خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا تشریح شد؛

برگزاری همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی ۲۵ و ۲۶ آذرماه/ کیانی: تعامل کتابخانه‌ها با جامعه شناسان و روانشناسان ضروری است

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۵۱۱۱

مشاور استاندار خوزستان در امور فرهنگی و هنری از برگزاری همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی در ۲۵ و ۲۶ آذرماه خبر داد و گفت: تعامل و پیوند کتابخانه‌های عمومی در راستای اجتماعی شدن کارکردهای آن‌ها ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، رضا کیانی امروز پنجشنبه ۱۳ آذرماه با اشاره به تغییر مأموریت کتابخانه‌های عمومی در کشور و برگزاری همایش کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی، در گفتگو با ایلنا اظهار کرد: وجود کتابخانه‌های عمومی نشان از افزایش دامنه زندگی اجتماعی انسان و‌ خرد جمعی، اعتلای روحیه ارتباطی و برون‌گرایی به‌عنوان یکی از پیش نیازهای توسعه فرهنگی است.

وی افزود: باروری روحیه تعامل اجتماعی، ارج نهادن به داد و ستد پژوهشی، اطلاع‌یابی از آخرین تولیدات فرهنگی‌ و علمی جهان؛ بخصوص نشر کتاب، تقویت روحیه نقدپذیری و همچنین آموختن برخی مهارت‌های ارتباطی را می‌توان از جمله مزیت‌های حضور در کتابخانه‌های عمومی دانست.

مشاور استاندار خوزستان در امور فرهنگی و هنری برگزاری مستمر و نظام‌مند جلسات رونمایی، نقد و بررسی کتاب با محور کتب ادبی و هنری و برگزاری جلسات نمایشنامه خوانی را از کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی دانست.

کیانی گفت: تقویت رویکرد اجتماعی در کتابخانه نیازمند اتخاذ برنامه‌هایی با عمق علمی و در نتیجه تعامل با شخصیت‌های مرجع علمی اجتماعی نظیر اساتید دانشگاه، روحانیت و سازمان‌های مردم‌نهاد، اهالی رسانه و فعالان مساجد، هنرمندان، اهل ادب و حتی کنشگران عرضه گردشگری و میراث فرهنگی است.

وی ادامه داد: بی‌تردید دولت نقش مهمی در بسترسازی، هدایت و حمایت، نظارت و ایجاد حاشیه امنیت بر عهده دارد اما باید از نگاه صرفاً دولت‌محور فاصله گرفت و مشارکت اجتماعی را با رویکردهای خلاق تقویت کرد.

مشاور استاندار خوزستان در امور فرهنگی و هنری بیان کرد: از آنجاکه در کتابخانه‌های عمومی شاهد شکل‌گیری حرکت اجتماعی هستیم‌ و همچنین در نظر گرفتن جنبه‌های روحی و روانی انسان‌ها نقشی مهم در افزایش و یا کاهش سرانه مطالعه دارد لازم است تعامل مستمری با متخصصان جامعه‌شناسی و روانشناسی برقرار شود.

کیانی افزود: اطلاع‌رسانی، انسجام نیروها، اجرای برنامه‌های کتاب‌خوانی، نقد، تحلیل و حمایت از رونمایی کتب جدید، معرفی اولویت‌های فضای جامعه به درون محیط کتابخانه، برگزاری جشنواره‌ها و اتخاذ برنامه‌هایی جهت افزایش سرانه مطالعه از جمله برنامه‌های مناسب برای تقویت ارتباط کتابخانه‌های عمومی با جامعه است.

وی در پایان گفت: همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی با همکاری انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در ۲۵ و ۲۶ آذرماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
سروش یوسفی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز