خبرگزاری کار ایران

برای نخستین بار صورت گرفت؛

برگزاری کنفرانس پژوهش‌های کاربردی مهندسی برق در دانشگاه چمران اهواز

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۱۰۲۲

نخستین "کنفرانس مجازی" پژوهش‌های کاربردی در مهندسی برق، با حضور کارشناسان برق، در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، نخستین کنفرانس مجازی پژوهش‌های کاربردی در مهندسی برق، با حضور صدها تن از دانشجویان، استادان و کارشناسان صنعت برق، در دانشگاه شهید چمران اهواز، برگزار شد.

در این کنفرانس، تعداد ۵۷ مقاله دریافت که پس از انجام داوری، تعداد ۲۸ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت که از این تعداد، ۱۰ مقاله به زبان انگلیسی و ۱۸ مقاله به زبان فارسی دریافت شد.

محسن صنیعی به‌عنوان دبیر کنفرانس، از ارائه برنامه‌های کنفرانس یک روزه مجازی و همچنین ارائه پژوهش‌های کاربردی در مهندسی برق، به‌عنوان هدف برگزاری کنفرانس گفت و ریاست انجمن مهندسان برق و الکترونیک خوزستان، بر ضرورت ارتباط دانشگاه با صنعت تأکید کرد.

رئیس کارگروه تخصصی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به موضوع «مهندسی کنترل و اتوماسیون در انقلاب صنعتی چهارم» تصریح کرد: با توجه به فناوری‌های جدید در سال‌های اخیر، همه ابعاد علمی، اجتماعی، اقتصادی و صنعتی در جهان، تغییر پیدا کرده.

او می‌گوید: موج چهارم صنعتی یکی از تحولات فناورانه محسوب می‌شود به همین سبب لازم هست که دانشگاه‌ها مانند گذشته، آگاه‌ترین قشر جامعه در رابطه با این تحولات باشند و راهبردها و توصیه‌های کلان را در اختیار سیاست‌گذاران قرار دهند.

در ادامه عبدالنبی کوثریان استاد تمام دانشگاه شهید چمران اهواز، با طرح موضوع فناوری پیشرفته ساخت سلول‌های خورشیدی و معرفی آزمایشگاه این فناوری در دانشگاه چمران توضیح داد: بیش از گذشت 10 سال هست که این آزمایشگاه، به‌عنوان محلی برای پژوهش‌های دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد، در زمینه ساخت سلول‌های خورشیدی شناخته شده است.

در ادامه این کنفرانس مجازی، سه نشست تخصصی به‌صورت موازی در زمینه مهندسی برق الکترونیک، برق قدرت (سیستم، توزیع و انرژی‌های تجدید پذیر)، کنترل و الکترونیک قدرت برگزار که در زمینه مهندسی برق الکترونیک تعداد ۸ مقاله، مهندسی برق قدرت (سیستم، توزیع و انرژی‌های تجدید پذیر) تعداد ۱۲ مقاله، کنترل و الکترونیک قدرت نیز تعداد ۶ مقاله ارائه شد.

برگزاری دو میزگرد مدیریت انرژی، دو میزگرد اینترنت اشیاء به‌صورت موازی در مدت‌زمان 2 ساعت، از دیگر برنامه‌های اجرا شده در ادامه این کنفرانس بود.

میزگرد مدیریت انرژی با حضور سید هاشم اورعی استاد دانشگاه صنعتی شریف، مصطفی رجبی مشهدی معاون شرکت توانیر و سخنگوی صنعت برق، مجید زندی استاد دانشگاه شهید بهشتی و همچنین محمود جورابیان استاد دانشگاه شهید چمران با مشارکت محسن صنیعی به‌عنوان مدیر پنل برپا شد.

میزگرد اینترنت اشیاء نیز، با حضور ذبیح قاسملوی استاد دانشگاه Northumbria انگلیس، محمد صیادحقیقی استاد دانشگاه تهران، محمدحسام تدین پژوهشگر مرکز تحقیقات مخابرات، نصور باقری استاد دانشگاه شهید رجایی و مهدی نادری سورکی استاد دانشگاه شهید چمران با مشارکت یوسف صیفی کاویان استاد دانشگاه شهید چمران به‌عنوان مدیر پنل برقرار شد.

در میزگرد مدیریت انرژی، ابتدا رجبی مشهدی با اشاره به مشکلات فعلی در منابع اولیه نیروگاه‌ها و عدم تأمین منابع گاز نیروگاه‌ها، گفت: نیروگاه‌ها برای رعایت مسائل زیست‌محیطی، ناگزیر به محدودیت تولید هستند که به‌منظور مدیریت انرژی، لازم هست که بهینه‌سازی مصرف انرژی الکتریکی، ازجمله خارج کردن کولرهای گازی فرسوده، بخاری‌های گازی فرسوده و نیز رعایت مسائل عایقی در منازل، در دستور کار قرار گیرد.

قرار گرفتن دنیا در آستانه انقلاب صنعتی پنجم با گسترش انرژی‌های تجدید پذیر و همچنین لزوم نگاه جامع به منابع انرژی اعم از نفت، گاز، آب و برق، از عناوین مطرح شده از سوی مجید زندی بود که راهکار این مهم را کاهش تصدی‌گری دولت در زمینه انرژی به جهت مدیریت انرژی در کشور دانست.

جورابیان در ادامه، به اهمیت هوشمند سازی در شبکه‌های برق به‌منظور ارتقاء مدیریت انرژی و ارتقاء تاب‌آوری شبکه‌های قدرت پرداخت.

در پایان سید هاشم اورعی، بیان کرد: مدیریت انرژی را نمی‌توان فارغ از ساختار مدیریت دولتی دانست. امروزه اقتصاد ما، اقتصاد دولتی است و بالاترین یارانه انرژی در جهان در ایران، توزیع می‌گردد.

وی افزود: تا مادامی که در حوزه انرژی، بخش خصوصی واقعی، وارد نشود نمی‌توان از بهره‌وری پایین انرژی خارج شد و از مدیریت انرژی صحبت کرد.

میزگرد تخصصی اینترنت اشیاء، با سخنان دکتر یوسف صیفی کاویان آغاز شد و به موضوعات مورد بحث، در زمینه اینترنت اشیاء پرداخت و دکتر محمد صیادحقیقی نیز معرفی جامع از اینترنت اشیا، کاربردها و چالش‌های آن ارائه داد.

پروفسور قاسملوی در خصوص کاربردها و ضرورت استفاده از تکنولوژی LiFi  در زیرساخت‌های اینترنت اشیا به دلیل سرعت‌بالا و امنیت بالای این تکنولوژی تأکید کرد.

پروژه ملی اینترنت اشیاء در مرکز تحقیقات مخابرات ایران و فرصت‌هایی که اینترنت اشیا برای بومی‌سازی و تولید محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشجویان علاقه‌مند به این موضوع می‌گذارد، موضوعی بود که محمدحسام تدین به آن اشاره داشت.

در پایان نصور باقری از امنیت اینترنت اشیا و بلاک چین، دکتر مهدی نادری سورکی،از نقش اینترنت اشیا در انقلاب صنعتی چهارم پرداختند و بعد از آن، مهمانان نظرات خود را در خصوص ویژگی‌های انقلاب صنعتی پنجم در آینده ارائه دادند.

برگزاری کنفرانس پژوهش‌های کاربردی مهندسی برق در دانشگاه چمران اهواز

 

انتهای پیام/
سالار قاسم پور
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز