خبرگزاری کار ایران

در چشم‌انداز شرکت نفت و گاز اروندان انجام می‌شود؛

دستیابی به تولید یک‌میلیون بشکه نفت در روز از میدان‌های غرب کارون

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۴۰۵۸

مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت نفت و گاز اروندان، از چشم‌انداز تولید یک‌میلیون بشکه نفت در روز از میادین غرب کارون و ایجاد پتانسیل تولید روزانه بیش از ۲۵ هزار بشکه نفت در میدان دارخوین توسط این شرکت خبر داد.

به گزارش ایلنا از خوزستان، جهانگیر پورهنگ درباره عملکرد شرکت نفت و گاز اروندان در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: شرکت نفت و گاز اروندان به‌عنوان یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران، متولی تولید و توسعه میادین نفتی در حوزه غرب کارون بوده که محدود آن از منطقه اروندکنار تا شمال بستان است.

او ضمن ترسیم چشم‌انداز این شرکت و دستیابی به افق تولیدی یک‌میلیون بشکه نفت در روز از میادین غرب کارون گفت: این شرکت با تکیه بر مدیریت یکپارچه و دانش‌محور، توجه به مسئولیت‌های اجتماعی، حداکثر برون‌سپاری فعالیت‌های اجرایی، بومی‌گرایی، ساخت داخل، تولید صیانتی، توسعه و نگهداشت تولید مطابق برنامه‌های شرکت ملی نفت ایران در سنوات اخیر تمامی تعهدات خود را محقق کرده است.

مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت نفت و گاز اروندان، در تشریح پروژه‌ها و فعالیت‌های این شرکت افزود: باوجود مشکلات ناشی از تحریم، شیوع کرونا، و تنگناهای جغرافیایی، نظیر سیل و ریز گرد در میادین غرب کارون، اهداف برنامه تولید سالانه از این میادین در بخش تعهدات شرکت نفت و گاز اروندان، به‌طور کامل محقق شده است.

او می‌گوید: به‌منظور افزایش توان تولید نفت از میادین عملیاتی رودخانه غرب کارون، ادامه اجرای قرارداد حفاری و تکمیل سه حلقه چاه جدید و تعمیر و تکمیل ۹‌ حلقه چاه موجود در میادین تحت حوزه فعالیت شرکت صورت گرفت که به ایجاد پتانسیل تولید نفت در میدان دارخوین به میزان بیش از ۲۵ هزار بشکه در روز منجر شد.

پورهنگ اضافه کرد: در راستای ایجاد بستر  افزایش تولید از میادین مشترک غرب کارون، تولید در واحد بهره‌برداری غرب کارون به‌عنوان واحد فراورشی نفت تولیدی زود هنگام از میادین مشترک آزادگان جنوبی، یاران شمالی و جنوبی و میدان جفیر با ظرفیت فراورشی اسمی ۱۶۵ ه.ب.ر نفت خام، به‌صورت پایدار و مستمر صورت پذیرفت.

وی درباره مراحل توسعه شرکت نفت و گاز اروندان گفت: در خصوص میادین سوسنگرد، سهراب، سپهر و جفیر که جز میادین توسعه‌نیافته بوده و در برنامه توسعه تحت قراردادهای IPC هستند، با انجام مطالعات و تهیه طرح پیشنهادی فنی و با همکاری شرکت‌های E&P و تصویب این طرح‌ها در شورای عالی مخازن شرکت ملی نفت ایران، مقدمات قرارداد و اجرایی نمودن برنامه‌های توسعه را فراهم کرده است. همچنین قابل ذکر است توسعه میادین سپهر و جفیر در فاز اجرا بوده و میادین سهراب و سوسنگرد نیز در مراحل مذاکرات قراردادی است.

مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت نفت و گاز اروندان عنوان کرد: به‌منظور ایجاد پتانسیل و افزایش تولید از چاه‌های جدید و تعمیر میدان دارخوین، احداث خط لوله جریانی و تأسیسات سطح الارضی ۵ حلقه چاه در دستور کار قرار گرفته است که پس از اخذ مجوزهای لازم اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به تولیدات و بهره‌برداری از میادین نفتی حوزه غرب کارون توضیح داد: در راستای برنامه‌های شرکت ملی نفت ایران مبنی بر انجام امور تولید و بهره‌برداری از میادین نفتی حوزه غرب کارون توسط شرکت نفت و گاز اروندان، تحویل و تحول فاز اول میدان نفتی آزادگان جنوبی از شرکت ملی نفت به شرکت اروندان صورت پذیرفت و خدمات راهبری تعمیر و نگهداری این مجموعه پس از تهیه شرح کار و انجام مناقصه، تحت قرارداد  O&M برون سپار شد.

پورهنگ در ادامه مطلب فوق اضافه کرد: در همین راستا مدیریت تولید و راهبری میدان نفتی آزادگان شمالی پس از توسعه، توسط شرکت چینی CNPC از شرکت مهندسی و توسعه نفت به شرکت نفت و گاز اروندان واگذار شد.

باهدف تسریع در راه‌اندازی واحد نیروگاه غرب کارون و کمک به کاهش دریافت برق از شبکه سراسری، راهبری خطوط لوله ارسال گاز به NGL و نیروگاه غرب کارون، تمامی پست‌های برق و خطوط انتقال برق از نیروگاه به مبادی مصرف به شرکت نفت و گاز اروندان واگذار شد و خدمات تعمیر و نگهداری مستمر آن توسط شرکت نفت و گاز اروندان انجام می‌شود.

وی توضیح داد: تلمبه‌خانه ارسال نفت میادین غرب کارون، به‌عنوان شاه راه حیاتی ارسال نفت تولیدی از میادین مشترک به مبادی صادراتی، به شرکت نفت و گاز اروندان واگذار شده که کلیه خدمات راهبری، نگهداری و تعمیرات آن با استفاده از قراردادهای برون‌سپاری در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان به توجه این شرکت نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: فعالیت عملیاتی گسترده در بحران سیلاب بهار ۹۸ در مناطق عملیاتی خوزستان، توسط این شرکت صورت پذیرفته است. این شرکت برای کمک مؤثر در حل بحران سیل بی‌سابقه در خوزستان، به‌عنوان معین شهرستان شادگان و خرمشهر انتخاب و در جشنواره استانی برگزیده شد.

او همچنین پیگیری‌های تکمیلی برای تحویل و تحول تمام پروژه‌های عام‌المنفعه ساخته شده توسط شرکت نفت و گاز اروندان ازجمله استادیوم ۱۵ هزارنفری، زمین فوتبال تمرینی و مجموعه استخر قهرمانی در شهرستان خرمشهر را ازجمله مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت معرفی کرد.

پورهنگ با بیان اینکه در زمینه اثربخشی و تأثیرگذاری منطقه‌ای و کمک به ارتقاء اقتصاد منطقه‌ای تلاش‌های مؤثری در راستای استفاده از کالا و خدمات بومی صورت گرفته است، افزود: در جهت حصول اهداف در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی اقدامات قابل‌توجهی انجام و در نمایشگاه مسئولیت‌های اجتماعی صنعت نفت گزارش پایداری ارائه و لوح تقدیر از نمایشگاه فوق دریافت شد. به‌عنوان نمونه می‌توان به برخی از این خدمات ازجمله میزبانی از کاروان‌های راهپیمایی اربعین حسینی و همکاری با ستاد اربعین صنعت نفت جنوب، انجام خدمات عام‌المنفعه جهت ارائه خدمات به ساکنین روستاهای محروم هم‌جوار و بازسازی و تجهیز مدارس روستایی، ترمیم جاده‌های منتهی به تأسیسات اشاره کرد.

وی در خصوص اقدامات این شرکت در بخش ایمنی و محیط‌زیست هم تصریح کرد: باهدف مدیریت گازهای مشعل، کاهش آلایندگی در راستای اهداف زیست‌محیطی و کسب ارزش‌افزوده از گازهای مازاد همراه نفت در واحد بهره‌برداری غرب کارون، انعقاد قرارداد و آغاز پروژه فروش گازهای مازاد همراه نفت انجام شد. همچنین احداث حوضچه بتنی دفن کنده‌های حفارس در منطقه دارخوین ( Drilling Land Fill) به‌منظور کاهش آلاینده‌های آب‌وخاک و حفظ محیط‌زیست، جهت دفن کنده‌های حاصل از عملیات حفاری آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان یادآور شد: قرارداد خدمات مشاوره و ممیزی فنی و استقرار سیستم مدیریت انرژی بر اساس استاندارد ISO-50001 در سال ۹۹ باهدف بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش‌های صنعتی و غیر صنعتی شرکت نفت و گاز اروندان منعقد و در حال انجام است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز