خبرگزاری کار ایران

شالچیان خبر داد:

حضور 10 هیأت عزاداری یزدی در عرصه میدان شهدا در دهه آخر صفر

asdasd
کد خبر : ۸۲۷۴۴۹

معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد گفت: 10 هیأت از یزد اعلام آمادگی کرده‌اند تا در دهه آخر صفر از یکشنبه در دو نوبت صبح و بعدازظهر تا پایان روز شهادت امام رضا(ع)، عزاداری‌های خاص خود را در عرصه میدان شهدا داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، نرگس شالچیان در این خصوص اظهار کرد: مشهد خود را برای میزبانی بزرگی آماده و تمام مردم ایران را به این میهمانی دعوت کرده است. تمام تلاش شهرداری مشهد این است که در دهه پایانی ماه صفر، زیرساخت‌های لازم را برای این میزبانی شایسته و فاخر فراهم کند. به همین خاطر در مبادی ورودی و سطح شهر 23 ایستگاه به صورت حمایتی و مشارکتی ایجاد کرده که 18 ایستگاه آن حمایتی و 5 ایستگاه آن مشارکتی است. 

وی افزود: ایستگاه‌های مختلف سطح مشهد نیز خدمات مختلفی را بنا به جنس و نیاز افرادی که به شهر مشهد می‌آیند، ارائه می‌کنند. در ایستگاه‌های ورودیِ زائران پیاده نیز خدماتی از قبیل استحمام، وسایل بهداشتی و درمانی، مراقبت‌های پزشکی و... ارائه می‌شود.

شالچیان ادامه داد: زائران پیش از آن‌که به میدان شهدا، ایستگاه مرکزی شهرداری مشهد و نزدیک‌ترین ایستگاه به حرم برسند، در طول مسیر خدمات مختلفی را دریافت کرده‌اند. در میدان شهدا نیز آموزش‌های لازم از جنس فرهنگی و مشارکتی توسط دستگاه‌های خدمت‌رسان ارائه می‌شود. امسال در میدان شهدا سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلفی داریم که کنار هم تلاش خود را نمایش می‌دهند؛ از جمله دستگاه‌های مختلف شهرداری و تصمیم‌سازان سطح شهر مانند اتاق اصناف، اتحادیه‌های مختلف، سازمان پایانه‌های مسافربری و رجا، فرهنگسراها و سازمان کتابخانه‌ها در این میدان خدمت‌رسانی حضور دارند.

جزئیات طرح «نذر آموزشی» و «وقف سواد» 

معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با بیان اینکه «خدمات میدان شهدا از جنس متفاوت‌تری نسبت‌به ایستگاه‌‎های دیگر است»، عنوان کرد: از جمله این خدمات «نذر آموزشی» یا «وقف سواد» است. دهه پایانی ماه صفر با هفته وقف مصادف شده و چند ماه گذشته، شهر مشهد پلاک شهر یادگیرنده را از یونسکو دریافت کرده است. از طرف دیگر یکی از ویژگی‌های صاحب اصلی شهر مشهد، امام رضا(ع)، «عالم آل محمد(ص)» است؛ بنابراین سواد و مباحث آموزشی در این شهر رکن اصلی را دارد. 

وی ادامه داد: به همین دلیل، شهروندان میهمان‌نواز حریم رضوی می‌توانند بنا به این ادله، در نذر آموزشی و وقف سواد شرکت کنند و در دهه آخر صفر 98 تا 99 فرصت دارند، نذر آموزشی خود را ادا کنند. این نذر شکل‌های مختلفی دارد، می‌تواند از آموزش فرد بی‌سواد آغاز شود و با آموزش کمک‌درسی دانش‌آموزان در منطقه حاشیه شهر ادامه پیدا کند. ثبت‌نام نسبتاً خوبی در این نذر آموزشی انجام شده و آمارها نشان می‌دهد تا روز گذشته، در میدان شهدا 47 نفر تنها در نذر آموزشی ثبت‌نام کرده‌اند.

شالچیان بیان کرد: مورد دیگر در ایستگاه میدان شهدا بحث آموزش کتاب و کتابخوانی و ترویج این فرهنگ است. سازمان کتابخانه‌ها در میدان شهدا، غرفه فاخر و خوبی ایجاد کرده‌اند که در این غرفه بر اساس مشی امام رضا(ع)، پنل‌های گفت‌وگویی توسط سازمان کتابخانه‌ها گذاشته شده و سعی می‌شود در حوزه‌های مختلف با محور رضوی و فرهنگ رضوی این گفت‌وگو صورت گیرد. از سازمان کتابخانه‌ها در خواست کردیم و قرار شد در مراکز اسکان ذیل حوزه شهرداری مشهد، کتابخانه‌های سیاری بروند و کتاب امانت دهند، یا اگر کسی سواد نداشت، برایش کتاب خوانده شوند.

معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد اضافه کرد: در میدان شهدا مورد دیگری را به صورت پایلوت ایجاد کردیم که از اقلام یک‌بارمصرف استفاده نشود تا انشالله در سال‌های آینده این طرح تعمیم یابد. در طراحی سازه‌های میدان شهدا، سعی شد به جای استفاده از بنر، از پارچه‌ استفاده شود و در اسامی غرفه‌ها نیز، همان‌ها مورد استفاده قرار گیرد. این کار علاوه‌بر زیبایی بصری، مدیریت هزینه را نیز در دل خود تعریف کرده است. پیام‌های مثبتی را در این مدت دریافت کردیم که ما را مصمم‌تر کرده است. 

لیوان‌های کاغذی را از پذیرایی‌ها کنار گذاشته‌ایم

وی با اشاره به اینکه «برنامه دیگری که سال گذشته آغاز کردیم و امسال تکرار خواهیم کرد، عدم استفاده از لیوان کاغذی است»، تصریح کرد: در این خصوص فراخوان زدیم که افراد در نذر استکان شیشه‌ای شرکت کنند. زیرساخت‌هایی مانند تامین آب شرب و استفاده از وسایل شوینده نیز ایجاد کردیم تا مشکل بهداشتی ایجاد نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز