خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش کدکن خبر داد:

پیش‌بینی برداشت ۷ هزار کیلوگرم کلاله خشک زعفران در کدکن تربت حیدریه

asdasd
کد خبر : ۹۷۹۹۱۶

رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش کدکن تربت حیدریه گفت: میزان تولید زعفران در سال گذشته در بخش کدکن ۷ هزار کیلوگرم کلاله خشک بوده که امسال نیز پیش بینی می شود به میزان سال قبل برداشت شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تربت حیدریه، شهر و بخش کدکن همچون دیگر شهرهای جنوبی خراسان رضوی سطح زیر کشت قابل توجهی از مزارع زعفران را در شهرستان تربت حیدریه به خود اختصاص داده است، فصل برداشت این محصول همه ساله از اواخر مهر ماه شروع شده و ۳۰ تا ۴۵ روز به طول می انجامد. 

محصول زعفران بعنوان یکی ازمهمترین منابع در آمدزایی و اشتغال مردم منطقه کدکن بشمار می رود که با وجود بلایای طبیعی برای دیگر محصولات باغی این منطقه ، کشت این محصول به نوعی منبع درآمد اصلی کشاورزان محسوب می شود، آب و هوای خاص و کوهستانی کدکن و آبیاری و رسیدگی زیاد به مزارع زعفران نیز موجب شده زعفران کدکن عیار بسیار مطلوبی داشته باشد.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش کدکن با اعلام خبر آغاز برداشت زعفران در این منطقه اظهار کرد: سطح زیر کشت زعفران در بخش کدکن در سال گذشته ۷۸۶ هکتار بوده است که از این مقدار ۲۷۶ هکتار ، به صورت خرده مالکی و مقدار ۵۱۰ هکتار به صورت کل مالکی می باشد.

 عباس عباسیان با بیان اینکه میانگین سن مزارع زعفران منطقه کدکن در سال ۹۸ چهار سال بوده در خصوص آمار زعفرانکاران در این منطقه گفت: به طور قطعی نمیتوان تعداد زعفران کار را مشخص کرد زیرا در هر سال بنا به مشکلات اقتصادی ، جغرافیایی و ... این تعداد شناور است، اما در سال گذشته ، حدود ۱۰۰۰ نفر از مردم بخش کدکن اراضی خود را به کشت زعفران اختصاص داده اند که از این میزان ۷۵۰ نفر به صورت خرده مالکی و حدود ۲۵۰ نفر به صورت کل مالکی فعالیت می کردند.

وی درباره عوامل افزایش عملکرد زعفران گفت: توجه به شرایط اقلیمی و تاریخ کشت زعفران، تغذیه، آبیاری، مبارزه با علف های هرز و ضدعفونی بنه از جمله عواملی است که باعث افزایش عملکرد این محصول می شود و کاهش قیمت در سال گذشته، باعث بی رغبتی کشاورزان نسبت به افزایش سطح زیر کشت زعفران شده است.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش کدکن با بیان این که میزان تولید زعفران، سال گذشته در منطقه کدکن حدود ۷ هزار کیلوگرم کلاله خشک بوده تصریح کرد: کاهش محسوس قیمت زعفران در سال ۹۸ باعث شد که کشاورزان این منطقه از توسعه سطح زیر کشت این محصول خودداری کنند زیرا بر این باورند که سود حاصل از فروش زعفران با قیمت های پایین ، صرفا هزینه های بالای برداشت زعفران اعم از آبیاری و نیروی انسانی و غیره را تامین می‌کند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال نیز مقدار برداشت این محصول در بخش کدکن مشابه سال گذشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز