خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

پرداخت بیش از ۴ هزار میلیارد تسهیلات اشتغال توسط صندوق کارآفرینی امید خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۹۵۶۷۳۴

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان خراسان رضوی گفت: این صندوق در حوزه اشتغال ۲۱ هزار و ۷۸۴ فقره تسهیلات به مبلغ ۴ هزار و ۳۳۸ میلیارد ریال پرداخت کرده است.

علی آبیلی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مشهد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان باهنر و رجایی و تبریک هفته دولت اظهار کرد: صندوق کارآفرینی امید از ابتدای دولت تدبیر و امید 33 هزار و 639 فقره تسهیلات به مبلغ 5 هزار و 116 میلیارد ریال پرداخت کرده که از این تعداد 8775 فقره به مبلغ 435 میلیارد ریال ، تسهیلات ازدواج جوانان بوده و همچنین جهت رفع احتیاجات ضروری تعداد 3 هزار و 80 فقره به مبلغ 343 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه کل تسهیلات پرداختی در حوزه اشتغال 21 هزار و 784 فقره به مبلغ 4 هزار و 338 میلیارد ریال بوده، گفت: با توجه به طرح های توجیهی ارائه شده توسط متقاضیان ، در مجموع 34 درصد از طرح ها در بخش خدمات، 40 درصد در بخش صنعت و 26 درصد در بخش کشاورزی پرداخت شده است که از این تعداد ، 6782  نفر از مجریان طرح ها زنان و 15002 نفر مردان هستند و همچنین تعداد 11277 طرح در مناطق شهری و تعداد 10507 طرح در مناطق روستایی و مرزی مورد حمایت قرار گرفته است.

آبیلی ادامه داد: تسهیلات صندوق کارآفرینی امید با توجه به نوع کسب و کار ، در بخش خانگی 1958 فقره ، خویش فرمایی 9750 فقره و کارفرمایی 1946 فقره پرداخت شده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان خراسان رضوی افزود: برای اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی، عشایری و شهری کمتر از 10 هزار نفر جمعیت، تاکنون تعداد 2388 طرح به مبلغ 1492 میلیارد ریال به تصویب رسیده است که از این رقم تعداد 2298 طرح به مبلغ 1250  میلیارد ریال در 860 روستا در سطح استان پرداخت شده و از این تعداد 527 طرح توسعه ای و تعداد 2260 طرح ایجادی بوده و همچنین مبلغ 332 میلیارد ریال جهت ایجاد 335 طرح به روستاهای مرزی استان اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه در حوزه طرحهای مشارکتی روستایی تعداد 1535 فقره به مبلغ 155 میلیارد ریال پرداخت شده گفت: در خصوص تثبیت اشتغال کسب و کارهای فعال نیز تعداد 6 هزار و 595 فقره به مبلغ 709 میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی افزود: صندوق کارآفرینی امید با مطالعه و بررسی تجارب بین المللی و ظرفیت های داخلی، با هدف جلوگیری از مهاجرت روستائیان به کلان‌شهرها و ‌کاهش حاشیه‌نشینی و ماندگاری ساکنین روستا  و افزایش تولید داخلی و بهره وری، حمایت از روستاها را در قالب سه طرح "هر روستا یک محصول"، "روستای بدون بیکار" و "صندوق های خرد محلی" در دستور کار قرار داده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان خراسان رضوی ادامه داد: در طرح هر روستا یک محصول، صندوق با شناسایی مزیت رقابتی مناطق مختلف، حمایت از تولید یک محصول محوری و شناسایی و حمایت از زنجیره تولید تا فروش محصول را به منظور حمایت از تولید داخلی و رونق اقتصادی روستا دنبال می کند و در حال حاضر 20 روستا در این طرح مورد حمایت و در دست بررسی قرار گرفته اند که ازجمله به روستای گیسور (گلیم‌بافی) ، روستای تقی‌آباد (کشت گلخانه ای) ، روستای ارگ‌قلندر(گلیم بافی) ، روستای سنگان(فرت بافی) ، روستای مشکان (سراجی) ، روستای احمد آباد (قالی بافی) ، روستای مشکان (سراجی) ، روستای البلاغ (قالی بافی) ، روستای نوده (تولیدی پوشاک) و روستای مرندیز (قالی بافی) و ... می توان اشاره کرد.

آبیلی ادامه داد: صندوق کار آفرینی امید همچنین با طرح روستای بدون بیکار در راستای چشم انداز ایران 1404 با استفاده از فرصت‌ها و امکانات روستا، بخصوص نیروی توانمند انسانی در پی رسیدن به جامعه روستایی با صفر درصد بیکاری است. شناسایی کسب و کارهای محلی، توانمندسازی روستائیان و ارتقای سرمایه های اجتماعی از دیگر دستاوردهای صندوق در این طرح است. در حال حاضر این طرح در 4 روستای درخت‌سپیدار ، ریاب ، دربادام و روستای صبی به همت صندوق کارآفرینی امید استان اجرا شده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان خراسان رضوی گفت: صندوق های خرد محلی زنان روستایی از جمله منابع تامین سرمایه و اعتبار مورد نیاز تولید کنندگان روستایی است و صندوق کارآفرینی امید با هدف رونق بخشیدن به کسب و کارهای کوچک و خانگی و ترویج کارآفرینی و اشتغال زایی و توانمندسازی زنان روستایی در جهت توسعه اقتصاد خانواده‌های روستایی تاکنون 223 صندوق تشکیل که از این تعداد 178صندوق با پرداخت 78 میلیارد ریال تسهیلات در شهرستانهای مختلف استان راه اندازی شده است.

آبیلی افزود: صندوق های خرد محلی تشکیل شده در 173 روستا و مجموعاً دارای 6000 عضو هستند که در رسته های تولید پوشاک، فرش دستباف ، صنایع دستی ، فراوری گیاهان دارویی و... فعالیت می کنند و همچنین این صندوق در نظر دارد با برنامه‌ای مدون نسبت به راه اندازی بیش از یکصد صندوق دیگر اقدام کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز