خبرگزاری کار ایران

چناری اعلام کرد؛

ثبت بیمارستان زیرزمینی "یازهرا" دزفول در حوزه حفظ و نشر آثار دفاع مقدس

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۷۵۱۸

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول از تشکیل اولین پرونده پیشنهاد ثبت بیمارستان زیرزمینی "یازهرا " دزفول در حوزه حفظ، نشر و آثار دفاع مقدس با همکاری انجمن‌های دزفول و در آستانه روز چهارم خرداد خبر داد.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، مهدی چناری اظهار کرد: در آستانه نزدیکی به روز چهارم خرداد روز مقاومت و پایداری مردم دزفول، اولین پرونده پیشنهاد ثبت بیمارستان زیرزمینی "یازهرا" در حوزه حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس با همکاری انجمن تخصصی فرهنگ دزفولی آوان و کارگروه حافظان میراث آوان انجام شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول افزود: بیمارستان زیرزمینی یازهرا با ظرفیت ویژه، علاوه بر آن‌که رشادت‌های هشت سال دفاع مقدس را به نمایش می‌گذارد، ممکن است ظرفیت مهمی در حوزه گردشگری دفاع مقدس باشد.

وی بیان کرد: پرونده ثبت این بیمارستان زیرزمینی دوران دفاع مقدس به‌منظور ثبت در حوزه حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، توسط کارگروهی تخصصی با آزمون کارشناسانی در رشته‌های مرمت، معماری و نقشه‌کشی تکمیل شد و نامه‌نگاری‌های لازم و اداری در راستای ثبت رسمی آن صورت پذیرفت.

چناری درباره این بیمارستان عنوان کرد: بیمارستان زیرزمینی یازهرا دزفول، به‌منظور تأمین سلامت کادر درمانی، بیماران و مجروحان حملات هوایی و موشکی دزفول و همچنین مجروحان خطوط مقدم جبهه شمالی خوزستان، در سال ۶۵ توسط قرارگاه مهندسی خاتم‌الانبیاء (ص) با قطعات پیش‌ساخته بتنی و مقاوم در برابر حملات موشکی و هوایی و با مساحتی حدود پنج‌هزار مترمربع در عمق ۱۰ متری زمین ساخته شده است.

وی همچنین بیان کرد: این بیمارستان در ضلع جنوبی دارای بخش‌های جراحی، اتاق عمل، رادیولوژی، ارتوپدی، آزمایشگاه، داروخانه، زنان و زایمان و اسکان همراهان بیمار و مجروحان است‌.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول در پایان خاطرنشان کرد: بیمارستان زیرزمینی یازهرا که در دوران دفاع مقدس به‌عنوان محلی برای پشتیبانی از جبهه‌ها و همچنین کمک به مجروحان بمباران و موشک‌باران نقش بسزایی برای کادرهای درمانی داشت، ظرفیت تبدیل به یک موزه دفاع مقدس به‌منظور شناخت بهتر آن دوران را دارا است.

 بیمارستان زیرزمینی "یازهرا" دزفول پیش از این و در سال ۱۳۹۰ به‌عنوان چهل‌وپنجمین اثر دفاع مقدس با شماره ثبت ۱۵۵ در ردیف آثار ملی دفاع مقدس نیز ثبت شده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز