خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد:

علت تعیین نرخ هفتگی پتروشیمی تندگویان بر اساس دلار چیست؟/ چرا مواد اولیه را به طرف خارجی ارزان‌تر از طرف ایرانی می‌فروشند؟/ صادرات تندگویان لطمه بزرگی به تولیدات وابسته به این شرکت وارد کرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۲۳۴۵

گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، شب گذشته با موضوعی خاص و متفاوت برگزار و پرسش‌ها و مطالب متفاوتی از طرف مهمانان برنامه مطرح شد.

به گزارش ایلنا از خوزستان، درحالی‌که تولید شال و روسری با کیفیت در کشور وجود دارد اما کمبود مواد اولیه، سبب رونق پدیده قاچاق شده است و کارخانه‌های تولیدی را به دلیل کمبود مواد‌ اولیه (پارچه) با مشکل رو‌به‌رو کرده به حدی که برخی از این کارخانه‌ها به مرز تعطیلی رسیدند.

کارخانه‌های ریسندگی، عامل اصلی این کمبود را پتروشیمی‌ها عنوان کردند که به‌اندازه کافی و نیاز، چیپس (مواد اولیه‌ای تولید الیاف پلی‌استر)، در اختیار کارخانه‌های تولیدی قرار نمی‌دهند و آن‌ها را نیز با کمبود مواد اولیه مواجه کردند، مواد اولیه‌ای که در کشور تولید می‌شود اما به دست تولیدکننده نمی‌رسد.

شب گذشته، گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور علیمردان شیبانی نایب‌رئیس انجمن صنایع نساجی کشور و احمد مهدوی ابهری دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی برگزار شد و صادرات مواد اولیه توسط یکی از پتروشیمی‌ها در مقابل نیاز داخلی کشور را مورد بررسی قرار داند.

در ابتدای این گفت وگو، علیمردان شیبانی به افزایش ۴ برابری قیمت پت نساجی و لطمه‌های وارد شده از این افزایش، اشاره کرد و توضیح داد: وجود پتروشیمی‌ها و این دست از تولیدات که پیش‌ازاین وابستگی خارجی داشتیم، اتفاق بزرگ و تأثیرگذاری هست اما متأسفانه آن چیزی که انتظارش را داشتیم محقق نشد و برعکس به آن عمل شد.

وی با بیان اینکه شصت درصد مصرف صنعت نساجی پلی‌استر است گفت: مسئله پلی‌استر تبدیل به یک بحران شده، چرا دامنه عرضه را به‌جای گسترش دادن، محدود و قطره‌چکانی کردند. مقایسه عرضه پتروشیمی تندگویان در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته، بدون استثنا به‌شدت کاهش پیدا کرده. وقتی تولید‌کنندگان از عدم دسترسی به تندگویان گلایه‌مند هستند، پرسش اینجاست که پتروشیمی تندگویان محصولات خود را به کجا می‌دهد!؟

نایب‌رئیس انجمن صنایع نساجی کشور ادامه داد: هیچ‌کسی جواب این سؤال را نمی‌دهد که علت تعیین نرخ هفتگی پتروشیمی تندگویان بر اساس قیمت دلار چیست؟ مگر حقوق و دستمزد کارگران، هزینه‌های جاری را برحسب دلار پرداخت می‌کنید که قیمت محصولات را بر اساس نوسان ارز به فروش می‌رسانید!؟

او گفت: سیاست اتخاذ شده در پتروشیمی تندگویان، لطمه‌ای ۶۰ درصدی به صنعت نساجی کشور وارده کرده است.

شیبانی در ادامه به فروش ۹ ماه سال جاری تندگویان اشاره و پرسش کرد: پتروشیمی تندگویان در طی ۹ ماهه امسال، از کل فروش ۲هزار ۹۶۰ میلیارد تومانی خود مبلغ ۵۸۷میلیارد تومان، از جیب صنعتگران نساجی و مصرف‌کننده نهایی، درآورده است که این امر ناشی از رقابت و عرضه قطره‌چکانی بوده. حالا باید پاسخ دهید که شکم چه کسی را بزرگ کرده!؟

احمدی مهدوی ابهری نیز در این خصوص توضیح داد: پتروشیمی تندگویان به‌طور سالانه ۶ درصد افزایش تولید داشته است، (مجری برنامه: نموداری که در دست دارم خلاف این امر را نشان می‌‌دهد و صحبت‌های آقای شیبانی را تائید می‌کند).

محسن ترحمی سرپرست دفتر نساجی وزارت صمت، در ادامه این برنامه به‌صورت تصویری به این مناظره ملحق شد و تأکید کرد: پتروشیمی تندگویان، در یازده ماهه سال ۹۸ در پت نساجی، ۲۷۰ هزار تن و در همین بازه زمانی سال جاری ۲۳۳ هزار تن تولید داشته که این نشان از کاهش ۱۳ونیم درصدی تولید را می‌دهد که سبب کاهش عرضه ۲۰ درصدی شده است. متأسفانه خواهش و درخواست‌های مکرر، به‌منظور جلوگیری از صادرات نتیجه نداد و صادرات غریب بر ۳۰ هزار تن محصول از سوی پتروشیمی تندگویان، بازار را دچار التهاب کرد.

سیدجواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بورس کالا، با مشارکت در این مناظره، التهابات بازار را عدم اجرای مصوبه کمیته تخصصی یعنی واردات و تحلیل پتروشیمی تندگویان دانست گفت: کمبود پت در کشور سبب شد تا کمیته تخصصی، واردات این مهم را در آبان ماه سال جاری تصویب کند چراکه پتروشیمی تندگویان، نمی‌تواند به‌تنهایی تأمین‌کننده باشد.

وی یادآور شد: کاهش تقاضایی که در یک مقطع شاهد آن بودیم، از سوی وزارت صمت بر تولیدکنندگان اعمال و تقاضاها به‌گونه‌ای سرکوب شده چراکه عدد واقعی تقاضاها خیلی بیشتر از این‌ها است.

جهرمی ضمن بیان اینکه چه کسی مجوز صادرات به پتروشیمی تندگویان داده است که یک ماه عقب‌ماندگی به مقدار ۴۰هزار تن در بازار داخل ایجاد شود افزود: متأسفانه شرکت ملی صنایع پتروشیمی (NPC) کف عرضه را پایین آورد و کسری بازار از همان نقطه آغاز شد.

مجری برنامه با در دست داشتن نمودار تولید گفت: کف عرضه پتروشیمی تندگویان، ۵هزار و پانصد تن در هفته بوده که تا اواسط آبان ماه رعایت شده اما بعد از این تاریخ، این عدد به ۴هزار تن در هفته و حتی کمتر هم شده است.

گفتنی است؛محصول و موادی که پتروشیمی تندگویان صادر و به طرف خارجی فروخته از فروش به تولیدکنندگان داخلی کمتر بوده که دلیل آن را فضای رقابتی بورس عنوان کردند.

حمیدرضا نیک طبع (دبیرکل کارگروه مدل و لباس)، با اشاره به وجود مواد اولیه و تولید آن در کشور و همچنین نرسیدن آن به دست تولیدکننده گفت: به دلیل عدم دسترسی به پتروشیمی تندگویان واقع در استان خوزستان بندر امام، و همچنین دلال بازی که این پتروشیمی در بورس ایجاد کرده است، تمام واحدهای نساجی کشور در شرف تعطیلی هستند.

در این برنامه، سرپرست بازرگانی شرکت پتروشیمی شهید تندگویان گفت: آمارها نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تا پایان آذر‌ماه، عرضه‌ای بیش از ۷ درصد میزان کف اعلام شد را داشته‌ایم.

مجری برنامه از وی پرسید که چرا مواد اولیه به دست تولیدکنندگان نخ، شال و روسری، بطری‌سازی نمی‌رسد و آیا پتروشیمی تندگویان محصولات خود را صادر می‌کند؟، وی پاسخ داد: اصلاً چنین چیزی وجود ندارد.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی وزارت صمت هم نیز، توضیحات سرپرست بازرگانی تندگویان را به‌طور صریح رد کرد و افزود: بانک مرکزی هم نسبت به این مهم واکنش نشان داد و به وزارت نفت یادآور شد درحالی‌که بازارهای داخلی کشور نیازمند مواد اولیه هستند، صادرات چه توجیهی دارد.

رئیس انجمن صنایع نساجی کشور هم ازجمله منتقدان این مهم بود و در این خصوص عنوان کرد: مشکل اینجاست که صنایع بالادستی، خود کاسب شدند.

در پایان گفتنی است؛ مقرر شد که پتروشیمی تندگویان کف عرضه را رعایت و وزارت صمت هم تقاضای کاذب را کنترل کند تا بخش‌های مهم بسته‌بندی، بطری و نساجی کشور از سر گرفته شود.

پتروشیمی شهید تندگویان، ازجمله شرکت‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در استان خوزستان بندر امام خمینی (ره)، واقع شده است.

 

انتهای پیام/
سالار قاسم پور
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز