خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

نگاهی فنی به دیدار پرسپولیس- اولسان هیوندای/جنگ میانه میدان تعیین‌کننده است/ نقطه ضعف کره ای‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۲۱۹۷

آیا پرسپولیس طلسم شکنی می‌کند؟ کارشناس و تحلیل‌گر فوتبال خوزستان به این پرسش خبرنگار ایلنا پاسخ می‌دهد.

به گزارش ایلنا از خوزستان، دیدار نهایی لیگ قهرمانان آسیا عصر فردا از ساعت ۱۵:۳۰ روز شنبه ۲۹ آذرماه در ورزشگاه الجنوب شهر دوحهِ قطر بین دو تیم پرسپولیس ایران و اولسان هیوندای کره جنوبی برگزار می‌شود.

امین یزدانی، کارشناس و تحلیل‌گر شناخته شده فوتبال در خصوص این دیدار، می‌گوید:

اولسان هیوندای، تیمی است که یک‌بار مزه قهرمانی در این رقابت‌ها را چشیده است، حال‌آنکه پرسپولیس حریف دیدار پایانی‌اش، دو سال پیش تا یک‌قدمی دستیابی به جام قهرمانی نیز رسیده بود که برابر کاشیما آنتلرز ژاپن مغلوب شد و امروز بعد از دو سال دوباره برای کسب عنوان قهرمانی معتبرترین جام باشگاهی آسیا، گام به زمین خواهد گذاشت.

کیم دو هون سرمربی اولسان، با مدل پایه ۱-۳-۲-۴ وارد بازی می‌شود. این تیمِ یکدست و ‌منسجم و منظم کره‌ای در فاز تهاجمی بسیار بهتر از فاز دفاعی‌اش عمل می‌کند و به‌نوعی کیفیت فاز هجومی آن‌ها با توجه به حضور جونیور نگرائو مهاجم با تجربه و برزیلی خود و بازیکنی خوشفکر و تکنیکی بنام یون بیت گارام که به‌خوبی از فضاهای پشت و اطراف جونیور استفاده می‌کند، بسیار خطرناک‌اند. 

در فاز تهاجمیِ اولسان فقط دو بازیکن فوق‌الذکر حضوری فعال ندارند، بلکه بازیکنان شماره‌های ۷ بنام کیم این سونگ و چونگ یونگ لی و یانسن که سرزن قهاری است، به‌عنوان موج دومِ حمله به جونیور و یون بیت گارام اضافه می‌شوند.

اهمیت کار یانسن زمانی نمود پیدا می‌کند که اولسان در بازی از حریفش عقب باشد. آن‌ها توپ‌ها را از میانه زمینِ متمایل به سمت راست زمین، برای یانسن بلند قامت ارسال می‌کنند تا او جونیور و گارام را در موقعیت گلزنی قرار دهد و بدین شکل فشار را برخط دفاعی حریف شدت بیشتری می‌بخشند.

اولسان هیوندای به‌خوبی از میانه میدان بازی را به کناره‌ها برده و از آنجا حملاتش را تدارک می‌بیند و آنگاه هرچه از کناره‌ها بیشتر به منطقه یک‌سوم دفاعی حریف نزدیک می‌شوند با زدن به عرض زمین، عمق خط دفاعی حریفان را با بازی‌های ترکیبی هدف قرار می‌دهند. جابجایی‌ها، تحرک، فضاسازی، بازی ترکیبی و درک متقابلی که بازیکنان این تیم در یک‌سوم حمله خود دارند، بسیار دیدنی و خطرناک است، به‌نوعی آن‌ها چشم بسته همدیگر را در زمین پیدا می‌کنند و این مسئله، کار دفاع پرسپولیس را سخت و دشوار می‌کند، هرچند خط دفاعی پرسپولیس طی ده بازی اخیرش در لیگ قهرمانان و لیگ برتر داخلی، فقط دو ‌گل آن‌هم از روی نقطه پنالتی دریافت کرده است. خطی که سوپاپ اطمینان نماینده فوتبال کشورمان و گل محمدی در این مرحله سرنوشت‌ساز(فینال) از بازی‌هاست.

کره‌ای‌ها همانند دیگر تیم‌های آسیای شرقی از سرعت فیزیکی و پا به توپ بسیار بالایی برخوردارند و برای این کار، آن‌ها به فضا نیاز دارند و این فضاها درکناره ها یافت می‌شوند، شرق آسیایی‌های مدرن برخلاف فوتبال ما، اصرار دارند تا توپ را به نزدیکی خطوط عرضی زمین ببرند و سپس با ارسال‌های تندوتیز و یا پاس‌های رو به عقب(کات بک) در فاز حمله اقدام به گلزنی می‌کنند. تنوع تاکتیکی در تیم‌های کره‌ای و ژاپنی به‌وفور یافت می‌شود.

گرفتن فضا، نقطه‌ضعف کره‌ای‌ها

شاگردان گل محمدی باید فضاهای کلیدی را با دوندگی‌های فراوان و بی‌امان بر کره‌ای‌ها ببندند و فشرده کنند، زیرا بازیکنان کره‌ای برای اجرا و‌ پیاده‌سازی برنامه‌های تاکتیکی خود، بشدت به فضا نیاز دارند. پس باید این فضاها از آن‌ها گرفته شود.

به همان اندازه‌ای که اولسان در خط حمله خطرناک است، اما در خط دفاعی به‌مراتب مشکلات و معضلات فراوانی دارد. چنانچه بازیکنان خطوط جلویی پرسپولیس روی بازیکنان خط دفاعی حریف فشار وارد کنند، به‌احتمال فراوان می‌توانند از آن‌ها توپ‌گیری کرده و از این طریق به گل برسند. اولسان هیوندای در فاز دفاع و حمله از بالانس و توازن منطقی برخوردار نیست و این می‌تواند برای پرسپولیس یک امتیاز باشد.

کسانی که بازی ویسل کوبه را مقابل اولسان هیوندای دیده‌اند به‌خوبی پی بردند که با فشار از بالای بازیکنان خطوط جلویی کوبه‌ی بدون اینیستا، تیم ژاپنی چیزی نزدیک به ۱۲ بار از این طریق اقدام به توپ‌گیری و قطع آن کرد، اما در نواختن ضربات آخر کم دقت بودند و همین مسئله سبب حذف آن‌ها شد.

بازیکنان پرسپولیس می‌توانند با پرس کردن خط  دفاعی نه‌چندان مطمئن اولسان، ضربه کاری را در همان اوایل بازی به این  تیم بزنند.

در ضمن دروازه‌بان اولسان نیز همچون بازیکنان خط دفاعی‌اش دارای ضعف‌هایی است که چنانچه خطوط جلویی پرسپولیس کار پرس را به‌خوبی و بدون نقص انجام دهند، او قادر نیست که در شکستن زنجیره پرسینگ نماینده فوتبال کشورمان به خط دفاعی تیمش کمک کند، زیرا جو سوهوک در بازی با پا ضعف بسیاری دارد.

نگاهی به بازی‌های اولسان نشان می‌دهد که این تیم روی شروع مجددها نیز ضعف دارد، چنانچه گل محمدی روی شروع مجددها برنامه‌ای ویژه و خاص در نظر داشته باشد و سید جلال و کنعانی زادگان و رمضانی به‌خوبی روی آن‌ها تمرکز کنند، رسیدن به گل از این طریق بسیار ممکن است.

گل محمدی و بازیکنان خط دفاعی‌اش باید برای خنثی کردن مهاجمینی چون یون پیت گارام و کی این سونگ کیم، یانسن(چونگ بونگ لی) و به‌ویژه جونیور نگرئو مهاجم خطرناک برزیلی اولسان، باید برنامه‌ی خاصی داشته باشند، زیرا برای گلزنی این مهاجم برزیلی(جونیور) یک‌لحظه کافی است.

با توجه به تجربه‌ای که بازیکنان خط دفاعی پرسپولیس به‌ویژه سید جلال حسینی و حتی کنعانی زادگان و همچنین حامد لک دارند، قادرند که جونیور را از کار بیندازند تا نقطه قوت اولسان را از بازی خارج کنند.

هر چه اولسان در شرایط مسابقه قرار داشته، پرسپولیس حدود ۱۹روز است که چنین شرایطی را تجربه نکرده است. این مسئله بدون شک در روند پرسپولیس تأثیرگذار است، زیرا در چنین وضعیتی بسیار دشوار است که تیمی را در شرایط مسابقه قرار داد، اما میل به کسب اولین عنوان قهرمانی در ورژن جدید لیگ قهرمانان آسیا و کوهی از انگیزه که در نزد تک‌تک بازیکنان پرسپولیس موج می‌زند، می‌تواند بسیاری از مشکلات این تیم را پوشش دهد، مشکلاتی که همه از آن آگاه‌اند.

 

ترکیب احتمالی پرسپولیس

گل محمدی به احتمال زیاد از مدل ۱-۱-۴-۴ در این دیدار استفاده می‌کند. یحیی از بشار به‌عنوان هافبک-مهاجم، پشت عبدی(رمضانی) استفاده می‌کند و عالیشاه و نعمتی را در کناره‌ها بکار خواهد گرفت و از زوج کامیابی نیا و نورالهی در میانه زمین سود خواهد برد و چهار مدافعش نیز مشخص هستند.

جنگِ میانه زمین در کنترل و اداره بازی بسیار تعیین کننده است، جایی که نقطه قوت پرسپولیس در دوئل‌ها، جنگ‌های فیزیکی و بازی درگیرانه است.

یزدانی در جمع‌بندی مطالب خود، می‌گوید: تمرکز بالا، استرس کمتر، کنترل منطقی هوش هیجانی، استفاده از کمترین فرصت‌های به‌دست‌آمده، کمتر اشتباه کردن، برنامه داشتن برای لحظه‌لحظه‌ی بازی، عدم احساساتی شدن و با تعقل و ‌تفکر بازی کردن و به‌ویژه جزئیات، می‌تواند تیم برنده فینال لیگ قهرمانان آسیای دوران کرونایی را مشخص کند که امیدوارم آن تیم، پرسپولیس ایران باشد؛ زیرا در چنین شرایط بسیار سخت و دشوار، مردم ما به‌شدت به آن نیازمندند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز