خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

اجرای طرح یاوران تولید در ۱۶ حوزه زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۹۲۴۷۹۵

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به شرایطی که استان در حوزه کشاورزی دارد با تاکید وزیر جهاد کشاورزی طرح یاوران تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی استان اجرا شد.

حمید حاجی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: در بخش زراعت سازمان طرح یاوران تولید را در قالب 16 اکیپ 3 نفره از یک محقق ، مروج و کارشناس از اردیبهشت ماه در استان کلید زده ایم و تاکنون اقدامات لازم در برخی از محصولات زراعی استان با حضور این اکیپ ها در محل مزرعه انجام شده است و مسایل و مشکلات در امر تولید مورد بررسی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: تاکنون در این راستا در 7 شهرستان استان 7 سایت تغذیه پنبه تعریف شده است که یکی از این سایت ها شهرستان بردسکن به عنوان مرکز تکثیر بذر وارمین و خورشید است. 

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی سطح زیرکشت محصولات زراعی خراسان رضوی را  610 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: 70 درصد سطح زیرکشت محصولات کشاورزی استان در حوزه زراعت است و 51 نوع محصول زراعی در استان تولید می شود که از مجموع 8 میلیون تن  تولیدات محصولات کشاورزی 5 میلیون تن آن در حوزه زراعت است.

حاجی نژاد گفت: اگر چه گرمای خردادماه باعث یکسری تنش ها در حوزه محصولات کشاورزی از جمله گندم دیم و آبی استان شد  ولی  به دنبال این هستیم که خودکفایی در گندم را حفظ کنیم.

وی سطح زیرکشت  محصول گندم در استان را 123 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: پیش بینی ما این است که از این سطح بیش از 730 هزار تن گندم برداشت شود و برنامه داریم با توجه به افزایش 37 درصدی قیمت تضمینی محصول گندم نسبت به سال گذشته بین 500 تا 600 هزار تن گندم مازاد کشاورزان خریداری شود.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی سطح زیرکشت محصول کلزا را  7 هزار و 500 هکتار در استان اعلام کرد و گفت: امسال  ازاین سطح  13 هزار و 500 تن محصول کلزا تولید شد و برنامه داریم برای سال زراعی آینده  این سطح را به 20 هزار هکتار در استان افزایش دهیم.

وی گفت: درهمین راستا برای خرید محصولات کشاورزان دراستان  60 مرکز خرید گندم و 16 مرکز خرید محصول کلزا  راه اندازی شده است که کار خرید همچنان در حال انجام است.

حاجی نژاد به جایگاه شهرستان بردسکن در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: بردسکن یکی از قطب های محصولات کشاورزی در استان است و با توجه به وضعیت منابع آبی آن الگوی کشت آن به سمت باغبانی توسعه پیدا کرده است و در  برخی از محصولات زراعی و باغی در استان جایگاه خوبی دارد. 

وی بیان کرد:  شهرستان بردسکن یکی از قطب های تولید محصول پنبه در استان است و در سطح استان تاکنون  18 هزار هکتار محصول پنبه کشت شده است و  با توجه به بارندگی های اردیبهشت ماه  کار کاشت پنبه به تاخیر افتاد و پیش بینی ما براین است تا 22 هزار و 500 هکتار سطح زیرکشت پنبه در استان برسد؛ شهرستان بردسکن نیز در تولید محصول پنبه یک سبقه طولانی دارد و بزرگ ترین کارخانه لینترگری و تصفیه وش پنبه در منطقه ترشیز وجود دارد.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی  کشاورزی حفاظتی را مورد اشاره قرار داد و گفت: ما در کشاورزی حفاظتی دنبال این هستیم که سطح زیرکشت را به حداقل برسانیم و بهره وری را  بالا ببریم که دراین راستا با تامین بذور اصلاح شده و مقاومت در برابر آفت ها و تامین نهادهای کشاورزی به این سمت و سو حرکت کنیم تا شاهد یک جهش تولید در بخش کشاورزی استان باشیم. 

وی همچنین گفت: درهمین راستا نیز نقشه حاصلخیزی  استان  در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است تا براین اساس کودهای مورد نیاز هر منطقه تامین شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز