خبرگزاری کار ایران

با دستور رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس؛

سد بالارود شهرستان اندیمشک آبگیری شد/ قابلیت ذخیره ۱۳۱ میلیون مترمکعب آب/ مهار سیلاب‌های فصلی و ایجاد جاذبه گردشگری

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۹۹۱۲

سد بالارود شهرستان اندیمشک با قابلیت ذخیره‌سازی ۱۳۱ میلیون مترمکعب آب و مهار سیلاب‌های فصلی با دستور رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس آبگیری شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، امروز پنج‌شنبه نهم اردیبهشت‌ماه در ادامه پویش #هرهفته-الف-ب-ایران‌، آبگیری سد مخزنی بالارود اندیمشک با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور انجام شد.

فرهاد ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در تشریح طرح سد مخزنی بالارود، اظهار کرد: این سد با اعتبارات ملی و با مبلغ ۶ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال در شهرستان اندیمشک، شهر حسینه و بر روی رودخانه بالارود ساخته شده است.

وی با بیان اینکه این سد قابلیت تنظیم و مهار ۱۰۰ میلیون مترمکعب سیلاب را دارد، افزود: یکی از اهداف ساخت این سد کنترل سیلاب‌های رودخانه بالارود بوده که در سال ۹۷ و ۹۸ نیز سیلاب‌هایی با سرعت ۹۰۰ مترمکعب بر ثانیه را مهار کرده و خروجی سد را به میزان ۳۹۰ مترمکعب بر ثانیه کاهش داد.

ایزدجو یکی دیگر از اهداف ساخت این سد را تامین آب و توسعه اراضی کشاورزی به میزان ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار در منطقه و تامین آب شرب شهر حسینه، روستاهای اطراف و بخش الوار گرمسیری به میزان یک میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب برای جمعیت ۲۲ هزار نفری عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: ایجاد جاذبه‌های گردشگری و افزایش رونق اقتصادی و همچنین اشتغال ۲ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم و ۸۰ نفر مستقیم از دیگر مزیت‌های ساخت این سد است.

وی ادامه داد: این سد قابلیت تولید برق به میزان ۱۱ گیگاوات ساعت برق در سال را دارد. سرریز این سد با ظرفیت تخلیه ۳ هزار و ۳۸۱ مترمکعب بر ثانیه و دارای ۳ دریچه به ارتفاع ۱۲ متر می باشد.

ایزدجو در خصوص بدنه سد، بیان کرد: این سد از نوع خاکی با هسته رسی قائم، ارتفاع ۸۵ متر، طول تاج یک هزار و ۵۴ متر، عرض تاج ۱۰ متر و ابزار دقیق الکتریکی و مکانیکی به میزان ۳۵۰ عدد است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان کرد: حجم مخزن در تراز نرمال ۱۳۱ میلیون مترمکعب بوده و قابلیت میزان تخلیه یک هزار و ۹۵۶ مترمکعب در ثانیه را دارد.

انتهای پیام/
سروش یوسفی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز