خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خوزستان گزارش می دهد؛

مرگ زودرس درختان بلوط در پناه خواب زمستانی منابع طبیعی و محیط زیست ایذه+ فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۸۶۹۰

با آغاز فصل سرما، زنگ خطر برای درختان بلوط، در مناطق وسیعی از زاگرس به صدا در آمده و به‌زودی باید شاهد تغییر چهره‌ زاگرس در آستانه‌ زمستان باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، پس از انتشار گزارشی از قلع‌وقمع درختان بلوط دهدز، به‌تازگی اخبار دیگری از منابع مطلع محلی رسیده است که حاکی از قلع‌وقمع و فروش درختان تَر بلوط در مناطق دیگری از زاگرس است. شرایط در زاگرس اصلاً مناسب نیست و درختان بلوط یکی پس از دیگری به زمین می‌افتند.

یک فعال محیط‌زیست در این زمینه می‌گوید: تشدید سرما و عدم مراقبت‌های سازمان‌های مربوطه در مناطقی مانند کُهشور، منگشت، تِنوش و دهدز باعث هجوم بیش‌ازپیش سودجویان و قاچاقچیان چوب و زغال به این مناطق شده است.

یک آگاه محلی در منطقه‌ی منگشت می‌گوید: یکی از دلایل اصلی که باعث شده است وضعیت بلوط‌ها به این حال و روز بیفتد، منفعل بودن سازمان‌هایی مانند منابع طبیعی و محیط زیست در شهرستان ایذه است.

وی ادامه داد: محیط زیست می‌گوید مراقبت و نگهبانی از این مراتع وظیفه‌ من نیست، منابع طبیعی هم که فقط می‌گوید به خاطر وسعت زیاد این نواحی نیرو به‌اندازه‌ی کافی نداریم. منابع طبیعی به‌جای مراقبت و نگهبانی از این جنگل‌ها، منتظر است تا از کارگران، چند گونی زغال مصادره کند. این تمام خروجی منابع طبیعی ایذه است؛ چرا کسی از منابع طبیعی شهرستان نمی‌پرسد با زغال‌های قاچاقی که در مسیرهای مختلف زاگرس کشف و ضبط کرده چه می‌کنید؟ اکثر تولیدکنندگان زغال از فروش زغال‌های ضبط‌شده‌ خود در بازار خبر می‌دهند. همچنین این تولیدکنندگان می‌گویند با دست‌خالی که نمی‌توانیم زندگی کنیم، شغل مناسبی هم که نداریم، در این بین تنها راه فعلی تولید زغال است. دولت به ما یک کار مناسب بدهد، آن‌وقت بگوید زغال تولید نکنید.

یک فعال مدنی می‌گوید: منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان باید با آگاهی‌رسانی به جوامع محلی جلوی نابودی جنگل‌ها و محیط زیست را بگیرد. بی‌شک خیلی از مردم به خاطر نداری نمی‌دانند که ارزش یک درخت بلوط بیش از مبلغی است که در مقابل تبدیل آن به چند گونی زغال دریافت می‌کنند. متأسفانه تاکنون هیچ قدمی از طرف سازمان‌های متولی در جهت آگاهی‌رسانی به جوامع محلی برداشته نشده و اگر در این میان کسی بخواهد به این سازمان‌ها کمک مشاوره‌ای هم بدهد، با جواب‌های سربالا آدم را ناامید می‌کنند.

این فعال مدنی می‌افزاید: درختان بلوط در حوزه‌ شهرستان ایذه در شرایط مناسبی به سر نمی‌برند. هر روز در یک نقطه از ایذه خبری مبنی بر قتل‌عام این درختان و دیگر گونه‌های گیاهی به گوش می‌رسد، هیچ‌کس نیز پاسخگو نیست. تنها کاری که سازمان‌های متولی یاد گرفته‌اند انکار است. فیلم و یا تصویری هم اگر منتشر می‌شود می‌گویند قدیمی است.

گفتنی است، متأسفانه با توجه به تماس خبرنگار ایلنا، رئیس اداره‌ منابع طبیعی شهرستان ایذه، حاضر به پاسخگویی نشدند و از گفتگو سرباز زدند. همچنین امیری رئیس اداره‌ محیط زیست شهرستان به تماس‌های خبرنگار ایلنا پاسخی نداد.

انتهای پیام/
بهنام رضایی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز