خبرگزاری کار ایران

اداره کل دامپزشکی استان خبر داد:

شیوع بیماری تب ۳ روزه دامی در خوزستان

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۶۳۴۲

اداره کل دامپزشکی استان خوزستان، با صدور اطلاعیه‌ای از شیوع بیماری تب ۳ روزه دامی در استان خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خوزستان، در این اطلاعیه آمده است:

بیماری تب سه روزه (BEF) یک بیماری ویروسی مختص گاو و گاومیش است و این بیماری بین انسان و حیوان مشترک نیست.

بیماری تب سه روزه در نقاط گرمسیری و نیمه گرمسیری و متعاقب آغاز فصل گرما و فعالیت حشرات و بندپایان بُروز می‌کند و این بیماری گذرا بوده و قابل‌درمان است.

تب سه روزه یک بیماری عفونی و غیر واگیر بشمار می‌آید اما با توجه به‌شدت گرمای هوا و همچنین رطوبت بالا و ازدیاد حشرات ناقل، امکان رخداد بیماری وجود دارد و تنها راه انتقال محتمل بیماری از طریق نیش ناقلان خواهد بود.

گفتنی است؛ واکسیناسیون صرفاً به‌عنوان تنها روش مؤثر کنترل BEF در دنیا مطرح بوده و واکسن تب سه روزه، به‌اندازه کافی در سطح استان موجود است که باید توسط دامداران یا مجتمع‌های دامداری از مراکز مایه‌کوبی مجاز تهیه شود.

به دامداران استان برای مقابله با این بیماری توصیه می‌گردد انجام واکسیناسیون در دو نوبت، قبل از شروع فصل گرما در دام‌های شیری و استقبال از واکسیناسیون به‌موقع، رعایت بهداشت دام و سمپاشی به‌موقع جایگاه نگهداری دام‌ها به‌منظور از بین بردن ناقلان ازجمله اقدامات مؤثر است.

همچنین از بین بردن محل تجمع حشرات، مانند آب‌های سطحی در اطراف مراکز نگهداری دام‌ها و ایجاد امکانات برای رفاه دام نیز از دیگر اقدامات مؤثر محسوب می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز