خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

بررسی آخرین وضعیت سدها و ممنوعیت کشت محصولات پرمصرف خوزستان/ شهبازی: تغییری در رفع ممنوعیت کشت آب بَر صورت نگرفته است

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۷۴۶۶

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، گفت: مقادیر کاهش بارش در حوضه آبریز کارون بزرگ ۳۷ درصد، کرخه ۳۱ درصد، زهره و جراحی ۱۵ درصد بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، علی شهبازی در خصوص آخرین وضعیت سدها و ممنوعیت کشت محصولات پرمصرف در خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بر اساس جلسات مدیریت تنش آبی با حضور دستگاه‌های اجرایی و با محوریت استانداری خوزستان، کشت‌های آب بر مانند شلتوک در تابستان جاری ممنوع بوده و برنامه‌ریزی لازم برای گذر از شرایط جاری با رویکرد به حداقل رساندن خسارات خشکسالی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه اردیبهشت‌ماه برنامه مصوب مدیریت خشکسالی و الگوی کشت استان در بازه زمانی خرداد تا شهریور سال جاری از طرف استانداری خوزستان به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شده است، افزود: در این مصوبه ممنوعیت کشت محصولات پرمصرف به‌خصوص شلتوک در فصل زراعی تابستان قید شده است.

شهبازی گفت: حجم آب موجود که قابلیت بهره‌برداری بوده همراه با الگوی کشت محصولات در بازه زمانی خرداد تا شهریور سال جاری در این مصوبه ذکر شده و در حال حاضر تغییری در آن ایجاد نشده است. با این حال رصد مستمر منابع و مصارف و بهینه‌سازی برنامه‌ها صورت گرفته و پس از طرح در جلسات هماهنگی استانی و تصویب، هرگونه تغییر احتمالی در برنامه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در خصوص آخرین وضعیت سدهای استان، بیان کرد: میزان بارش‌ها از مهرماه سال گذشته تا دهه اول خرداد به‌طور متوسط ۳۵ درصد کاهش در بارش استانی داشته و مقادیر کاهش بارش در حوضه آبریز کارون بزرگ ۳۷ درصد، کرخه ۳۱ درصد، زهره و جراحی ۱۵ درصد است.

وی ادامه داد: متاسفانه در بخش‌های مولد جریان در حوضه‌های آبریز که در بالادست سدها قرار دارد، مقادیر کاهش بارش بیشتر بوده به‌طوری‌که از نظر آورد مخازن در بازه زمانی اول مهر سال گذشته تا دهم خرداد سال آبی جاری، در سدهای زنجیره‌ای حوضه آبریز کارون نسبت به متوسط بلندمدت ۳۳ درصد، سد دز ۵۳ درصد، سد کرخه ۴۷ درصد و در سد مارون ۳۹ درصد کاهش داشته‌ایم و از این منظر در حوضه‌های آبریز کرخه و دز در حال تجربه یکی از شدیدترین خشکسالی ها هستیم.

شهبازی در پایان تصریح کرد: مجموع کل آب قابل برنامه‌ریزی استان ۳ میلیارد و ۳۹۱ میلیون مترمکعب در بازه خرداد تا شهریور است که توزیع آن در حوضه‌های آبریز پس از انجام هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی استان جهت مصارف شرب، صنعت، کشت‌های دائم، شیلات و جلوگیری از بحران‌های کیفی رودخانه‌های استان صورت گرفته است.

انتهای پیام/
سروش یوسفی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز