خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

مدیریت سنتی و کدخدامنشی در فوتبال حرفه‌ای جایی ندارد/خلاقیت، حلقه مفقوده هیئت‌های استانی/تیم‌های ملی پایه، استعدادهای ناب خوزستانی را ببینند

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۸۴۳۵

جواد زرگانی مربی اسبق استقلال اهواز می‌گوید: در چندین سال اخیر هیچ تحول خاصی در برنامه فدراسیون فوتبال مشاهده نمی‌شود و فوتبال ایران همچنان با مدیریت سنتی و کدخدا منشی اداره می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، زرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: فوتبال ایران در سال‌های اخیر تحول مثبتی به خود ندیده است، زیرا فدراسیون فوتبال ما بیشتر درگیر موضوعات ابتدایی است و با گذشت چندین سال هنوز نتوانسته خود را از مسائل پیش پا افتاده و وقت‌گیر رها کند.

وی که دارای مدرک دکتری ورزش است، اعتقاد دارد برنامه‌ای که در این راستا باید نهادینه شود تمرکز بر ساختارهای سخت‌افزاری باشگاه‌ها و سنین پایه است. همچنان ثبات مشخصی در کمیته‌ها و زیرمجموعه‌های فدراسیون دیده نمی‌شود‌.

در خصوص منابع درآمدی و اسپانسری باشگاه‌ها و خصوصی کردنشان سؤالات فروانی در ذهن تمامی متخصصین و مربیان فوتبال وجود دارد که چرا بعد از گذشت چند دوره از لیگ برتر، همچنان اقدامات اولیه و اساسی که می‌توانند راه گشا باشند به مرحله اجرا نرسیده است؟.

تا مشکلات هستند، امیدی به آینده نیست

مربی اسبق استقلال اهواز، افزود: هیئت‌ها تنها مجری دستورهای فدراسیون هستند و هیچ برنامه‌ای خارج از این دستورالعمل‌ها دیده نمی‌شود و در واقع می‌توان گفت حلقه مفقوده هیئت‌های استانی، خلاقیت است.

برای مثال، در خوزستان افراد مجرب، آگاه و با دانش زیادی وجود دارند که می‌توانند به هیئت کمک کنند و با استفاده از پتانسیل‌های موجود در سطح استان می‌توانند تحول خوبی در پیشرفت خوزستان و کشور داشته باشیم.

تیم‌های ملی استعدادهای ناب خوزستانی را ببینند

زرگانی افزود: فوتبال پایه استان با وجود موفقیت تیم‌های خوزستانی در چندین سال متوالی باز شاهد بی‌مهری مرکز نشینان است و می‌بینیم تیم‌های ملی پایه ایران به بازیکنان خوزستانی بها نمی‌دهند و در واقع نمی‌خواهند این استعدادهای ناب را ببینند. و از آن بدتر، دیده نشدن این جوانان جویای نام در تیم اول باشگاه خودی هست که این امر باعث ناراحتی پیشکسوتان و کارشناسان فوتبال خوزستانی شده است.

فوتبال در شهرستان‌ها در خواب عمیق و سکوت است

این کارشناس و مربی فوتبال بیان داشت: بزرگان و پیشکسوتان فوتبال در اکثر شهرستان‌ها خانه‌نشین شده‌اند و امکانات خاص و در خور که بشود با حداقل‌ها کار  انجام داد، جهت فعالیت وجود ندارد. در ضمن، سالانه حتی یک‌بار مسابقات باشگاهی در این شهرستان‌ها برگزار نمی‌شود، و هیچ‌وقت فدراسیون و هیئت استان جهت رفع این مشکلات، برنامه‌ای مدون یا جایگزین ارائه نداده و اگر هم باشد، هیچ ضمانت اجرایی برای آن وجود ندارد.

مسابقات آموزشگاهی (مدارس) و کشف استعدادها در هاله‌ای از ابهام

این مربی خوزستانی، گفت: برگزاری مسابقات مدارس در سطح شهرستان‌ها و استان کمک شایانی در کشف و پرورش استعدادها و معرفی آن‌ها به باشگاه‌های کشوری داشت. لیکن در دهه اخیر از نقش مهم این مسابقات آموزشگاهی در کشف و تزریق بازیکنان شهرستانی به تیم‌های باشگاه‌های مطرح کشور غافل شده‌ایم، هیچ‌کس یادش نمی‌آید آخرین دوره مسابقات فوتبال آموزشگاهی استان و کشور کی برگزار شد؟!!!

باید با سرمایه‌گذاری بر روی استعدادها زمینه را برای تبدیل یک استعداد به یک قهرمان ورزشی فراهم کنیم، در این راه نیاز به هم‌افزایی برای موفقیت در فرایند کشف و معرفی استعدادها ضروری است.

وی افزود: در سایر نقاط کشور هم، همین است، فدراسیون و هیئت فوتبال استان‌ها باید با برنامه‌ریزی منسجم و همکاری با وزارت آموزش‌وپرورش در فصل تابستان و در برنامه‌های اوقات فراغت، استعدادها را کشف کرده و آن‌ها را به ورزش قهرمانی معرفی کنند. در این زمینه با توجه به نزدیکی ارتباط بین خانواده‌ها و فرزندان برای برقراری ارتباط مناسب با مربیان، باید سعی کنیم با برگزاری پیوسته جشنواره‌ها (فستیوال‌ها و المپیادهای ورزشی) فاصله بین خانواده‌ها، فرزندان و مربیان را کاهش دهیم.

زرگانی در پایان این گفت‌وگو، بیان داشت: امید است در انتخابات پیش روی فدراسیون فوتبال، اشخاصی سر کار بیایند که لیاقت سکان‌داری فوتبال کشور را داشته باشند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز