خبرگزاری کار ایران

ایجاد سایبان حفاظتی برای نگارکندهای خونگ‌اژدر پس از ۴ هزار سال

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۷۸۱۴

مدیر پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر گفت: نگارکندهای عیلامی و الیمایی سنگ‌نگاره خونگ‌اژدر، پس از چهار هزار سال دارای سایبان حفاظتی می‌شوند.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، مهدی فرجی امروز شنبه ۲۵ بهمن‌ماه با اعلام این خبر اظهار داشت: سنگ‌نگاره خونگ‌اژدر، در ۱۵ کیلومتری شمال شهر ایذه در روستایی به همین نام قرار دارد.

وی ادامه داد: این سنگ‌نگاره، دارای دو نگارکند شامل نگارکند شماره یک از دوره عیلام قدیم و نگارکند شماره دو از دوره الیماییان (هم‌زمان با دوره سلوکی ـ اشکانی) است که با اعتبارات ملی دریافتی از سوی پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر، دارای سایبان حفاظتی خواهند شد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر گفت: عملیات اجرای این سازه‌های حفاظتی برگشت‌پذیر، با استفاده از مصالح همخوان با محیط طبیعی، هم‌اکنون در حال اجرا توسط پیمانکار مربوط است که به‌منظور اجرا و تکمیل پروژه در محل مستقر شده است.

وی خاطرنشان کرد: فاز نخست مطالعات این نگارکندها از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸ توسط هیئت مشترک ایران و ایتالیا به سرپرستی جعفر مهرکیان انجام شد و مطالعات ساختاری، نحوه ساخت و آسیب‌شناسی آن نیز توسط اسکن‌لیزر هوشمند سه بُعدی دستی انجام گرفت و هم‌اکنون نیز فاز دوم آن‌که ایجاد سایبان حفاظتی است در حال انجام است.

فرجی بیان کرد: نگارکندهای عیلامی و الیمایی خونگ‌اژدر به شماره ۱۳۵۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.

لازم به ذکر است، ایجاد و تکمیل سایبان‌های حفاظتی نگارکندهای شماره دو، سه و شش کول‌فرح نیز ماه گذشته توسط پایگاه آیاپیر ایذه انجام شده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز