خبرگزاری کار ایران

در جشنواره فیلم فجر امسال ؛

فیلم "یدو" صاحب پنج‌ سیمرغ و یک دیپلم افتخار شد+تصاویر

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۷۳۷۸

در پی اعلام آرای سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر، "فیلم یَدو" ساخته‌ مهدی جعفری، کارگردان خوزستانی الاصل سینمای ایران صاحب پنج‌ سیمرغ و یک دیپلم افتخار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌برداری، بهترین صداگذاری، بهترین صدابرداری و دیپلم افتخار نقش اول زن به فیلم یدو تعلق گرفت.

آرایی قابل‌توجه که باعث شد تا عنوان بهترین فیلم جشنواره فجر امسال به نام خوزستان رقم بخورد.

وحید کیانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: این فیلم از جمله تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان و تولیدی مشترک با بنیاد سینمایی فارابی است.

وی افزود: فرآیند شکل‌گیری تولید و ساخت فیلم سینمایی در استان خوزستان با پیگیری‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان و حمایت‌های فاضل نظری مدیرعامل کانون عملی شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان ادامه داد: از سال گذشته تاکنون، بنا به تصمیماتی که گرفته شد، قرار بر تولید هفت اثر در حوزه کانون نهایی شد که از این مجموعه، سه اثر با نام‌های ضربه‌فنی، دوچ و اقیانوس پشت پنجره، پیش از این به سرانجام رسیدند. چهارمین اثر از این مجموعه فیلم "یدو "بود. این فیلم اقتباسی از داستان زخم شیر نوشته صمد طاهری است.

کیانی گفت: پیش تولید این اثر در اهواز، خرمشهر و آبادان در اردیبهشت‌ماه سال ۹۹ آغاز شد و در مردادماه سال جاری ساخت این فیلم به پایان رسید. فیلمی که ۹۵ درصد از عوامل و بازیگران آن کاملا خوزستانی هستند.

وی بیان کرد: در ساخت این فیلم، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان با تمام ظرفیت‌های خود در جهت تولید هرچه بهتر این فیلم وارد میدان شد.

مهدی جعفری کارگردان این فیلم با آغاز جنگ تحمیلی، خوزستان را به مقصد اصفهان ترک می‌کند و با این بازگشت باشکوه خود به خوزستان و ساخت این فیلم سینمایی، بهتر است بگوییم به خوزستان ادای دین کرده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان تصریح کرد: این فیلم روایتی از زندگی یک خانواده خوزستانی با محوریت پسربچه‌ای بنام "یدو" است که به شرایط این خانواده در دوران حصر آبادان می‌پردازد. بخش دیگری از این فیلم به شخصیت یک بز پرداخته که در کنار این خانواده بار دراماتیک قصه را چند برابر می‌کند.

کیانی می‌گوید: در زمان تولید فیلم به خاطر پیدا کردن یک بز آبستن، نزدیک به ۷۸ بز را سونوگرافی کردیم تا به گزینه موردنظر گروه سازنده برسیم. بزی که در روند داستانی به یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های این فیلم تبدیل می‌شود و درون‌مایه کار را شکل و رنگ دیگری می‌بخشد.

وی عنوان کرد: این فیلم با وجود موفقیت چشم‌گیری که در جشنواره فیلم فجر امسال رقم زد، قطعا با دست‌پر به جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان و دیگر جشنواره‌های پیش رو خواهد رفت و ما امیدواریم حالا حالاها روند موفقیت‌های این فیلم تداوم داشته باشد. همچنین این فیلم بر سه مفهوم وطن‌دوستی، انسان‌محوری و کرامت محیط زیست استوار است.

کیانی با اشاره به رکن وطن‌دوستی فیلم می‌گوید: زمانی که یدو در وداع با بز خود بر پیشانی او بوسه می‌زند و می‌خواهد با تلخ‌کامی از او جدا شود در واقع دارد از موطن خود جدا می‌شود و فیلم به‌خوبی به مفهوم وطن‌دوستی و عشق و دلدادگی یک کودک به داشته‌های قلبی خود می‌پردازد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان افزود: باوجود پتانسیل بالای استان خوزستان، در تلاش هستیم تا زمینه ساخت فیلم دیگری را در استان و این بار در شرق خوزستان نهایی کنیم. تنوع فرهنگی استان و شرایط خاص آن زمینه‌ساز ساخت فیلم‌های بسیاری می‌تواند باشد.

فیلم  "یدو" صاحب پنج‌ سیمرغ و یک دیپلم افتخار شد+تصاویر

فیلم  "یدو" صاحب پنج‌ سیمرغ و یک دیپلم افتخار شد+تصاویر

فیلم  "یدو" صاحب پنج‌ سیمرغ و یک دیپلم افتخار شد+تصاویر

انتهای پیام/
بهنام رضایی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز