خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

تشریح اهداف سازمان جهانی تولید و‌ صادرات زعفران "اوسِک"

asdasd
کد خبر : ۸۵۰۶۰۲

پیشنهاد دهنده طرح راه اندازی سازمان جهانی تولید و صادرات زعفران تحت عنوان « اوسِک» اهداف کلی این سازمان را تشریح کرد.

سید احسان مصطفوی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در مشهد گفت: برای دستیابی به اهداف بلند سازمان جهانی زعفران با محوریت کشور ایران، سه مرحله را پیش بینی و تعریف کرده ایم.

وی با بیان اینکه مرحله اول این طرح مدت 3 سال زمان خواهد برد، افزود: مرحله اول تحقیق و به اثبات رسیدن طرح است؛ این مرحله شامل گام‌هایی از جمله هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی و وزارت امورخارجه، دعوت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران در ایران و سایر کشورهای تولیدکننده است.

این تولیدکننده برتر کشور در سال 98 گفت: گماردن رایزن ایرانی زعفران در کشورهای تولیدکننده و صادرکننده، تشکیل شورای‌مشترک بانکی و تدوین استانداردهای‌جهانی ناظر بر روش‌ها، فرآیندها و محصولات از لحظه تولید تا زمان مصرف نیز از جمله گام های مرحله اول این طرح است.

مصطفوی در خصوص دیگر مراحل طرح اوسِک زعفران گفت:مرحله دوم این طرح ترویج و تاثیرگذاری و مرحله سوم آن رشد و بهره وری است که طی چند آینده به تشریح این دو مرحله نیز خواهیم پرداخت.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با راه اندازی سازمان جهانی اوسک، سهم ایران از تجارت جهانی زعفران ظرف مدت چند سال ابتدایی از ۴۰۰ میلیون دلار به چهار میلیارد دلار برسد، همچنین یکی دیگر از اقدامات ایران برای رشد تجارت جهانی زعفران، تعیین استاندارد مورد قبول بازار بین المللی است به طوری که هم اکنون کشورهای اروپایی استانداردهای ما را قبول ندارند اما راه اندازی اوسک این موضوع را نیز تسهیل می‌کند و سبب می‌شود ایران با استاندارد مورد قبول دنیا نبض بازار و قیمت‌ها را در دست بگیرد. در واقع بورس کالا حقوق کشاورز و مصرف کننده را حفظ می کند.

وی با بیان اینکه باید برای بازار زعفران اهداف بزرگی در سر داشته باشیم تا جایگاه واقعی ایران در این صنعت را بدست آوریم، گفت: در زمینه راه اندازی سازمان جهانی اوسک، بانک جهانی اوسک نیز راه اندازی خواهد شد که در این زمینه نیز مذاکرات با بانک مرکزی در حال انجام است، همچنین بورس زعفران نیز جهانی خواهد شد تا قیمت ها و برندهای زعفران ایران در کل دنیا شناخته شود.

گفتنی‌است طرح راه اندازی سازمان‌جهانی تولید و صادرات زعفران«اوسِک» که از سازمان جهانی اوپک الگو گرفته است، یک پروژه ملی به شمار می رود و ایده این طرح 10 تیرماه سال جاری از سوی سید احسان مصطفوی جوان کارآفرین و تولیدکننده نمونه کشور در سالن اجلاس سران مطرح شد و در 25 آذرماه نیز در سالن همایش های صدا و سیما و با حضور مسئولان عالی رتبه کشور رونمایی شد و هم اکنون در حال شکل گیری نهایی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز