خبرگزاری کار ایران

آغاز پروژه ساماندهی بافت تاریخی عامری اهواز

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۰۲۵۳

با حضور مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، شهردار اهواز و جمعی از اعضای شورای شهر، پروژه مرمت و ساماندهی بافت تاریخی اهواز در محله عامری آغاز شد.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، مرمت و ساماندهی معابر شهری در بافت قدیم اهواز واقع در محدوده عامری از سوی شهرداری اهواز و با همکاری و نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و اداره میراث‌فرهنگی شهرستان اهواز، اجرایی شده است.

در همین رابطه مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی خوزستان اظهار داشت :تلاش مشترک و رسیدن به یک نگاه همسو در حوزه ی فرهنگی با مجموعه شهرداری کلان شهر اهواز، بزرگترین امتیازی است که میتوان در جهت نجات میراث فرهنگی شهر اهواز از آن نام برد.

موسوی افزود: در پروژه مرمت و ساماندهی معابر بافت تاریخی اهواز در منطقه عامری، مرمت و تثبیت جداره‌ها در بناهای واجد ارزش، اصلاح شیب بندی معابر، ورودی و رمپ منازل، جمع‌آوری کف‌سازی‌های غیرمتعارف و اجرای کف‌سازی متناسب با بافت تاریخی اهواز، انجام خواهد شد. لازم به توضیح است که مطالعات و طرح ساماندهی این پروژه توسط، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و بر اساس ضوابط حفاظتی بافت‌های تاریخی تهیه و در شورای فنی استان نیز مطرح و مصوب شده است.

وی ضمن اشاره به اقدام همسو و مشترک دستگاه‌های مرتبط در راستای حفظ بافت فرهنگی - تاریخی در اهواز، گفت: با توجه به این موضوع که درگذشته شاهد تخریب بناهای تاریخی مهمی در بافت تاریخی اهواز بودیم، خوشبختانه با تلاش‌هایی که صورت گرفت، هم‌اکنون شاهد ایجاد یک اتفاق‌نظر مهم فرهنگی با دیگر ارگان‌ها و سازمان‌ها، به‌ویژه شهرداری اهواز برای حفظ و مرمت بافت قدیمی در شهر اهواز هستیم که این موضوع را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم باور به ادامه این روند تداوم داشته باشد.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی خوزستان از تلاش‌های نوشادی شهردار فرهنگ‌دوست، شورای شهر اهواز و همچنین سید کریم حسینی نماینده محترم مردم شریف شهرستان‌های اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی به جهت پیگیری حل معضلات بافت تاریخی و تامین اعتبار مرمت و کمک به ساماندهی بافت‌های مذکور تشکر کرد و یادآور شد: با هماهنگی‌هایی که با مدیرکل محترم راه و شهرسازی استان داشته‌ایم، مقرر گردید که اداره کل مذکور نیز در قالب اعتبارات ستاد بازآفرینی در مبحث مشارکت در مرمت بافت ارزشمند تاریخی اهواز ورود کنند که امیدوارم به‌زودی این اتفاق مبارک نیز محقق گردد.

ابراهیم نوشادی شهردار اهواز نیز در جریان این رویداد تصریح کرد: تلاش ما از زمان شروع به کار در شهرداری اهواز، شناسایی، نگهداری و احیای آثار تاریخی شهر اهواز بوده و این روند به همین‌جا ختم نخواهد شد و این مسیر ادامه خواهد داشت.

وی افزود: شهرداری اهواز به‌منظور بسترسازی و ایجاد یک رویکرد مهم فرهنگی در شهرداری، دو نقطه "معابر مجاور اثر ثبت ملی مسجد عامری " و "ساباط معین‌التجار" را در دستور کار قرار داده است.

شهردار اهواز در پایان گفت: مدیران باید متوجه شوند که شهر ابعاد مختلفی دارد و باید به موضوعات دیگر و از جمله مباحث فرهنگی ورود کنند و فکر نکنند کار در شهر تنها احداث معابر و پارک است.

در پایان تبار قریب رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهواز خاطرنشان کرد: بناها و بافت‌های تاریخی یکی از مهم‌ترین ملزومات هویت‌بخشی و نیز زمینه‌سازی توسعه گردشگری شهری است از این رو حفاظت، ساماندهی و احیای بافت‌های مذکور، دارای اهمیت است. خوشبختانه با پیگیری‌های به عمل آمده و با حضور و مشارکت فعالانه شهرداری اهواز، امروز شاهد آغاز فرایند ساماندهی و مرمت بافت تاریخی هستیم و امیدواریم که با ادامه پروژه‌های مرمت بافت و بناهای تاریخی، شاهد پویایی و احیای بافت تاریخی و توسعه انواع گردشگری در شهرستان اهواز باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز