خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق ایران مطرح کرد:

آینده سازان ایران میراث سیستم آموزشی امروز کشور هستند

asdasd
کد خبر : ۸۶۰۹۱۴

رئیس اتاق ایران گفت: امیدواریم روزی برسد که سیاستگذاران کشور تدبیری اندیشیده و روش های حمایتی را به نوعی تعریف کنند که ماحصل آن توسعه و بهره وری برای جامعه و توانمندسازی اقشار محروم و آسیب پذیر باشد.

به گزارش ایلنا از مشهد، غلامحسین شافعی در مراسم بهره برداری از دبستان امیر عطاء الله طائفی شاندیز ، با گرامیداشت تلاش‌های خیرانه خانواده طائفی در به ثمررسانی این پروژه آموزشی، عنوان کرد: امیدواریم آموزش و پرورش مشارکتی مجدانه‌تر با خیران داشته باشد تا بر انگیزه‌های آنان برای حضور در این عرصه مهم بیافزاید.

وی ادامه داد: اگر سیاست های حمایتی را در کشور بر این اساس پایه می گذاشتیم که اعانه دادن، کسی را توانمند نمی‌کند و بخشی از هزینه‌های فراوانی که برای این منظور تخصیص می یابد را به برنامه های زیربنایی و رویکردهای توانمندسازی اقشار محروم و کم برخوردار تخصیص می دادیم؛ امروز گره از مشکلات زیادی باز شده بود.

شافعی گفت: امیدواریم روزی برسد که سیاستگذاران کشور تدبیری اندیشیده و روش های حمایتی را به نوعی تعریف کنند که ماحصل آن توسعه و بهره وری برای جامعه و توانمندسازی اقشار محروم و آسیب پذیر باشد.

وی اتخاذ بعضی سیاست ها و تحقق بعضی تصمیمان بدون نگاه کارشناسی و رویکردهای بلندمدت و دوراندیشانه را مورد نقد قرار داد و یادآور شد: بخشی از حاشیه نشینی که امروز گریبانگیر مشهد شده و مشکلاتی را رقم زده است، از این نوع سیاستگذاری ها نشات می گیرد. اگر اقتصاد روستاهایمان با خرداندیشی و تصمیم سازی صحیح، سامانی بگیرد از رشد این پدیده نیز جلوگیری می شود.

رئیس اتاق ایران با اشاره به جایگاه والای آموزش و پرورش و نقش خطیر آن در تربیت نسل های مختلف و ترسیم آینده کشورمان، عنوان کرد: آینده سازان ایران، میراث سیستم آموزشی امروز کشور هستند و از همین فضاهای آموزشی بیرون می آیند. تمام خیّرانی که در عرصه مدرسه سازی گام برداشته اند، با این امید که روزی انسان های ثمرسازی از این مراکز آموزشی به جامعه وارد می شوند، به این عرصه وارد شده اند و پاداش نیت خیرانه خود را در این سرانجام ارزشمند می دانند. امیدواریم آن هایی که متولی تربیت این دانش آموزان هستند، به این مهم توجه کنند.

وی خاطر نشان کرد: شاهدیم که بزرگترین و ارزشمندترین نخبگان از چنین مناطقی قامت بلند می کنند و به جامعه معرفی می شوند چرا که چنین افرادی ریشه های عمیق تر و انگیزه های بیشتری برای اثرگذاری، ایجاد تغییر و سازندگی مثبت در اجتماع دارند.

شافعی در ادامه به بعضی از ثمرات تلاش های جامعه یاوری خراسان(تحت پوشش اتاق مشهد) در عرصه مدرسه سازی و حمایت از دانش آموزان نخبه محروم اشاره کرد و مصادیقی از توفیقات دانش آموزان تحت پوشش این تشکل را برای حضار برشمرد.

رئیس آموزش و پرورش منطقه تبادکان نیز در بخش دیگری از این مراسم با تقدیر از اقدام خیرانه خانواده نیک‌اندیش «طائفی»  و پیگیری های مجدانه جامعه یاوری خراسان، عنوان کرد: امروز در بزرگترین منطقه آموزشی کشور(منطقه تبادکان) شاهد اتفاقی فرخنده هستیم. از صمیم قلب سعادت را برای این خانواده خیراندیش و همه افرادی که در این مسیر ارزشمند گام برمی دارند، آرزومندیم.

علی سعیدی در ادامه به بیان آماری از این منطقه آموزشی مشهد پرداخت و عنوان کرد: در حال حاضر ۱۳۵هزار دانش آموز در ۸۲۱ کد واحد آموزشی در این منطقه مشغول به تحصیل هستند. وی «تبادکان» را بزرگترین منطقه آموزشی کشور معرفی کرد و توضیح داد: بر همین اساس قسمت اعظم حاشیه شهر و روستاهای بخش مرکزی مشهد، تحت پوشش ما هستند و همین امر باعث شده تا ۱۱درصد جمعیت دانش آموزی خراسان رضوی در این منطقه قرار بگیرند. همچنین از مجموع دانش آموزان این منطقه، ۲۲هزار نفر در زمره اتباع خارجی هستند. جان کلام آنکه، جمعیت دانش آموزی منطقه تبادکان از ۵ استان کشور(نظیر سمنان، ایلام و...) بیشتر است.

وی تاکید کرد: در پس این آمارها، یک قصه پُرقصه و دردی مزمن نهفته است و آن انباشتگی محرومیت‌ها است.

به گفته این مقام مسئول در حالیکه میانگین سرانه فضای آموزشی برای هر دانش آموز در کشور به طور متوسط ۵.۵ متر مربع است و این سرانه در خراسان رضوی به ۴.۵متر مربع می رسد اما این متوسط برای دانش آموزان منطقه تبادکان 2متر، در محدوده های حاشیه نشین عمدتا 1.5 و در بعضی پهنه های آن نظیر جاده قدیم مشهد ۱.۲متر می باشد که گواه کمبود شدید فضای آموزشی و نیازهای جدی در این بخش است. به بیان بهتر کمتر از یک چهارمِ میانگین سرانه فضای آموزشی کشور، سهم دانش آموزان این منطقه شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز