خبرگزاری کار ایران

زنگنه در گفت و گو با ایلنا:

کشاورزان محصول خود را ارزان نفروشند/ مهمترین اولویت کاری تربت حیدریه برطرف کردن مشکلات زعفران‌کاران است/ در این حوزه تهدید هم شده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۹۵۲۲۹۳

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت زعفران در بورس از مرز ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان گذشت، گفت: کشاورزان و زعفرانکاران محصول خود را ارزان نفروشند.

محسن زنگنه در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در تربت حیدریه اظهار کرد: سطح سواد سیاسی دانشگاه ها، مدارس، نخبگان، مجموعه‌های فرهنگی و حتی اقشار و نخبگان سیاسی شهرستان با نقطه مطلوب فاصله دارد که در ارتقاء این شاخصه به کمک شما خبرنگاران نیاز داریم.

وی گفت: تا زمانی که سواد اقتصادی مردم افزایش پیدا نکند، شاهد برخوردهای دسته جمعی در اقتصاد هستیم. همین الان یک نفر رفته در بورس و سود کرده، همه صف کشیدند که بروند در بورس. ما دیدیم که طرف کارمند بوده و الان مرخصی گرفته نشسته درخانه و مشغول بورس شده و یا خانه و ماشینش را فروخته و وارد بورس کرده است. الان امریکا و انگلیس و توکیو که مهد بورس هستند، انگشت به دهان ماندند از وضعیت امروز ما که همه شاخصه‌های آنها را رد کردیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ضمن انتقاد از وضعیت فسادی که بعضاً در لایحه‌های مختلف شهر تنیده شده عنوان کرد: در حوزه های اداری زد و بندهای اداری صورت گرفته است و این میدانی است که حضور خبرنگاران را می‌طلبد ، من نیز تمام قد از خبرنگاران شجاع دفاع می کنم.

وی  گفت: صدای مردم و مطالبات به حق آنها باید رسا و به موقع به گوش مدیران برسد که نباید از این مهم دست بردارید؛ بلکه باید بیش از پیش به این مهم پرداخته شود.

زنگنه  با بیان اینکه قیمت زعفران در بورس از مرز ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان گذشته، خطاب به کشاورزان و زعفران‌کاران گفت: محصول خود را ارزان نفروشند.

وی خاطر نشان کرد: برخی‌ها می‌گویند زعفران در دنیا ارزان شده اما تحقیق کردیم میانگین قیمت این محصول ۱۱۰۰ دلار است که اگر این رقم را در دلار ضرب کنید، قیمت را به ۱۶ میلیون می رساند.

زنگنه به طرح راهبردی خود در حوزه زعفران اشاره کرد و افزود: ۲۶ هزار نفر را سازماندهی و حسینیه ها را برای پاک کردن گل زعفران تجهیز می کنیم تا بتوانیم همه فرایند این محصول را در منطقه به انجام برسانیم.

وی افزود: در بحث زعفران، توانستیم در عرض یک ماه قیمت را از شش میلیون، به ۱۲ میلیون و ۸۰۰ بر سانیم که جهادی کار کردیم با جهاد کشاورزی، با فروشنده، بورس، صادر کننده، نشستیم کار کردیم، متاسفانه فساد هم در این کشور مانع می شود، هر چند درصدشان کم است اما همین ها باعث بروز مشکلات می شوند.

نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی با بیان این که مهمترین اولویت کاری در منطقه برطرف کردن مشکلات زعفرانکاران است، گفت: وقتی در این حوزه، گلوگاه فساد را بستیم بازار زعفران رونق گرفت. 

زنگنه افزود: در این حوزه تهدید هم شده‌ایم اما رفع مشکلات زعفرانکاران با جدیت در دستور کار است و این مهم تا دستیابی به اهداف همچنان ادامه می‌یابد.

نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مورد محصول زعفران باید کارهای اساسی و بنیادی زیادی صورت گیرد، گفت: ابتدا در زمینه کاشت، داشت و برداشت این محصول باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا زعفران تولید شده به استانداردهای روز دنیا نزدیک شود که متولی این امر نیز جهاد کشاورزی است.

زنگنه گفت: موضوع دیگری که باید درباره زعفران به آن توجه شود قیمت‌گذاری و مدیریت توزیع، صادرات و فروش این محصول است که در این باره جلسات زیادی با تولیدکنندگان، صادرکنندگان عمده و همچنین شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان برگزار شد زعفرانی که بصورت گل فروخته می شود مانند پسته ای است که در خوشه به فروش می رسد یا مانند نفت است که خام به فروش می رود. 

وی گفت: هدف ما کاهش خام فروشی و افزایش ارزش افزوده زعفران است و امسال هدف ما حفظ ۲۰٪ زعفران منطقه است اما سال بعد باید ۸۰٪ زعفران در همین منطقه پَرکنی شود که در ازای پَر کردن زعفران از کشاورز هزینه ای دریافت نمی شود بلکه با توجه به قیمت روز زعفران، درصد ناچیزی از زعفرانِ پاک شده دریافت خواهد شد.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه گفت: ظرف ۱۵روز آینده تمام مطالبات زعفران کاران پرداخت و با آنان تسویه حساب خواهد شد. 

وی گفت: امسال با توجه به شرایط خاص کرونا قرارگاه جهادی زعفران در مکان‌های استریل شده و در ۴۰پایگاه منطقه راه اندازی می شود که هر پایگاه به یک دستگاه زعفران خشک کنی بروز مجهز خواهد شد.

زنگنه  افزود: یکی از معین‌های اقتصادی با سرمایه‌گذاری ۲۰میلیارد تومانی در این زمینه ورود کرده است که در پاک کردن، خشک کردن زعفران بصورت رایگان در کنار زعفران کار خواهد بود و پس از خشک کردن و افزایش ارزش افزوده آن هزینه خود را دریافت خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز