خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

گلایه کارآفرین بیدختی از عدم حمایت مسئولان از هنر طون بافی

asdasd
کد خبر : ۸۹۵۹۴۰

هنرمند بیدختی با بیان اینکه هنر "طون بافی" هم شغل است که درآمد خوبی دارد و هم یک هنر است که می‌توان آن را به نسل های آینده انتقال داد، از عدم حمایت مسئولان از این هنر اصیل ایرانی انتقاد کرد.

زهرا شکاری در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در گناباد گفت : کارگاه طون پارچه بافی در شهر بیدخت حدود بیست سال قبل با اخذ مجوز و با دو عدد طون بافی دستی فعالیت خود را آغاز کرده و با توسعه کارگاه در حال حاضر 5 دستگاه طون دستی و 2 دستگاه طون برقی در کارگاه فعال است که باز هم کار کردن با طون‌های دستی جذابیت خاصی در خلق این هنر دستی دارد که قابل مقایسه با طون های برقی نیست .

وی افزود : از بچگی به این هنر علاقه فراوانی داشتم و در کنار مادرم در محل قلعه کوثر بیدخت به طون بافی مشغول بودم و در حال حاضر  هنرمندان زیادی شاگردان من در فراگیری این هنر اصیل هستند که بیش از 30 نفر از هنر آموزان من به درجه استادی رسیده اند و از دو نفر از شاگردانم اطلاع دارم که به صورت مستقل کارگاه طون بافی راه اندازی کرده و شاگرد تربیت می کنند و در آمد خوبی هم از این هنر کسب کرده اند.

وی تصریح کرد : در حال حاضر 5 شاگرد به صورت دائمی و با قرارداد و بیمه در کارگاه من مشغول هستند که 2 نفر از شاگردانم بازنشسته شده و حقوق دریافت می‌کنند.

هنرمند بیدختی می‌گوید : دستمزد و بیمه شاگردانم را بر اساس متراژ پارچه بافته شده پرداخت می‌کنم و این کار منبع درآمد خوبی دارد فقط یک نماینده آقا جهت فروش در بازارهای یزد نیاز است که در حال حاضر بازار پارچه های بافته شده بیشتر تهران و کرج و اصفهان و شیراز است و مشتریان من بیشتر مسافرانی هستند که به شهر بیدخت سفر می کنند و اجناس به طور کلی به شهری صادر نمی‌شود.

وی گفت : به علت اینکه سواد زیادی ندارم محاسبه نکردم و از دخل و خرج خود اطلاع کاملی ندارم فقط می‌توانم بگویم از درآمد این هنر یک زندگی چند نفره بطور آبرومندانه اداره می شود.

شکاری افزود: تولیدات ما پارچه های محلی و حوله دستی، حوله حمام و چادرهای محلی است و دولت تسهیلات و حمایت زیادی نداشته اند، فقط یکبار در طی این‌ 20 سال 15 میلیون وام جهت توسعه کارگاه در اختیار من قرار گرفت که باعث گلایه مندی و عدم حمایت مسئولان از این هنر دیرینه است .

وی گفت : مسئولان وعده های زیادی می‌دهند ولی عمل نمی‌کنند. از مسئولان درخواست دارم که هنرهای دستی را پشتیبانی و به وعده های خود عمل کنند.

وی ضمن تاکید بر اشتغال زایی جوانان گفت: توصیه من به جوانان این است که دنبال هنر باشند. من حاضرم بدون هیچگونه توقعی جوانان علاقه مند به این هنر را آموزش دهم تا این هنر پایدار بماند. این هنر هم شغل است که درآمد خوبی دارد و هم یک هنر که می توان به نسل های آینده انتقال داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز