خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار خبر داد:

کمیته ساماندهی سوغات استان با همکاری شهرداری مشهد و بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۰۰۷۱۱

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی با اشاره به برنامه‌های استان برای مدیریت بازار سوغات گفت: برای ساماندهی سوغات استان طرحی تدوین شده که براساس آن شهرداری مشهد کمیته‌ای را راه‌اندازی و مدیریت خواهد کرد و اجرای برنامه های این کمیته را نیز بخش خصوصی بر عهده دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد،علی رسولیان در جلسه کارگروه سوغات استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: ما همواره در تلاش هستیم تا سهم استان خراسان رضوی را از سوغات زائر افزایش دهیم. براساس آمار در مجموع حدود 60 تا 70 درصد سوغات زائر از میان کالاهای ایرانی است اما در این میان سهم صنایع دستی از این بازار کم بوده که باید برای آن چاره اندیشی صورت بگیرد.

وی بیان کرد: خراسان رضوی ظرفیت بالایی در حوزه سوغات دارد که می‌توان با استفاده از این پتانسیل بخش صنایع دستی را به بازار این حوزه پیوند داد، تا زائر، از محصولات این بخش به عنوان تحفه و یادگار سفر، به منزل ببرد.

رسولیان خاطرنشان کرد: در گذشته نیز جلسه‌ای در این خصوص برگزار شد. جمع بندی ما این بود که شهرداری مشهد به عنوان معین اقتصادی این شهر باید این مسئله را پیگیری کند اما به دلیل اینکه عملیاتی نشدن این بحث، جلسه دوم را برگزار کردیم.

وی در خصوص طرح‌های استانداری برای افزایش سهم سوغات خراسان رضوی بیان کرد: برای ساماندهی سوغات استان طرحی تدوین شده که براساس آن شهرداری مشهد کمیته‌ای را راه‌اندازی و مدیریت می‌کند و اجرای مفاد و برنامه های آن را نیز بخش خصوصی بر عهده دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: علاوه بر این 10 اتحادیه صنفی در استان ما در حوزه سوغات و صنایع دستی فعالیت دارند که آن‌ها نیز قول همکاری برای کار در قالب این کمیته را داده‌اند. همچنین از حضور آستان قدس رضوی نیز برای پیشبرد برنامه هایمان در این بخش استفاده خواهیم کرد. در کنار موارد ذکر شده، مقرر است تا با پارک علم و فناوری استان نیز در این خصوص همکاری داشته باشیم.

رسولیان گفت: برای مدیریت بهتر تولید محصولات سوغات، 20 واحد صنعتی مشخص شده که در این رابطه با ما مشارکت خواهند داشت تا بتوانیم در این زمینه به رشد خوبی دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: ایجاد بازار سوغات، استفاده از ظرفیت‌های خالی مختلف برای تولید صنایع دستی، توسعه استارتاپ‌ها و تکنولوژی‌های مربوط به سوغات از دیگر برنامه‌های ما برای توسعه بازار این بخش و بهره مندی حداکثری تولیدکنندگان داخلی از این ظرفیت است.  

مدیرکل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه برای افزایش ظرفیت بازار سوغات در مشهد، توجه و تمرکز بر افزایش تولید باید در دستور کار قرار گیرد، اضافه کرد: در این راستا از توانایی نیروهای متخصص برای تولید استفاده خواهیم کرد و در صورت نیاز سوله‌های خالی را در اختیار آن‌ها قرار خواهیم داد.

در ادامه این جلسه محمدصادق براتی، مدیرکل امور زائران استانداری خراسان رضوی، با اشاره به ظرفیت‌های خراسان رضوی در حوزه سوغات خاطرنشان کرد: رتبه نخست سوغات مربوط به محصول زعفران و بازار مخصوص زعفران و زرشک است که 1139 میلیارد تومان از سهم سوغات استان را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: پس از زعفران و زرشک، اصلی‌ترین کالاهای سوغات مشهد شامل خشکبار، نبات، نخود و کشمش بوده که 611 میلیارد تومان از بازار سوغات استان را در اختیار دارد.

مدیرکل امور زائرین استانداری خراسان رضوی افزود: در جایگاه سوم نیز کالاهای زیارتی و سنگ‌های زینتی قرار دارند که رقم 3 میلیارد تومان از بازار سوغات خراسان رضوی را به خود اختصاص داده اند. چهارمین محصول اصلی مربوط به سوغات استان نیز تراشه‌های سنگی و سرامیک با 430 میلیارد تومان از این بازار بوده و پس از آن نیز کالاهای مرتبط با سلامت، گیاهان دارویی و ادویه‌جات با رقم 149 میلیارد تومان است.

وی گفت‌: همچنین گلیم، فرش و مصنوعات چرمی و گلدوزی با مبلغ 103 میلیارد تومان در رتبه ششم و اسباب‌بازی با مبلغ 86 میلیارد تومان از بازار سوغات در رتبه هفتم سوغاتی‌های اساسی و استراتژیک استان قرار گرفته اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز