خبرگزاری کار ایران

لیگ قهرمانان آسیا؛

پیش بازی فولاد ایران- السد قطر/دوئل ژاوی-نکونام در کینگ عبداللهِ ریاض

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۱۵۹۲

فولاد خوزستان پس از اینکه العین امارات را در پلی‌آف با نتیجه قاطع ۴-۰ شکست داد، با روحیه‌ای مضاعف گام به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا گذاشت، خبرنگار ایلنا در خصوص اولین دیدار گروهی فولاد، با امین یزدانی کارشناس و پیشکسوت فوتبال خوزستان گفت‌وگویی انجام داده است.

به گزارش ایلنا از خوزستان، تیم فوتبال فولاد در اولین دیدار از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، چهارشنبه‌شب، ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ از ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه در ورزشگاه ملک عبدالله ریاض به مصاف شاگردان ژاوی در قالب تیم السد قطر خواهد رفت.

پیش بازی فولاد ایران- السد قطر/دوئل ژاوی-نکونام در کینگ عبداللهِ ریاض

السد قطر اولین حریف فولاد در مرحله گروهی است، این بازی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امین یزدانی: شاگردان نکونام در بازی مقابل العین نشان دادند که به‌خوبی خود را برای این رقابت‌ها آماده کرده‌اند. آن‌ها با یک بازی جسورانه و شجاعانه، برنامه‌های خود را بر تیم العین، دیکته کردند. فولاد با پرس از بالا و بازی پرفشار و استفاده از کلیه مناطق زمین که با تنوع تاکتیکی و استفاده از شروع مجددها همراه است، تیمی ترسناک از خود ساخته که این امیدواری را به علاقه‌مندان فوتبال ایران و به‌ویژه خوزستانی‌های خونگرم و فوتبال شناس می‌دهد که فولاد را در مرحله بعدی این رقابت‌ها ببینند.

تفاوت این بازی با دیدار قبلی فولاد چیست؟

نکونام بی‌شک می‌داند که بازی کردن مقابل تیم باکیفیت و با طراوت السد، با تیم العین بسیار متفاوت است، زیرا هر بازی شرایط خاص خودش را دارد و بازی در این مرحله با پلی‌آف نیز متفاوت است. بنابراین برای مقابله با تفکرات ژاوی، این مربی خوش‌فکر، باید برنامه ویژه و خاصی  را تدارک ببیند و خود را آماده نبردی سنگین و تمام تاکتیکی کند.

نکونا‌م باید از تمامی ظرفیت‌های تیمش در مقابله با السد استفاده کند. شاگردان ژاوی که دو بار قهرمانی آسیا را در کارنامه دارند در بهترین شرایط خود بسر می‌برند. آن‌ها قهرمانی در لیگ ستارگان قطر در فصل ۲۰۲۱ را با قاطعیت و چند دیدار مانده به اتمام فصل آن‌هم بدون باخت، جشن گرفتند.

می‌توانید اشاره‌ای به بازیکنان تأثیرگذار السد داشته باشید؟

بله، این تیم از بازیکنان باکیفیتی سود می‌برد. بازیکنان ملی پوشی مانند: سعد الشیب، خوخی بوعلام، حسن الهیدوس، اکرم عفیف (که به این بازی نمی‌رسد)، عبدالکریم حسن، پدرو میگوئل، طارق سلمان، محمد وعد البیانی و سالم الدوسری.

ژاوی علاوه بر بازیکنان فوق از بازیکنی با تجربه و طراح بنام سانتی کازورلا در میانه زمین بهره می‌گیرد. قهرمان قطر از مهاجمی فرصت‌طلب و خطرناک بنام بغداد بونجاح نیز استفاده می‌کند که فضاهای استاندارد و نقاط کور خط دفاعی حریف را به‌خوبی می‌شناسد.

نکونام و خط دفاعی فولاد باید بشدت مراقب مهاجم الجزایری السد باشند. تائه هی بازیکن کره‌ای، دیگر بازیکن خارجی السد است که او را نیز در ترکیب خواهیم دید.

پیش بازی فولاد ایران- السد قطر/دوئل ژاوی-نکونام در کینگ عبداللهِ ریاض

چه تاکتیکی را مناسب فولاد برای مقابله با السد می‌دانید؟

نکونام برای از کار انداختن موتور گلزنی السد که بدون هیچ شک و تردیدی کازورلا در متن آن قرار دارد، باید خطوط ارتباطی این بازیکن را با حسن الهیدوس در سمت راست و علی اسدالله از چپ و ارسال در عمق آنان برای این اسپانیایی کارکشته جهت تغذیه بونجاح را  قطع کند.

ازجمله برنامه‌های ژاوی، زوج سازی‌های پدرو میگوئل و الهیدوس در سمت راست و عبدالکریم حسن، فولبک رونده سمت چپ و علی اسدالله وینگر تکنیکی است که نکونام باید برای خنثی و مهار کردن این برنامه‌ها، تدابیری منطقی بیندیشد.

سبکی که السد بازی می‌کند، مبتنی بر بازی مالکانه، تدریجی و خط به خط است که ژاوی آن را به شکل فوق‌العاده‌ای در این تیم جا انداخته است.

پرس از یک‌سوم دفاعی حریف در ۲۰ دقیقه ابتدایی بازی و سپس به‌تناوب، بازی پرفشار در یک‌سوم میانی زمین (در بسیاری از زمان بازی) که از قضا به توان بدنی بالایی نیاز دارد، می‌تواند به قطع ارتباط خطوط تیمی السد بینجامد. البته شاگردان نکونام بارها در لیگ داخلی چنین شکلی از بازی را ارائه کرده‌اند. سبک پرفشاری که با بازی درگیرانه و فیزیکی همراه است، شیوه‌ای است که شاگردان نکونام‌ به‌خوبی قادرند آن را در مقابل بازیکنان السد که در سال‌های اخیر بارها به تیم‌های ما باخته است، در زمین پیاده و اجرایی کنند.

به نظر شما مدل چینش بازیکنان دو تیم به چه شکلی است؟

ژاوی بیشتر از مدل پایه ۳-۳-۴ استفاده می‌کند هرچند او به‌طور مرتب در حین بازی تغییر مدل و تاکتیک می‌دهد.

در آن‌سوی میدان نیز، نکونام‌ مدتی است که از مدل ۲-۴-۴ خطی که در بازه‌هایی از بازی به شکل ۱-۱-۴-۴ نیز در می‌آید، استفاده می‌کند. در این مدل بازی، ۴ بازیکن خط میانی، به‌ویژه دو هافبک میانی نقشی تعیین‌کننده در پیشبرد برنامه‌های تاکتیکی نکونام و خنثی کردن برنامه‌های حریف، ایفا می‌کنند.

نقطه قوت فولاد در گلزنی چیست؟

زوج سازی‌های صالح حردانی و احمدزاده در سمت راست و درخشان مهر و انصاری در سمت چپ همانند دیدار مقابل العین، می‌تواند لوسیانو و ‌پاتوسی را در موقعیت گلزنی قرار دهند.

همچنین شروع مجددها می‌تواند یکی دیگر از برنامه‌های جذاب نکونام جهت رسیدن به دروازه السد باشد و پاتوسی، برگ برنده جواد‌ در استفاده از این تاکتیک است.

پیش بازی فولاد ایران- السد قطر/دوئل ژاوی-نکونام در کینگ عبداللهِ ریاض

در پایان این گفت‌وگو، بازیکن اسبق منتخب خوزستان و استقلال اهواز، گفت: امیدوارم فولاد خوزستانِ ایران، یکی از نمایندگان شایسته فوتبال کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا با دست پُر از این دیدار سخت و دشوار بیرون آید تا قلب میلیون‌ها ایرانی، به‌ویژه خوزستانی‌هایی که عاشقانه فولاد را فریاد می‌زنند، شاد کنند و گام‌ بزرگی را برای صعود به مرحله بعدی رقابت‌ها بر دارند.

گفت‌وگو: ذوالفقار شریعت

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز