خبرگزاری کار ایران

معاون باغبانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی خبر داد؛

امضای تفاهم نامه با آستان قدس برای صدور محصولات کشاورزی استان به هندوستان

asdasd
کد خبر : ۸۴۶۷۰۵

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اعلام این که 85 درصد تولید محصول پیاز استان پیاز زرگان( پیاز زرد ) است،اظهارداشت امسال به دلیل بارش‌های فراوان نسبت به سال گذشته با وضعیت کشاورزی خوبی مواجه هستیم و انباشت محصول را درکل کشور داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمد عفتی ، معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان این که بایستی انباشت تولیدات استان را به خارج ازکشور صادرکنیم ،غالب محصولات صادراتی استان را سیب زمینی، پیاز و سیب درختی اعلام کرد.

عفتی به بازگشایی بازار کشورهای اوراسیا از 5 آبان امسال  اشاره کرد و تاکید داشت: بنابراین بایستی هدف گذاری‌ها  بیشتر به سمت بازارهای اوراسیا باشد و از ظرفیت این کشورها نیز بهر‌ه‌مند شویم.

وی افزود: چراکه درخواست صادرکنندگان ما این است که از ظرفیت کشتی‌رانی امیر آباد به سمت کشور قزاقستان یا مرز زمینی ازبکستان از مشهد یا بجنورد برای امر صادرات به صورت اتوبوسرانی بهره ببریم.

معاون باغبانی جهاد کشاورزی استان هدف جهاد کشاورزی را دخالت در امر کشاوزان ندانست و گفت: جهاد کشاورزی به دنبال حمایت از کشاورزان در غالب تسهیلات در حوزه آبیاری، گلخانه ای، یارانه کود و خریدهای حمایتی است.

عفتی درباره پیاز استان نیز گفت:  یک‌سری تفاهم‌نامه‌هایی هم با آستان قدس داشتیم تا بتوانیم محصول پیاز را برای کشور هندوستان صادر کنیم.

وی افزود: متاسفانه مشکل حاضر این است اکثر پیاز استان پیاز زرگان است بدین معنا که 85 درصد تولید استان پیاز زرگان است و این پیاز تند نیست و با ذائقه مردم هندوستان همخوانی ندارد.

وی به کشت پیاز قرمز در سال‌های قبل در استان اشاره کرد و گفت : به خاطر این که پیاز زرد تولید و ماندگاری یشتری دارد کشاوزان استان به کشت این محصول روی می آورند.

وی 12 درصد پیاز استان را سفید و حدود 4 درصد را پیاز قرمز اعلام کرد و اظهارداشت: برای سال آینده درصد هستیم 5 هزار هکتار کشت پیاز قرمز را در استان داشته باشیم.

عفتی به صادرات 300 تن زعفران از کشور اشاره کرد و گفت: امسال برای اولین باز خرید حمایتی زعفران را در استان انجام دادیم و درصدد راه اندازی یک مرکزخرید در شهرستان فاروج هستیم تا دیگر کشاورزان برای فروش محصول زعفران را به خراسان رضوی نبرند.

وی از راه‌اندازی یک آزمایشگاه برای زعفران در استان طی سال آینده خبرداد وگفت: بحث های صادراتی زعفران در حال پیگیری و انجام است.

معاون باغبانی جهاد کشاورزری خراسان شمالی نیز در باره محصول گوجه فرنگی نیز گفت: امسال خرید حمایتی از گوجه را انجام دادیم وحدود یک هزار و 891 تن تولید گوجه از استان داشتیم.

وی مشکل کشاورزان را تسهیلات سرمایه در گردش دانست و اظهارداشت: این تسهیلات در تمام کشور 18 درصد است و درصدد هستیم منابع تسهیلات ارازن قیمت برای کشاورزی تامین کنیم تا دغدغه کشاورزان کمتر شود.

وی بر الزام بازگشایی مرز پروسه سو از استان خراسان شمالی با کشور ترکمنستان تاکید کرد  وگفت:  با بازگشایی این مرز ظرفیت بسیار خوب برای صادرات استان انجام خواهد شد.

علیرضا صادق مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز اصل و رکن تمام کارها را در امرآموزش دانست و گفت: دراین خصوص استان بیشتر باید به دنبال افزایش مهارت باشد تا تولید.

سعید پورآبادی ، رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن وکشاروزی بجنورد نیز از توجه و حمایت های استاندار خراسان شمالی به ظرفیت های بخش خصوصی درحوزه های مختلف  صنعت، معدن ، کشاورزی و تجارت قدردانی کرد.

وی ترویج فرهنگ  آموزش و تخصصی کردن فعالیت های کشاورزان را یک امر ملزم دانست و بر  اولویت بندی نوع کشت محصولات استان براساس ظرفیت و پتانسیل های موجود در مناطق مختلف تاکید کرد.

کاوس شادلو، تولید کننده حوزه کشاورزی و مشاوراتاق بازرگانی بجنورد در حوزه کشاروزی  نیز به بخشی از مشکلات پیش رو کشاورزان اشاره کرد و خواستار حمایت  از جهاد کشاورزی شد نه دخالت.

وی تسهیلات بانک کشاورزی درقالب وام با سودهای بالا به کشاورزان را یک مشکل اساسی برای این قشر ذکر کرد و اظهارداشت: متاسفانه بانک کشاورزی به دنبال کارهای تجاری است و تاکنون معرفی نامه های جهاد کشاورزی به بانک درصد کمی موفقیت آمیز بوده است.

 

 

 

منبع ایلنا
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز