خبرگزاری کار ایران

سلیمانی دشتکی:

صنایع و پتروشیمی‌های خوزستان؛ استفاده از آب دریا و آب شیرین کن را جایگزین آب کشاورزی کنند

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۵۲۲۸

استاندار خوزستان بر استفاده شرکت های پتروشیمی و صنایع مستقر در استان، از آب شیرین کن و آب دریا برای مصارف خود و جلوگیری از استفاده آب کشاورزی تأکید کرد.

به گزارش ایلنا از خوزستان، قاسم سلیمانی دشتکی امروز چهارشنبه ۱۲ خردادماه در جلسه چالش‌ها و راهکارهای تدوین و پیاده‌سازی الگوی کشت هوشمند در استان به‌منظور مدیریت پایدار منابع ضمن اشاره به تولید ۱۷.۵ میلیون تُن تولید محصولات کشاورزی در سال اظهار کرد: خوزستان از حیث تولید محصولات کشاورزی و تولید گندم، کلزا، چغندرقند، نیشکر، ذرت و سبزیجات رتبه اول را در کشور دارد و سطح اراضی آبی زیر کشت آن، یک‌میلیون و ۱۳۱ هزار هکتار برآورد شده است.

او با بیان اینکه در حال حاضر ۲۷۰ هزار هکتار از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری استان در فاز اول اجرایی شده است گفت: از ۲۷۰ هزار هکتار حدود ۷۰ هزار هکتار آن به سیستم آبیاری نوین متصل شده و باقی آن، نیمه نوین و غرق آبی از طریق کانال بوده که مشکلاتی نظیر هدر رفت آب نزدیک به ۲ میلیارد مترمکعب آب را به همراه دارد.

استاندار خوزستان در این ویدئو کنفرانس اضافه کرد: آب در بالادست کانال‌ها بی‌رویه برداشت می‌شود که یکی از راه‌های جلوگیری از آن جایگزینی خطوط بجای کانال است.

این مقام مسئول در توضیح روند اجرایی این طرح عنوان کرد: پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری از سال ۹۳ کلید خورد و قسمتی از آن باقی مانده. اگر بتوانیم به‌طور مجدد از صندوق توسعه ملی برای نهایی کردن این طرح مساعدت دریافت کنیم کمک بزرگی در تکمیل آن صورت خواهد گرفت. در حال حاضر ۱۵۰ میلیارد تومان در اختیار موسسه جهاد نصر و در کشور نیز ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، برای این طرح لحاظ و فاز دوم نیز کلید خورده که با ورود بخش خصوصی می‌توان روند پروژه را سرعت بخشید و کمک کرد.

سلیمانی دشتکی در ادامه به اهمیت جانمایی صحیح اشاره و تصریح کرد: مصرف آب سالانه پتروشیمی‌ها و صنایع بیش از ۱.۲ میلیارد مترمکعب برآورد شده که باید در کنار آب دریا قرار گرفته باشند اما از شبکه آب کشاورزی، تأمین آب می‌شوند. لذا بجای آن می‌توان از آب دریا و آب شیرین‌کن و پساب فاضلاب استفاده کرد.

وی در پایان ضمن تأکید بر ممنوعیت کشت شلتوک و برنج و محدودیت کشت تابستانه به سبب خشک‌سالی گفت: کشاورزان از پرداخت خسارت سیل سال ۹۸ گلایه‌مند هستند چراکه فقط ۶۷ درصد خسارات پرداخت شده و در حال حاضر نمی‌توانند کشت تابستانه انجام دهند و این امر نیز نارضایتی آن‌ها را دوچندان کرده است.

 

انتهای پیام/
سروش یوسفی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز