خبرگزاری کار ایران

به دلیل کاهش ورودی آب به مخازن سدها؛

پیش‌بینی کاهش ۳۰ الی ۳۵ درصدی تولید برق در تابستان خوزستان/ شریفی: فعلا برنامه خاموشی نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۴۹۰۶

مدیر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی ورودی آب به حوزه‌ها و مخازن سدها نسبت به سال گذشته و حالت طبیعی، از کاهش ۳۰ الی ۳۵ درصدی تولید برق و احتمال زیاد قطعی آن در تابستان سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، علی شریفی در خصوص آخرین وضعیت حجم ذخیره آب مخازن سدهای استان با توجه به خشک‌سالی اخیر در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در حال حاضر در حوزه کارون ۳۰ درصد، در حوزه دِز ۵۰ درصد، کرخه ۴۵ درصد و مارون ۳۶ درصد نسبت به وضعیت طبیعی در سال آبی اخیر (ابتدای مهر ۹۹ تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰) کاهش آورده آب داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه به‌طور میانگین در حوزه‌های آبی و حجم مخازن سدها نسبت به سال گذشته و در حالت طبیعی ۴۰ درصد کاهش ورودی آب داشته‌ایم، افزود: در حال حاضر حدود ۵.۶ میلیارد مترمکعب حجم ذخیره مفید سدهای استان بوده که این یعنی تنها ۴۲ درصد از ظرفیت مخازن پر است.

مدیر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: در حالت طبیعی حجم آب مفید لازم سدها برای تولید برق موردنیاز و استاندارد در این موقع از سال حدود ۱۲ میلیارد مترمکعب می باشد.

شریفی با اشاره به اینکه بیشترین کاهش میزان آورد آب به ترتیب در حوزه‌های کرخه و دز است، گفت: در حوزه کرخه نسبت به حالت طبیعی ۷۰ درصد و دز ۵۵ درصد حجم مفید آب کاهش پیدا کرده و این عدد برای کارون ۴۰ و مارون ۳۵ درصد است.

وی تصریح کرد: در حوزه مارون و کارون که عمده برق استان را تولید می‌کنند، بیش از ۵۰ درصد از حجم مفید آب مخازن خالی است و این موضوع باعث کاهش حدود ۳۰ الی ۳۵ درصدی تولید برق در تابستان شده و با توجه به گرمای استان احتمال قطعی برق را به دنبال خواهد داشت.

مدیر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه کاهش حجم ورودی آب تنها بر تولید برق تأثیرگذار نیست و کاهش تأمین آب بخش‌های مختلف از لحاظ کمی و کیفی را به دنبال دارد، عنوان کرد: از اواخر دی‌ماه سال گذشته هشدارها صادر و در استان نیز جلسات کارشناسی زیادی برگزار گردید و حجم آب مشخص و سهم بخش‌های مختلف و میزان صرفه‌جویی آن نیز تعیین شد.

شریفی در خصوص کشت تابستانه نیز گفت: با توجه به کاهش حجم آب‌ کشت تابستانه محدودتر خواهد بود که الگو و توزیع آب آن بر عهده سازمان جهاد کشاورزی است.

وی با اشاره به ۲ سال پر آب گذشته و کمبود منابع آبی استان در سال جاری، بیان کرد: از مردم خواهش می‌کنیم به‌صورت ویژه در مصرف آب و برق صرفه‌جویی کنند تا با صرفه‌جویی و انجام برنامه‌های تخصصی که در استان مصوب می‌شود از این تابستان نیز گذر کنیم.

مدیر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: برنامه خاموشی فعلا ارائه نشده، ولی هشدار کمبود برق اعلام و احتمال قطعی آن زیاد است.

انتهای پیام/
سروش یوسفی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز