خبرگزاری کار ایران

مستندساز خوزستانی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

تشریح مستند "هِی‌جار" و "بیوسفر" از زبان کارگردان/ بدون حامی مستند می‌سازم

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۰۰۶۷

کارگردان و مستندساز خوزستانی به تشریح داستان ۲ مستند اخیر خود بنام "هِی‌جار" و "بیوسفر" پرداخت، و گفت: با هزینه‌های شخصی و بدون حامی به ساخت مستند مشغول هستم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، بهنام کاظمی در خصوص ساخت آخرین مستندهای خود در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: سال‌ها در حوزه عکاسی طبیعت فعالیت داشته و از سال ۶۷ نیز در مسجدسلیمان فعالیت‌های تئاتری خود را آغاز کردم.

وی با بیان اینکه از دهه ۸۰ به شکل جدی کار عکاسی را آغاز و حدود ۳ سال نیز با هزینه‌های شخصی و بدون حمایت از ارگان یا سازمانی به ساخت مستند مشغول هستم، افزود: بیشتر رویکردها در ساخت مستندهایم به طبیعت، اقوام و مردم‌نگاری اختصاص دارد.

عکاس طبیعت و مستندساز خوزستانی در خصوص ۲ مستند اخیر خود که به‌تازگی ساخته شده‌اند، گفت: مستند اول درمورد کوچ عشایر با به نمایش گذاشتن چالش‌هایی که در زندگی کوچ‌نشینی وجود دارد به اسم "هِی‌جار" در ۲ استان چهارمحال و بختیاری و خوزستان فیلمبرداری و به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی اینجانب ساخته شده است. همچنین این فیلم به تبدیل زندگی عشایری از حالت سنتی به نیمه سنتی اشاره دارد.

وی با ابراز تأسف از اینکه عشایر در حال خارج شدن از زندگی نیمه سنتی خود نیز هستند، اضافه کرد: تبدیل‌شدن کوچ عشایر با حیوانات و با پای پیاده به کوچ با ماشین، مشکلات و کمبود ضروریات زندگی و کوچ به‌خاطر کمبود علوفه و نظیر آن به‌عنوان دلایل اصلی کوچ در این فیلم دیده می‌شود.

کارگردان و مستندساز خوزستانی عنوان کرد: عدم توزیع مناسب امکانات تحصیلی، رفاهی و گرایش مردم عشایری به زندگی شهری برای پیشرفت بیشتر نیز از بخش‌های دیگر این فیلم است.

کاظمی بیان کرد: در زندگی شهری با استفاده از فضای مجازی، رسانه‌ها و نظیر آن آموزش‌های لازم به شهروندان در خصوص کرونا داده شده ولی در زندگی عشایری این امکان وجود نداشته یا کم‌رنگ است و مشکلات تحصیلی باعث شده کودکان آن‌ها نیز به زندگی شهری گرایش پیدا کنند که در این فیلم به آن اشاره شده است.

وی در خصوص فیلم دوم خود بنام "بیوسفر" گفت: فیلم دوم درمورد آفرینش آب بوده که در خوزستان و چهارمحال و بختیاری فیلمبرداری و در مرحله تدوین است. نگاه اساطیری به این فیلم از نکات قابل توجه بوده و بر آیین‌ها و باورهای باستانی ایرانیان و نگاه ویژه آن‌ها به آب به‌عنوان یک عنصر مقدس تاکید دارد.

مستندساز خوزستانی ادامه داد: در این فیلم اهمیت آب در ادیان و قرآن، تمدن‌سازی به‌وسیله آب و همچنین نگاه مردم امروزی به آب و برخورد با آن دیده شده است.

وی بیان کرد: یکی از نکات اصلی که در خصوص آب در این فیلم به آن اشاره شده گرفتن حق حیات از دیگر گونه‌ها برای رسیدن به رفاهیات خود (انسان) است که اساس فیلم "بیوسفر" یا زمین زیستگاه بوده و نشان می‌دهد که انسان‌ها نیز مانند دیگر گونه‌ها روی زمین زیست می‌کنند، ولی به دلیل امتیازهایی که انسان دارد توانسته همه چیز را تحت کنترل گرفته و زیستگاه بسیاری از حیوانات را از بین ببرد.

کاظمی در پایان اضافه کرد: فیلم اول به چندین جشنواره ارسال و منتظر معرفی برگزیدگان هستیم و در آینده نیز به چندین جشنواره دیگر ارسال می‌شود. همچنین از طریق انجمن سینما جوان فضا برای نمایش این فیلم مهیا می‌شود و به‌وسیله این انجمن به‌صورت رایگان در دسترس عموم و علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

 مدت زمان فیلم اول ۲۶ دقیقه و دوم بیش از ۴۰ دقیقه است و حدود یکسال فیلمبرداری آن‌ها به طول انجامیده است.

 بهنام کاظمی تاکنون ۴ نمایشگاه عکس به‌صورت انفرادی با رویکرد مسائل زیست محیطی به‌خصوص درخت بلوط در ۲ استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری برگزار کرده است.

تشریح مستند "هِی‌جار" و "بیوسفر" از زبان کارگردان/ بدون حامی مستند می‌سازم

تشریح مستند "هِی‌جار" و "بیوسفر" از زبان کارگردان/ بدون حامی مستند می‌سازم

تشریح مستند "هِی‌جار" و "بیوسفر" از زبان کارگردان/ بدون حامی مستند می‌سازم

انتهای پیام/
سروش یوسفی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز