خبرگزاری کار ایران

مدیر کانون بانوی مرزنشین تایباد مطرح کرد:

حلوای ناطف با قدمت 800 ساله در نمایشگاه چله‌ بانوی مرزنشین تایباد

asdasd
کد خبر : ۸۴۷۴۴۲

مدیر کانون بانوی مرزنشین تایباد گفت: حلوای ناطف با قدمت 800 ساله یکی از شیرینی‌های سنتی این شهرستان است که از این حلوای معروف جز توصیفاتی چند در کتب قدیمی چیزی برجای نمانده بود.

آیدا عصمتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تایباد ، در حاشیه برگزاری نمایشگاه چله‌ بانوی مرزنشین که با حضور مسئولان و اقشار مختلف مردم افتتاح شد، اظهار کرد: در گذشته‌های دور، زمانی که شکلات‌ها و شیرینی‌های رنگارنگ امروزی وجود خارجی نداشت، حاکمانی از «مرو» به دنبال شیرینی خوش طعم تایباد، به این دیار رفت و آمد می‌کردند و حلوای ناطف رزه (ریزه فعلی) را به عنوان سوغات به ولایت خود می‌بردند.

وی افزود: اما کم‌کم با آمدن شیرینی‌های رنگارنگ این حلوا به دست فراموشی سپرده شده و بانوان توانمند تایبادی بار دیگر این شیرینی قدیمی را از دل کتاب‌ها بیرون آوردند و آن را در نمایشگاه چله‌ی بانوی مرزنشین که شامگاه گذشته با حضور مسئولان و اقشار مختلف مردم شهرستان افتتاح شد به عرصه نمایش گذاشتند.

عصمتی مطرح کرد: کُلُمبه محلی نیز یکی دیگر از شیرینی‌های خوش طعم تایباد است که آن هم برای مدت‌های طولانی فراموش شده بود و از سال 96 با نکوداشت مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی (رح) جای خود را در مراسمات رسمی باز کرد و امروز در این نمایشگاه به فروش می‌سد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه چله‌ی بانوی مرزنشین در تایباد گفت: این نمایشگاه با هدف حمایت از توانمندی‌های بومی و تولیدات سنتی بانوان این شهرستان مرزی برگزار شده  و در آن محصولات متنوعی مانند انواع نان، کیک، کلوچه، شیرینی‌های سنتی، خشکبار، آجیل، تنقلات، دست سازه‌های زینتی در قالب 20 غرفه به مدیریت زنان ارائه می‌شود.

مدیر کانون بانوی مرزنشین تایباد با بیان اهداف برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی تصریح کرد: این قبیل کارهای گروهی علاوه بر نمایش انسجام وحدت و یکپارچگی سبب معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بانوان در این خطه مرزی شده و همچنین با فروش محصولات از زنان سرپرست خانوار حمایت شده و کمک به معیشت و اقتصاد خانواده می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از اهداف اصلی کانون بانوی مرزنشین در تایباد و سایر نقاط مرزی کشور توسعه فعالیت‌های بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماع است این کانون درنظر دارد با فراهم کردن فرصت‌های اینچنینی بستر را برای رشد ظرفیت‌های بانوان به ویژه در مناطق محروم و حاشیه شهر آماده سازد.

این نمایشگاه تا 28 آذر ماه جاری صبح‌ها از ساعت 9 الی 11 و عصرها از 16 لغایت 19 دایر و بازدید برای عموم آزاد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز