خبرگزاری کار ایران

نوبخت مطرح کرد:

مفهوم کار آفرینی در جامعه مشخص نشده است/ 90 درصد کار آفرینی در دنیا سود اجتماعی است

asdasd
کد خبر : ۸۴۰۴۹۸

مسئول اندیشکده کارآفرینی گام دوم گفت: در بحث کار آفرینی معظلی وجود دارد که مفهوم کار آفرینی در جامعه مشخص نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، دکتر نوبخت مسئول اندیشکده کارآفرینی گام دوم و مدیر آموزش خیریه کارآفرینی طلوع مهر در نشست هم اندیشی کارآفرینان که در دفتر خبرگزاری ایلنا برگزار شد، گفت: باید فرهنگ‌سازی کار آفرینی را از کودکی شروع کنیم که در همین راستا اولین مرکز نوآوری کودکان در حال شکل گیری است.

وی افزود: باید حمایت مالی کارآفرینان و حوزه های مختلف مانند حوزه‌ی مالیاتی صورت گیرد و بستر سازی کار آفرینی در جامعه انجام شود تا به نتیجه مثبت برسیم.

نوبخت گفت: طبق پایشی که در حوزه کسب و کار استان صورت گرفته، 4 موردصنایع دستی و صعت پوشاک و گیاهان دارویی و چرم و کیف و کفش بررسی شده است.

مسئول اندیشکده کارآفرینی افزود: در دنیا 90 درصد کار آفرینی سود اجتماعی است و منفعت جمع مد نظر است اما متاسفانه در ایران به سود مادی توجه می کنند و منافع اجتماعی اهمیتی ندارد.

وی ادامه داد: باوجود اینکه تحریم های زیادی که وجود دارد باز هم تولید و توسعه زیادی صورت گرفته اما توقع ما بیشتر از این است.

نوبخت در خصوص سیستم کارآفرینی نیز گفت:ایرادی که در سیستم کار آفرینی رخ می‌دهد این است که عده ای در زمینه کار آفرینی تخصص ندارند اما به این حوزه ورود پیدا می‌کنند.

وی با بیان این که در کشور ما کار آفرینی دقیق و درستی صورت نگرفته گفت:در بحث کار آفرینی معظلی وجود دارد که مفهوم کار آفرینی در جامعه مشخص نشده است.

نوبخت افزود:معنای کارآفرینی در گذشته ایجاد کسب و کار بوده ، در حالیکه تعریف اصلی آن بحث تعهد و ارزش آفرینی می باشد که پیامد آن ایجاد اشتغال است.

مدیر آموزش خیریه  کارآفرینی طلوع مهر ادامه داد:اکنون بین کار آفرینی و کسب و کار تفکیک قائل هستیم و مشخص نشده که نقش کار آفرینی در توسعه اقتصادها و کسب وکار دقیقا چه چیزی است.

وی تاکید کرد:در بحث آموزش کار آفرینی،اگر آموزش درست صورت نگیرد توسعه اقتصاد مطلوب را هم نخواهیم داشت، کار آفرینی در عصر جدید در تمام کشور ها بعنوان موتور محرک در اقتصاد مطرح است و در کشور های توسعه یافته و پیشرفته بیشتر به این موضوع توجه شده است.

حجت نکونام مدیر مسئول انتشارات ارزش افرین گفت:اگر مفهومی را مطرح میکنیم و یا الگویی را میگیریم باید تمام آنرا الگو برداری کنیم.

وی افزود:اگر ما الگو توسعه از کشور های موفق در کار آفرینی بگیریم  و شرایط را تجزیه و تحلیل کنیم.

نکونام افزود:باید به خانواده و آموزش توجه شود که از طریق الگو برداری درست  است و باید کار پژوهشی و شناخت افراد  پژوهشگر  را در دستور قرار داد و الگو برداری درست را انجام داد و باید تمام تلاش ها به سمتی باشد که کار آفرین تربیت کنیم  نه اینکه دنبال کار آفرین بگردیم.

همچنین وحیده نکونام مدرس و پژوهشگر حوزه کارآفرینی زنان در این نشست گفت:کار آفرینی بهترین راه حل برای مقابله با فقر به خصوص در جامعه ی زنان است.

شعبانی مدرس دانشگاه و مشاور کسب و کار هم گفت: کار آفرینی محور توسعه اقتصادی است و می توان در تمام حوزه پیشرفت کافی را داشت اگه که کار آفرینی درستی اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد:ما در کشور کمبود شدید نیروی انسانی ماهر داریم و متاسفانه دانشگاه بعنوان مرکز اصلی تامین نیروی انسانی نتوانسته کار خود را به خوبی انجام دهد به گونه ای که حدود 11 میلیون نفر فارغ التحصیل دانشگاه وجود دارند که نقشی در تو ید ندارند.

وی با بیان اینکه دانشگاه ها کار آفرین نیستند گفت: فضای کسب. کار در ایران متعادل و مناسب نیست و افراد را با مشکلاتی رو به رو میکنند.

شعبانی ادامه داد:دولت باید در بهبود فضای کسب و کار تمرکز کند و با پرداخت تسهیلات بانکی کار را تسهیل کند، از طرفی به دنبال مهارت آموزی باشیم و سر فصل های دانشگاهی اصلاح شود و از پتانسیل های مردمی نیز استفاده کنیم.

این مشاور حوزه کسب و کار افزود:معمولا در تمام مسابقات کار آفرینی و جاهایی که کار آفرینان برتر دعوت می شوند بجای کار آفرینی ، ثروت آفرینی را مد نظر می‌گیرند که این معضلات با آموزش حل می‌شود.

وی ادامه داد:اگر تقسیم بندی آموزشی را در نظر بگیریم، مشکل اصلی آموزش این است که قبل از 6 سالگی و در خانواده ها باید با کار آفرینی آشنا شوند و آموزش ها را از آن زمان آغاز کنند که باید فرهنگسازی صورت گیرد.

شعبانی گفت:جدیدترین سیستم آموزشی کشور ما سیستم مدیریت می باشد که حداقل برای 30 سال پیش است.

همچنین آهنچی رییس هیات مدیره خیریه کارآفرینی طلوع مهرکارا  و عضو  بنیاد سلامت رضوی در خصوص آموزش دانشگاه ها گفت:با وجود امکانات فراوان ، کارهای عملی به دانشجویان آموزش داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: فقر  فرهنگی، در بین دانشجویان غرور کاذب و بیجا وجود دارد.

پور آزاد مجری دوره های آموزشی کارآفرینی و اشتغال کمیته امداد نیز گفت:رابطه ای بین آموزش و کار آفرینی وجود ندارد، هر آموزشی که داده نمی‌شود در کار آفرینی کاربردی ندارد و برعکس کار آفرینان نیز به فکر ایجاد اشتغال و در آمد هستند.

وی افزود:کار آفرین باید دائما دنبال ایده پردازی های جدید  و ایجاد کارهای جدید باشد.

وی ادامه داد:بعضی از مشاغل با فرهنگ شهری و برطرف کردن نیاز های افراد هم خوانی ندارد و ارتباط بین بازار کار و آموزش را بتوانیم برقرار و درست کنیم و اگر سرفصل درسی را در این زمینه درست کنیم مشکلات حل خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز