی دارد.

بر چه اساس و ضرورتی صنایع مادری که تونل‌های بزرگ آب به آن‌ها می‌رسانند را در میان کویر و دور از منابع آبی جانمایی کرده‌اند؟

سازمان معلمان ایران، شعبه خوزستان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز