خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خوزستان گزارش می دهد؛

انتقاد به تصمیم آموزش و پرورش/دید و بازدید عید فطر و برگزاری امتحانات حضوری، تیر خلاص بر پیکر نیمه‌جان خوزستان است

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۳۹۸۸

اعتراض به برگزاری امتحانات حضوری پایه نهم و دوازدهم همچنان ادامه دارد و والدین خوزستانی، شرایط این استان را مناسب برگزاری امتحانات نمی‌دانند و این تصمیم را به منزله تیر خلاص بر پیکر نیمه‌جان استان عنوان کردند.

به گزارش ایلنا از خوزستان، مدتی هست که فضای حقیقی و مجازی کشور دچار التهاب و تنش‌هایی ناشی از تصمیم‌های وزارت آموزش‌وپرورش شده است، از اینرو خبرنگار ایلنا در استان خوزستان به بررسی این موضوع در بخش هایی از جامعه پرداخته که به جمع بندی آن در این گزارش اشاره نموده است.

متأسفانه این اولین بار نیست که چنین تصمیم و اقدام‌هایی فضای فکری فرهنگیان و دانش آموزان را بهم ریخته و مشمئز می‌کند. تصمیم‌هایی که فقط جنبه رفع تکلیف دارند و مثل همیشه کیفیت کار، فدای کمیت می‌شود بدون اینکه به عاقبت و نتیجه آن فکری شده باشد.

مسیر و موضوعات تحت امر آموزش‌وپرورش، به شکلی درحال سپری شدن و چیدمان هست که وزیر آموزش‌وپرورش را نه‌تنها تجدید بلکه مردود معرفی می‌کند. این درحالی است که اغلب جامعه فرهنگیان، دانش آموزان و والدین آنان، وی را یکی از ضعیف‌ترین و بی‌برنامه‌ترین وزرای دستگاه دولت تدبیر و امید می‌دانند.

درحالی که حدود ۲ سال از پدیدار شدن ویروس کرونا می‌گذرد اما وزارت آموزش‌وپرورش، همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد و گویی که در این مدت‌زمان هیچ تجربه‌ای را کسب نکرده و اگر این ویروس سالیان سال هم در کشور ادامه داشته باشد این وزارتخانه در همین ریل گذر خواهد کرد.

بعد از طراحی و ساخت اپلیکیشن پُر دردسر و پُر حاشیه "شاد" برای دانش‌آموزان و بستر ضعیف و نامنظم این برنامه و همچنین عدم رسیدگی جدی به‌منظور برطرف کردن مشکلات آن و جلب رضایت دانش‌آموزان و خانواده‌ها، وزیر آموزش‌وپرورش یک تصمیم پر سروصدا و بازهم به جهت رفع تکلیف را اتخاذ کرد.

 

برگزاری امتحانات پایه نهم و دوازدهم به‌صورت حضوری

درحالی که هر روز ویروس کرونا شکل جهش یافته و یا عنوان تازه‌ای به خود می‌گیرد و آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از آن بیشتر می‌شود آقای حاجی میرزایی تصمیم به برگزاری امتحانات پایه نهم و دوازدهم به‌صورت حضوری گرفته است.

وضعیت ناپایدار استان خوزستان و سرعت قابل‌توجه شیوع این ویروس و همچنین وجود انکارناپذیر ویروس هندی، به دلیل پهلوگیری کشتی ها در بندر امام خمینی و مجاورت خوزستان با بندر بوشهر، این استان را با دیگر استان‌های کشور متمایز کرده است.

نکته قابل‌توجه و تأمل فرارسیدن عید سعید فطر است که برخی از اقوام استان خوزستان، این عید را گسترده تر از جاهای دیگر برگزار می‌کنند و به دید و بازدید اقوام و آشنایان خود می‌روند و در برگزاری آن عزمی راسخ دارند و حاضر به گذشت از آن نیستند.

اجتناب‌ناپذیر بودن برگزاری عید سعید فطر در خوزستان علیرغم محدودیت های ایجاد شده، از یک طرف و برگزاری امتحانات حضوری در این استان از طرفی دیگر، به منزله شلیک تیر خلاص بر پیکر نیمه‌جان خوزستان خواهد بود.

اعتراض و انتقاد دانش آموزان و والدین، در کنار جامعه فرهنگیان و حمایت قابل‌توجه جمع کثیری از هنرمندان کشور تحت عنوان "هشتگ نه به امتحانات حضوری" فضای مجازی و حقیقی کشور را با موج تازه‌ای مواجه کرده است.

یکی از والدین یک دانش‌آموز پایه نهم، گفت: تا به امروز دو فرزند خود را فارغ‌التحصیل کردم و این سومین فرزند من هست که در لباس دانش‌آموزی قرار دارد و به همین دلیل از فضای آموزشی کشور، فاصله‌ای نداشتم. متأسفانه در این چند سال اخیر تصمیم‌ها و تغییرات زیادی در نظام آموزشی صورت گرفته که نقد هرکدام ساعت‌ها زمان خواهد برد.

او می‌گوید: متأسفانه استان‌های جنوبی و شهرستان‌ها در هیچ‌یک از تصمیم‌ها، نقش و جایگاهی ندارند و هیچ توجه ای به شرایط و موقعیت دانش‌آموزان آن اقلیم نمی‌شود و اکثر تصمیم‌ها غیر کارشناسی و از سر رفع تکلیف اتخاذ می‌شود.

وی افزود: وزارت آموزش‌وپرورش در این چند سال اخیر، کمیت را فدای کیفیت آموزش کرده و با این تصمیم جدیدی که برای برگزاری امتحانات گرفته است یک مهر تأییدی بر این نظریه خواهد بود چراکه فقط در نظر دارد سال تحصیلی را پشت سر گذاشته و به پایان برساند، حالا به هر قیمتی که شد.

 وی ضمن ابراز مخالفت با برگزاری امتحانات به‌صورت حضوری، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه آیا انتقاد و مخالفت خود را به گوش مسئولان ذی‌ربط رسانده‌اید، با کنایه عنوان کرد: آموزش‌وپرورش شهرستان ما، خود را در  قبال هیچ‌چیز مسئول و جوابگو نمی‌داند. هرچقدر که انتقاد و اعتراض از اپلیکیشن شاد نتیجه‌بخش بود، انتقاد از امتحانات حضوری هم نتیجه خواهد داد.

این ولی دانش‌آموز تصریح کرد: آموزش‌وپرورش با این تصمیم، خودش را راحت کرد و خانواده‌ها را با دغدغه و چالش تازه‌ای روبه‌رو کرد و با این اقدام توپ را در زمین خانواده‌ها انداخت. اگر بچه‌ام را برای امتحان بفرستم به منزله فرستادن وی در کانون کرونا هست و اگر هم در جلسه امتحان حاضر نشود مشکلات تحصیلی پیدا خواهد کرد. بهتر بود که وزارت یک تصمیم عاقلانه و منطقی می‌گرفت، می‌توانست درحال حاضر امتحانات را به حالت تعلیق درآورده و در تاریخ دیگری برگزار کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه جوانان و نوجوانان، شیوه‌نامه‌های بهداشتی را کمتر رعایت می‌کنند و نگرانی ما از سالن امتحانات نیست بلکه زمان بهم رسیدن، ورود و خروج و همچنین تجمع آن‌ها است.‌ اگر از این تعداد دانش‌آموز، تنها یک نفر رعایت نکنند باعث بروز فاجعه خواهد شد بخصوص این روزها که ویروس کرونا جهش یافته، هندی و گونه‌های دیگری پدیدار شده است.

از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی، درخواست می‌کنم صدای ما باشند و این تصمیم را به‌صورت جدی بررسی کنند و از این فاجعه انسانی جلوگیری کنند.

 

گزارش و گفت وگو: سالار قاسم پور

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز