خبرگزاری کار ایران

امروز در خراسان رضوی اتفاق افتاد ؛

تعطیلی شورای شهر مشهد با ترک اعضای آن از جلسه علنی/ ممانعت نایب رئیس شورا از صحبت اعضا پیش از رای‌گیری درباره موضوعات زیست محیطی / پاسخ کامل شهردار و آبستراکسیون عجیب

asdasd
کد خبر : ۹۰۱۸۲۸

نشست امروز دوشنبه - اول اردیبهشت ماه - شورای شهر مشهد که با دستور بررسی اقدامات زیست محیطی شهرداری برگزار شده بود به دلیل اختلاف برخی از اعضا درباره رای‌گیری نسبت به توضیحات شهردار از رسمیت افتاد و با خروج اعضای شورا از جلسه علنی، تعطیل شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، سابقه اختلاف نظر امروز شورای شهر مشهد به نشست پیشین این شورا در روز ۲۵ فروردین ماه برمی‌گردد که در آن رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا ضمن اعلام تذکر پیرامون مسائل زیست محیطی خواستار توضیح شهردار مشهد شد.

محمد حاجیان شهری در آن نشست خواستار توضیح شهردار مشهد درباره علت تهیه نشدن پیوست‌های زیست محیطی برای برخی پروژه‌های شهری تحت مدیریت شهرداری مشهد شده بود. 

شهردار مشهد در نشست امروز شورای شهر در پاسخ به تذکر قبلی گفت: مدیریت شهری این کلانشهر در هیچ دوره‌ای از فعالیت شوراها و شهرداران گذشته تاکنون به اندازه دوره فعلی طرفدار محیط زیست نبوده‌ به طوری که در دوره کنونی مدیریت شهر مشهد اقدامات بی‌نظیری در این این حوزه انجام شده است.

محمدرضا کلایی افزود: موضوع محیط زیست برای مدیریت شهری مهم است لذا تهیه پیوست‌های زیست محیطی را در پروژه‌های عمرانی جدی گرفته و بر این مهم تاکید داریم.

وی ادامه داد: مدیریت شهری در دوره پنجم شورای شهر مشهد مفتخر به طرفداری از محیط زیست و حمل و نقل پاک است زیرا تاکنون ریسکهای زیادی را در این حوزه نظیر ساماندهی پروژه کشف‌رود پذیرفته و برای رفع آنها وارد عمل شده است.

شهردار مشهد در ادامه "پروژه ارتفاعات جنوبی" این شهر را هم از مهم‌ترین پروژه‌های زیست محیطی شهرداری توصیف و بیان کرد: برای این پروژه از برجسته‌ترین و بهترین مشاوران زیست محیطی بهره گرفتیم. 

وی گفت: دانشگاه فردوسی نیز در همین چارچوب تهیه پیوست زیست محیطی پروژه ارتفاعات جنوبی مشهد را بر عهده گرفته است.

کلایی افزود: ظرف سه سال اخیر در ارتفاعات جنوب مشهد اقدامات زیست محیطی بی‌نظیری صورت گرفته به طوری که میلیونها اصله درخت در این گستره کاشته و فضاهای بزرگی احیا شد.

وی ادامه داد: دادستان مشهد نیز امروز در مصاحبه‌ای از موضع شورای حفظ حقوق بیت المال و حفظ محیط زیست شهری، از شهرداری مشهد اعلام حمایت کرده است. 

شهردار مشهد گفت: تمرکز مدیریت شهری همچنین بر حمل و نقل پاک و گسترش خطوط دوچرخه‌رانی برای شهروندان است.

وی افزود: شهرداری مشهد امسال پیگیر استفاده از اتوبوسهای برقی و هیبریدی نیز برای حمل و نقل عمومی درون‌شهری است.

کلایی ادامه داد: بر این اساس به دور از برخی موج‌سواری‌ها هم‌اینک با تکیه بر باور موجود در افکار بیرونی، اگر بتوانیم همراهی همه نهادها را جلب کنیم بهترین نتایج زیست محیطی کشور را در مشهد شاهد خواهیم بود.

ممانعت نایب رئیس شورا از صحبت اعضا پیش از رای گیری

برخی از اعضای شورای شهر مشهد در ادامه نشست امروز، هنگام رای‌گیری برای اعلام نظر در مورد توضیحات شهردار خواستار ارائه مطالبی را پیش از رای‌گیری مطرح کردند اما نایب رئیس شورا با استناد به آیین‌نامه از این اقدام آنها ممانعت کرد.

این اقدام رئیس نشست شورای شهر مشهد با واکنش چهار نفر از اعضای شورا مواجه شد که در اعتراض به آن، محل نشست را ترک کردند. 

با این اقدام، نشست رسمی شورا از رسمیت خارج شد لذا رئیس نشست تنفسی ۱۵ دقیقه‌ای اعلام کرد تا اعضای معترض به محل نشست بازگردند اما آنها امتناع کرده و به این ترتیب باعث ختم نشست رسمی امروز شورای شهر مشهد و تعطیلی آن شدند.

پاسخ کامل شهردار و آبستراکسیون عجیب

محمد حاجیان شهری در جلسه گذشته شورای شهر مشهد درخصوص عدم تهیه پیوست‌های زیست‌محیطی برای پروژه‌های عمرانی از شهردار مشهد سوال کرد.

محمدرضا کلائی، شهردار مشهد در صحن علنی هشتاد و نهمین جلسه شورای شهر و در پاسخ به طرح سئوال هفته گذشته حاجیان شهری، عضو شورای شهر در خصوص پیوست زیست محیطی انجام پروژه‌های عمرانی پاسخ کاملی را ارائه داد. 

توضیحات شهردار مشهد اما مورد قبول حاجیان شهری واقع نشد که این موضوع منجر به بالاگرفتن بحث میان اعضای شورای شهر شد. مخالفان و منتقدان شهردار درخواست مطرح کردن نظرشان را داشتند که با مخالفت رئیس جلسه مبنی بر تعارض با آیین‌نامه داخلی شورا روبرو شد و آنها نیز، با ترک نشست، جلسه را از رسمیت انداختند.

از این اقدام به عنوان آبستراکسیون یاد می شود که به معنی نصاب شکنی و عدم حضور عمدیِ گروهی از نمایندگان است که ظاهرا نشان از پیش بینی سئوال کننده از قانع شدن اعضای شورای شهر در خصوص توضیحات شهردار مشهد دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز