خبرگزاری کار ایران

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان خبر داد؛

دستگیری متجاوز به قدیمی‌ترین آرامگاه ایلامی در شوش

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۲۹۷۴

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان از دستگیری یک سارق در محوطه باستانی هفت‌تپه شهرستان شوش خبر داد.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سرهنگ رامین مکناوی اظهار کرد: برابر گزارش پایگاه حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شوش، و طی گزارش واصله از سوی عوامل نگهبانی موزه هفت‌تپه مبنی بر سرقت لوله‌های فلزی حصار مقبره "تپتی‌آهار" (از قدیمی‌ترین آرامگاه‌های مکشوفه ایلامی)، نیروهای این پایگاه بی‌درنگ به محل موردنظر مراجعه کردند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان افزود: با سررسیدن نیروها به محل، مشاهده شد که فردی با هویت معلوم از ساکنان شهر شاوور شهرستان کرخه درحال سرقت لوله‌های فلزی پیش‌گفته است.

وی بیان کرد: با همکاری عوامل انتظامی پاسگاه هفت‌تپه و نگهبانان موزه هفت‌تپه، فرد خاطی حین سرقت دستگیر شد.

مکناوی خاطرنشان کرد: همچنین متهم ضمن تشکیل پرونده، به منظور سیر مراحل قانونی به دادسرای انقلاب شوش معرفی شد.

یکی از قدیمی‌ترین آرامگاه‌های ایلامی که حفاری شده، به گفته نگهبان، آرامگاه «تپتی‌آهار» و « ملکه او »است و این موضوع در سنگ نبشته‌ای که در محوطه آرامگاه بوده نوشته شده است. در این آرامگاه حدود بیست و یک اسکلت وجود داشت که پس از هر تدفین، درِ آرامگاه با آجر بسته می‌شد.

تپتی‌آهار در حدود قرن پانزدهم یا چهاردهم قبل از میلاد پادشاه ایلام (تمدن) بود. او احتمالا آخرین فرمانروای کیدینویی بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز