خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

8 خط کارگاه صنعتی فرآوری بهداشتی پسته در گناباد فعال است

asdasd
کد خبر : ۸۲۶۹۰۰

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان گناباد گفت: در حال حاضر 8 خط کارگاه صنعتی فرآوری بهداشتی پسته به جهت فرآوری سریع و صادرات پسته در گناباد فعال است و به دلیل افزایش سطح کاشت و تولید پسته احداث چندین خط فرآوری پسته در شهرستان در جهت فرآوری سریع پسته ضروری است.

حسین عطایی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در گناباد گفت: در حال حاضر سطح زیر کشت پسته در شهرستان گناباد 7هزار و دویست هکتار است که سطح باغات بارور این محصول در حدود 4 هزار و دویست هکتار را شامل می شود.

وی ادامه داد : در شهرستان گناباد کل سطح زیر کشت پسته شامل انواع ارقام پسته اوحدی 800 هکتار ، پسته احمد آقایی 1050 هکتار ، پسته اکبری 1000هکتار ،پسته کله قوچی 150هکتار ، و سفید پسته 200 هکتار است که از نظر اولویت اکبری ، احمد آقایی و سفید پسته مورد توجه است .

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان گناباد اذعان کرد :مناطق زیر کشت پسته در شهرستان گناباد دارای آب و خاک شور است که به دلیل مقاومت و سازگاری خوب نهال پسته با این شرایط ، کشاورزان در تلاش برای افزایش سطح زیر کشت این محصول هستند و معمولاً رقم بادامی و سفید پسته بیشتر در شرایط آب و خاک شور سازگاری دارد و در سالهای اخیر تغییر ساختار و اگوی کاشت در دشتها به سمت توسعه باغات پسته بوده است.

وی گفت:گناباد با توجه به شرایط اقلیمی مناسب تولید پسته از نظر کیفیت ، دارای محصولی با کیفیت و مرغوبیت صادراتی است.

وی تصریح کرد : جهاد کشاورزی با برگزاری کلاسها و طرحهای ترویجی ، بازدیدهای کارشناسی ، در صدد رفع آسیبهای تهدید کننده محصول ، کاهش استفاده از سموم و‌ افزایش کمیت و کیفیت صادرات با تولید محصولی مرغوب را در برنامه خود دارد .

عطایی گفت :پسیل پسته ،چوبخوار کرمانیا،سوسک سرشاخه خوار پسته،شپشکها ، سن پسته،نماتدها و بیماریهای درخت پسته  از جمله عوامل تهدید کننده پسته است که باعث آلودگی ، کپک زدن ، و کاهش کیفیت و کمیت صادرات محصول شده و کشاورزان با کاهش قیمت و کاهش صادرات محصول دچار خسران خواهند شد‌.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان گناباد اذعان کرد :تولید پسته در گناباد نسبت به سال گذشته 30%  افزایش داشته که عملکرد آن حدود 1200کیلو در هکتار بوده که با حساب سطح 4200 هکتار بارور شده محصول زیر کشت، رقم قابل توجهی به دست خواهد آمد .

عطایی گفت :شهرستان گناباد با وجود مجتمع های گاوداری و مرغداری دارای ۱۸۰۰۰ راس دام سنگین بیشترین تولید کود آلی را دار است که بهترین کود برای رشد و تولید پسته و صادرات پسته بوده و در تولید محصول سالم و کاهش استفاده از سموم شیمیایی بسیار مؤثر است .

وی اظهار کرد:در حال حاضر 8 خط کارگاه صنعتی فرآوری بهداشتی پسته به جهت فرآوری سریع و صادرات پسته در گناباد فعال است و به دلیل افزایش سطح کاشت و تولید پسته احداث چندین خط فرآوری پسته در شهرستان در جهت فرآوری سریع پسته ضروری می باشد.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی گناباد گفت :در رابطه با اشتغال زایی باغات پسته معمولا ًبه ازای هر 2 هکتار سطح زیر کشت برای یک ‌نفر به صورت مستقیم  اشتغال و درآمد زایی ایجاد ‌میشود و بهتر است به دلیل ارائه محصول مرغوب صادراتی و کاهش آلودگیها کشاورزان و باغداران در تمامی مراحل تولید و برداشت نکات بهداشتی را رعایت کنند تا در زمینه صادرات که مهمترین اصل رونق تولید است هیچ گونه مشکلی در شهرستان گناباد نداشته باشیم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز