خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از آسایشگاه فیاض‌بخش مشهد؛

فرشته‌ها در تنهایی لبخند نمی‌زنند/ دشواری قرنطینه در روزهای کرونایی/ چشم‌های امید در انتظار همراهی خیرین

asdasd
کد خبر : ۹۱۷۶۶۹

آسایشگاه فیاض بخش مشهد یکی از بزرگترین مراکز نگهداری معلولان در کشور است که شیوع کرونا و شرایط قرنطینه کامل، مددجویان این مرکز را تنهاتر از همیشه کرده است. مددجویانی که تنها امیدشان دیدار هرازگاهی با خیرین و مردم بود این روزها در تنهایی محض روزگار می‌گذرانند و لبخند روی لب‌های این فرشتگان آسمانی کمرنگ شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، این روزها که کرونا بسیاری از مردم را خانه‌نشین کرده شاید بهتر بتوانیم حال و هوای بچه‌هایی را که سال‌هاست به موجب شرایط ژنتیکی و بیماری‌های جسمی و حرکتی در سکون کامل به سر می‌برند را درک کنیم.

آسایشگاه معلولین فیاض بخش مشهد یکی از مراکزی است که با توجه به پاندمیک کرونا این آسایشگاه که بزرگترین مرکز نگهداری معلولان در کشور بوده در شرایط  قرنطینه کامل، تنهاتر از همیشه کرده است.

 ۸۰ درصد از افراد تحت پوشش در این مرکز بی‌سرپرست بوده و تنها امیدشان دیدار هرازگاهی با خیرین و مردم بود که این ویروس منحوس این امید را هم از آنها گرفت و لبخند روی لب‌های این فرشتگان آسمانی در زمین را کمرنگ کرد.

هر ساله در آسایشگاه فیاض بخش به مناسبت‌های مختلف مراسم و جشن‌هایی برگزار می شد تا علاوه بر تغییر روحیه افراد ساکن در آسایشگاه خیرین و مردم همیشه همراه در این مرکز حضور یافته و این مرکز را از لحاظ‌ مالی حمایت کنند چرا که 80 درصد از هزینه‌های این مرکز توسط خیرین تامین شده و تنها 20 درصد آن را دولت تامین می‌کند و این قرنطینه و قصه کرونا فرشته‌های فیاض بخش را دلتنگ تر از همیشه کرده است.

البته در روزهایی که فرشته‌های نازنین فیاض بخش به خاطر پیشگیری از کرونا در قرنطینه هستند، مسئولان، کادر درمانی، پرستاری، مددیاری و خدماتی آسایشگاه تمام تلاش‌شان را انجام می‌دهند تا شرایط را به شکل مطلوبی فراهم کنند تا خدای نکرده اتفاقی برای مددجویان نیفتد.

فرشته‌ها در تنهایی لبخند نمی‌زنند/ دشواری قرنطینه در روزهای کرونایی/ چشم‌های امید در انتظار همراهی خیرین

با همه این محدودیت‌ها ، هنرمندان، ورزشکاران و چهره های مطرح فرهنگی.... با ارسال ویدئوهایی روحیه بخش با تبریک عید باستانی و ابراز دلتنگی‌های‌شان برای کودکان آسایشگاه، به همه خدمتگزاران آسایشگاه خداقوت گفتند و از زحمات‌شان قدردانی کردند.

 همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور، کمیته اضطراری پیشگیری و مقابله با این ویروس در موسسه تشکیل شد. 

برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مددجویان و پرسنل، توزیع ماسک، ضدعفونی کردن اتاق‌ها، بخش‌ها، تخت‌ها، کمدها و...،  لغو ملاقات های عمومی، بازدیدها، مراسم و برنامه‌های تجمعی، اردوها و برنامه های خارج از موسسه، جانمایی مکانی در محل ورودی آسایشگاه برای شستشوی دست‌ها و... از جمله اقدامات پیشگیرانه برای مبارزه با ویروس کرونا است

حال خوب بچه‌های فیاض بخش

یادش بخیر آن زمان که حضور پرمهرتان در آسایشگاه در کنار فرشته های نازنین این خانه حال دل‌شان را خوب می‌کرد و دست نوازشگرتان گل لبخند را بر لبان‌شان می‌نشاند. قریب به دو ماه‌ست که کرونا بین شما و این فرشته های زیبا فاصله انداخته، هرچند که می دانیم دل‌تان اینجاست و دورادور مهربانی‌تان شامل حال این عزیزان می‌شود.

قصه این روزهای آسایشگاه قصه قرنطینه است و تنهایی... قصه چشم به راهی و انتظار. عزیزان این خانه حتی از دیدن دلربایی بهار هم محرومند و برای حفظ بهداشت فردی از آمدن به پارک نوروزی خودداری می‌کنند.

دشواری کرونا و قرنطینه در فیاض بخش

کرونا؛ شرایط دشوارتری برای ۵۵۰ مددجوی آسایشگاه معلولان فیاض بخش فراهم کرده و محافظت از سلامت این عزیزان در راس توجه دست اندرکاران آسایشگاه و به ویژه مددکاران گمنام و پرتلاش با قرنطینه سفت و سخت، قرار گرفته است. این نکته از همان بدو ورود مشهود و بارز است. تب سنجی، عبور از دستگاه الکترونیکی ضدعفونی کننده، تعویض لباس، ضدعفونی کننده های مکرر در طول مسیر، دستکش و ... نشانگر حساسیت امر است و شاید به همین دلیل خوشبختانه هیچ مورد مشکوک کرونایی در میان مددجویان و مددکاران و سایر پرسنل آسایشگاه مشاهده نشده است.

 حساسیت در رعایت پروتکل‌های بهداشتی 

بعد از رعایت پروتکل های بهداشتی سختگیرانه و به‌جای مسئولان بالاخره وارد آسایشگاه شدم و به سراغ سیده حشمت نبوی، مدیر روابط عمومی این مرکز رفتم تا در خصوص وضعیت این روزهای کودکان آسایشگاه با او گفت‌و گو کنم.

مدیر روابط عمومی آسایشگاه فیاض بخش مشهد گفت: فیاض بخش بزرگترین مرکز نگهداری معلولان جسمی و حرکتی در مشهد است و بیش از 550 معلل در الین مرکز نگهداری می شوند.

سیده حشمت نبوی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا افزود: این افراد تحت پوشش و حمایت این آسایشگاه قرار داشته و از خدمات ارزنده‌ای در حوزه‌های توانبخشی، آموزشی و رفاهی و خدمات دندانپزشکی بهره می‌برند.

وی تصریح کرد: به غیر از این 550 نفری که به طور شبانه روز در این مرگز گذران عمر می‌کنند، حدود یک هزار و 200 مددجوی غیر مقیم نیز از خدمات این مرکز بهره‌ می‌گیرند.

نبوی اضافه کرد: هزینه‌های جاری آسایشگاه بیش از 3 میلیارد و 500 میلیون تومان در ماه است که 80 درصد این هزینه‌ها  توسط مردم تامین می‌شود که به ازای هر مددجو حدود 3 میلیون و 500 هزار تومان در ماه یارانه از طریق مردم و آسایشگاه واریز می‌شود.

وی ابراز کرد: این آسایشگاه افراد شیرخوار تا کهنسال را در چهار بخش خردسال، زنان، مردان و دانش‌آموزی دختران و پسران نگهداری می‌کند.

مدیر روابط عمومی آسایشگاه معلولان فیاض‌بخش توضیح داد: از روزهایی که کرونا جدی‌تر شد این مرکز تمام پروتکل‌های بهداشتی را به شکل سختگیرانه‌ای اجرا کرده و تمام فرزندان این آسایشگاه در قرنطینه کامل به سر می‌برند.

 نبوی اظهار کرد: تمام پرستاران و مددکاران طی این مدت با سختی‌های فراوان برای نگهداری این عزیزان روبرو بودند اما دست از همراهی مردم نکشیده و با لباس‌های مخصوص به بچه‌های آسایشگاه خدمت رسانی می‌کنند و از آنجا که این بچه‌ها از بنیه ضعیفی برخوردارند کوچکترین بی توجهی امکان بروز خطرات در سطح وسیع‌تری را به همراه دارد.

وی ادامه داد: با شیوع پاندمی کرونا و در راستای حفظ سلامت جان این فرشتگان زمینی تمام مراسم و مناسبت‌ها در این آسایشگاه لغو شده و این بچه‌ها تنهاتر از همیشه این روزهای سخت را می‌گذرانند.

نبوی گفت: تامین مواد بهداشتی و دارو برای پیشگیری از کرونا، روزانه حدود 10 الی 15 میلیون تومان به هزینه‌های جاری آسایشگاه افزوده است و این روزها بیش از پیش چشم امید ما به حضور و همراهی خیرین است.

وی یادآور شد: امسال با توجه به شرایط خاص کشور صندوق‌های جمع‌آوری فطریه و کفاره نسبت به هر سال کمتر شده و به همین جهت نیازمند تبلیغ در فضای مجازی و رسانه‌ای بوده تا این فرشتگان این روزها را به خوبی و شادمانی و سلامتی پشت سر بگذرانیم.

نبوی در خصوص آموزش بخش دانش‌آموزی تاکید کرد: این روزها آموزش در این مرکز تعطیل نشده و تعدادی از مربیان و معلمان داوطلب آموزشی با حضور در این مرکز به ارایه خدمات آموزشی به این فرشتگان می‌پردازند.

گفتگو: عاطفه خوافیان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز