خبرگزاری کار ایران

مدیر امور منابع آب نیشابور خبر داد:

مخزن آب دشت نیشابور ۸۰ میلیون‌ متر مکعب کسری دارد

asdasd
کد خبر : ۹۲۵۶۶۰

مدیر امور منابع آب نیشابور از کسری ٨٠ میلیون متر مکعب مخزن آب دشت نیشابور خبر داد.

به گزارش ایلنا از نیشابور ، سعید خجسته پور در تشریح این خبر گفت: کسری مخزن آب دشت نیشابور با نصب کنتورها و تعامل سازنده کشاورزان حدود ۴۰ درصد کاهش یافته و هم‌اکنون نزدیک به ۸۰‌ میلیون متر مکعب است‌.

وی افزود: سالانه حدود ۳۹۳ میلیون مترمکعب از مخزن آب دشت نیشابور برداشت می‌شود که از این میزان ۲۶۰ میلیون متر مکعب از طریق نزولات جوی باز می‌گردد و میزان اضافه برداشت چاه‌های غیر مجاز در این دشت بیش از پنج میلیون متر مکعب است.

مدیر امور منابع آب نیشابور اظهار داشت: دشت نیشابور با هفت هزار و ۳۳۰ کیلومتر وسعت دارای ۲۰ رودخانه دایمی و بیش از یکصد مسیل فصلی است که مساحت آبخوان زیرزمینی آن ۲ هزار و ۵۶۰ کیلومترمربع بوده و پس از دشت مشهد بزرگترین مخزن آب خراسان رضوی است.

وی اعلام کرد: طی یک سال گذشته مالکان ۹۳۶ حلقه چاه برای نصب سیستم پایش آنلاین بر روی کنتورهای خود ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۸۵۰ حلقه چاه صحت سنجی شده و هم اکنون با اولیت چاه‌های دورتر ۶۴۰ چاه به صورت لحظه ای و آنلاین پایش می‌شوند.

وی گفت: پارسال درآمد امور منابع آب نیشابور از محل دریافت حق کارشناسی دو میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال و میزان آب بهای مصرفی چاه‌های غیر کشاورزی، صنعت‌ و خدمات در حوزه شهرستان نیشابور و فیروزه ۲۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال بوده و طی این مدت ۶۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال بابت اضافه برداشت از مالکان چاه های آب دریافت شده که این‌ مبلغ صرف پروژه های تعادل بخشی می‌شود. 

خجسته پور گفت: بارندگی های امسال باعث شد سد بار که ۲۳ میلیون و ۵۰۰‌ هزار متر مکعب گنجایش دارد به میزان ۲۱ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب برای مصرف آب شرب شهر فیروزه و شرکت فولاد خراسان تخصیص و آبگیری شد.

وی با اشاره به اینکه رودخانه بار از کوه های بینالود در شمال غربی شهرستان نیشابور سرچشمه می گیرد و یکی از سرشاخه های رود کالشور نیشابور است تصریح کرد: سد خاکی با هسته مرکزی رسی به همراه آب بند سد بار با هدف تامین آب شرب نیشابور به میزان هشت میلیون متر مکعب در سال، تامین آب صنعت و مجتمع فولاد خراسان به میزان ۶ میلیون متر مکعب در سال و مهار سیلاب و جلوگیری از خسارت سیلاب به اراضی و روستاهای موجود بر روی این رودخانه احداث شده است.

مدیر امور منابع آب نیشابور افزود: متوسط دبی سیل در این رودخانه با دوره بازگشت دو ساله به میزان ۲۷ ممیز ۲دهم متر مکعب بر ثانیه با حجم مخزن ۲۳ ممیز پنج دهم میلیون متر مکعب است.

وی ادامه داد: سرچشمه اصلی این رود، کوه و چشمه پرآبی است که آبشار زیبای بار را تشکیل داده و به دلیل شرایط مناسب ارتفاع و آفتابگیر نبودن، تا اواخر بهار دارای برف بوده که ذوب تدریجی برف، آب این رودخانه را تامین می کند.

وی یادآور شد: این رودخانه تا حدود ۲۰ کیلومتری سرچشمه در داخل کوهستان بوده و حالت دایمی دارد و در این مسیر از شهر بار و روستاهای اریه، دامنجان، چهارباغ و خانلق عبور می کند.

مدیر امور منابع آب نیشابور افزود: طرح تغذیه مصنوعی فاروب –رومان با ظرفیت بیش از ۹ میلیون و ۸۲۰ هزار و ۸۰ متر مکعب و با هدف انحراف جریان های سطحی مازاد بر دبی پایه و تغذیه سفره های آب زیرزمینی، حفاظت نواحی پایین دست رودخانه در برابر سیلاب، بهبود وضعیت منابع آب واستفاده مناسب تر از چاه های محدوده طرح پایان یافت.

 وی خاطرنشان کرد: طی این مدت طرح تغذیه مصنوعی درود، ابکوزه و سلطانیه هم به ترتیب با ظرفیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب، یکصد هزار و یک میلیون و ۲۰۰هزار متر مکعب جهت نفوذ به آبخوان های دشت نیشابور تکمیل شد.

وی با بیان اینکه طی بررسی های اولیه صورت گرفته امسال ۶۰‌ میلیون‌ متر مکعب آب از حوزه آبریز نیشابور خارج شده و کال شور رفته است، یادآور شد: تعداد زیادی از چاه‌های آب شرب نیشابور به دلیل برخورداری از خصوصیات فیزیکی بسیار خوب در بخش مخروطه افکنه رودخانه فاروب رومان قرار دارد و حداقل امکان اجرای پنج طرح تغذیه مصنوعی دیگر در نیشابور وجود دارد که اجرای هر کدام از آنها نیازمند تامین یکصد میلیارد ریال اعتبارات است. 

خجسته پور گفت: در این چارچوب از سال گذشته لایه روبی و بازگشایی مسیل ها در سطح شهرستان آغاز شد و با اینکه سه میلیارد ریال اعتبار دولتی در این خصوص داشتیم ولی با مشارکت و همیاری مردم و بخش خصوصی به میزان ۱۰ میلیارد ریال فعالیت عمرانی در این بخش انجام شد. 

وی اظهار داشت: پارسال ۸۰ کیلومتر از مسیل ها لایه روبی و ۳۳ کیلومتر نیز بازگشایی شد که باعث شد در فروردین امسال حداقل خسارت را داشته باشیم و ۱۰۰ مسیل و ۲۰ رودخانه دائمی در شهرستان وجود دارد که برای بهبود نقاط حادثه خیز آنها ۱۰ میلیارد ریال دیگر اعتبار مورد نیاز است.

خجسته پور با بیان اینکه میزان بهره برداری های غیر مجاز از سیلاب فاجعه آمیز است و این آمار در مناطق میرآباد و صومعه بیشتر است تصریح کرد: در این خصوص طرح شکایت شده و کارگروهی نیز برای بررسی آن تشکیل شده ولی با حوادثی که رخ داد فعلا اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز