خبرگزاری کار ایران

توقف عملیات غیرمجاز دو شرکت در عرصه باستانی ارجان بهبهان

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۸۶۲۲

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی گفت: با همکاری و همیاری عوامل این پایگاه و پایگاه حفاظت میراث فرهنگی شهرستان بهبهان، عملیات تعرض به عرصه محوطه باستانی ارجان که توسط دو شرکت در حال انجام بود، متوقف شد.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، احسان شیخ‌بارانی امروز شنبه ۱۳ دی‌ماه ۹۹ با اعلام این خبر اظهار کرد: عرصه شهر باستانی ارجان ۴۰۰ هکتار است که کارخانه سیمان بهبهان و شرکت بهره‌برداری آبیاری مارون در محدوده این عرصه قرار گرفته‌اند.

او درباره دلیل و چگونگی قرار گرفتن این کارخانه و شرکت در عرصه یک محوطه باستانی، توضیح داد: کارخانه سیمان بهبهان و شرکت بهره‌برداری آبیاری مارون پیش از انقلاب در این مکان احداث شده‌اند و در آن زمان عرصه و حریم شهر باستانی ارجان تعیین نشده بود و از همین‌رو منع قانونی برای ساخت‌وساز در محل وجود نداشت.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی در ادامه اظهار داشت: با توجه به این‌که کارخانه سیمان و شرکت بهره‌برداری آبیاری مارون در عرصه ارجان واقع شده‌اند، دامنه فعالیت‌های این کارخانه و شرکت به‌منظور برداشت معدن مخلوط کوهی و تسطیح زمین، در عرصه ارجان است که بر همین اساس چند مدت پیش آنها استعلامی از ما برای این موضوع گرفتند که جواب منفی دادیم و طی سلسله مراتبی پاسخ استعلام را به اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهبهان ارجاع دادیم و این اداره نیز آن را به اداره‌کل استان فرستاد و بر این اساس پاسخ استعلام به‌طور کل منفی اعلام شد.

او افزود: با وجود این، کارخانه سیمان بهبهان در محل ممنوعه به فعالیت غیرمجاز اقدام کرد و علاوه بر این، شرکت بهره‌برداری آبیاری مارون نیز در شمال شرق محوطه ارجان در نزدیکی بنای تاریخی روشمهر، عملیات تسطیح را آغاز کردند که خوشبختانه این اقدامات غیرمجاز با هوشیاری و عملیات به‌موقع عوامل پایگاه حفاظت میراث فرهنگی شهرستان بهبهان و همکاری آنها با نیروهای پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی متوقف شد.

شیخ‌بارانی بیان کرد: این همکاری، همدلی و همیاری میان پایگاه حفاظت میراث فرهنگی بهبهان و پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی جای تقدیر دارد که جا دارد از نیروهای پایگاه حفاظت و سرهنگ مکناوی فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خوزستان تشکر کنم.

او تاکید کرد: انتظار ما از مسئولان شهرستان بهبهان اعم از فرماندار و بخشدار و مدیران عامل شرکت‌های بهره‌برداری آبیاری مارون و سیمان بهبهان این است که توجه خاصی به عرصه شهر باستانی ارجان داشته باشند و پیش از هرگونه فعالیتی استعلام و مجوز باستان‌شناسی را از پایگاه ارجان و چگاسفلی دریافت کنند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی خاطرنشان کرد: این تعرض به عرصه محوطه باستانی ارجان در حالی رخ داده است که چهار ماه پیش جلسه‌ای تحت عنوان "شورای حل اختلاف" را با حضور مدیران عامل شرکت‌های سیمان بهبهان و بهره‌برداری آبیاری مارون در فرمانداری شهرستان بهبهان برگزار کرده بودیم.

او ادامه داد: هدف این جلسه که نمایندگانی از اداره جهاد کشاورزی و منابع طبیعی هم در آن حضور داشتند، حل اختلاف میان این شرکت‌ها و میراث فرهنگی در خصوص فعالیت‌های این دو شرکت در عرصه ارجان بود که در این راستا به توافقاتی هم دست پیدا کردیم که متأسفانه برخلاف توافقاتی که داشتیم و به‌رغم ارائه پاسخ منفی به استعلامات باستان‌شناسی، دو شرکت پیش‌گفته به فعالیت غیرمجاز در عرصه ارجان اقدام کردند که ما با همکاری پایگاه حفاظت میراث فرهنگی بهبهان، این پروژه‌ها را متوقف کردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز