خبرگزاری کار ایران

جمالی زاده مطرح کرد:

۸۰ درصد روستاهای کشور دارای دهیاری زیر نظر طرح‌های مدیریت پسماند هستند

asdasd
کد خبر : ۷۸۴۳۵۷

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفت: ۸۰ درصد روستاهای کشور دارای دهیاری زیر نظر طرح های مدیریت پسماند قرار دارند که این خدمات در مشهد حدود ۱۰۰ درصد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، مهدی جمالی زاده در همایش دهیاران بخش مرکزی مشهد گفت: سندروم کلانشهری و موج مهاجرت‌ها به شهر از عواقب بیماری های اجتماعی طی دهه های گذشته بوده است.

وی دغدغه اصلی متولیان خدمت رسانی را توزیع عادلانه خدمات دانست و اظهار داشت: با توجه به راهبرد کشور مبنی بر افزایش جمعیت باید به موضوع توسعه و توازن جمعیت توجه شود، در غیر این صورت به اهداف افزایش جمعیت دست نخواهیم یافت.

وی به روستاهای ۱۰ و ۱۲ هزار نفری در حاشیه برخی شهر ها از جمله مشهد اشاره کرد و گفت: روستاهای ۱۲ هزار نفری شرایط خاصی دارند لذا نیازمند نگاه ویژه می باشند، لازم است در جلسه ای مجزا با حضور مسئولان و دهیاران مسائل این روستاهای اطراف مشهد بررسی شود.

جمالی زاده بودجه امسال حوزه دهیاری ها را خوب ارزیابی کرد و افزود: هزار میلیارد تومان برای مدیریت پسماند "مپ" در شهرهای بزرگی مثل مشهد و تامین تجهیزات مپ در روستاهای بزرگ اطراف این گونه شهرها در نیمه دوم سال تخصیص خواهد یافت.

وی اظهار داشت: ۳۷ هزار دهیاری در کشور وجود دارد و دستگاه های مرتبط با تسهیلات روستایی نسبت به ارایه تسهیلات ارزان قیمت برای طرح های پیشنهادی اعلام آمادگی کرده اند.

وی گفت: ۸۰ رصد روستاهای کشور دارای دهیاری زیر نظر طرح های مدیریت پسماند قرار دارند که این خدمات در مشهد حدود ۱۰۰ درصد است.

جمالی زاده به راه اندازی "ده سراها" به جای فرهنگسراهای شهری در برخی روستاها طی سال جاری اشاره کرد و افزود: فعالیتهای فرهنگی و جشنواره های گردشگری و برخی طرح های دیگر نیز در قالب طرح های اقتصاد مقاومتی در روستاهای کشور اجرا می شود.

وی اظهار داشت: اصلاح آیین نامه اجرایی شغل دهیاران و ارتقای شغلی و بیمه آنان در دست تصویب است و همچنین ساز وکارهایی را نیز به کار خواهیم بست تا از عزل دهیاران بر اساس سلیقه جلوگیری شود.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار ی مشهد نیز گفت: بخش مرکزی این شهرستان، ۶ دهستان با ۱۹۶ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد که حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده اند.

حیدر خوش نیت افزود: سد کارده که برای مصارف کشاورزی و سد ارداک که در بخش آب شرب مورد بهره برداری قرار می گیرد در این بخش قرار دارد، بخشی که ۱۰۹ روستای آن در حریم خدماتی شهر مشهد واقع شده است.

وی اظهار داشت: با همکاری بنیاد مسکن و وزارت کشور اقداماتی برای کاسته شدن از معضلات ساخت و سازها در حوزه روستاهای حاشیه مشهد در دست اقدام است که می تواند برخی مشکلات را کمتر کند.

وی گفت: روستای دهرود بر اساس ضوابط تقسیمات کشوری باید شهر باشد اما با ساختار دهیاری اداره می شود که همین دست ناهماهنگی ها مشکلات ساخت و سازها را در این روستاها بوجود آورده است.

خوش نیت افزود: مشکل دیگر حاشیه مشهد بخش های منفصل شهری مانند شهرک مهرگان در منطقه ۳ شهرداری این شهر است، قرار گرفتن اینگونه مناطق میان چندین روستا مشکلاتی بوجود می آورد.

رئیس‌شرکت تعاونی دهیاری‌های غرب مشهد نیز گفت: روزانه ۲۰۰ تن زباله در بخش مرکزی مشهد تولید می‌شود که حدود ۴۰ تن آن به مدیریت پسماند شهرداری مشهد تحویل داده می شود لذا برای ساخت و تجهیز ایستگاه تحویل زباله جدید نیازمند اعتبارات و تجهیزات خاص هستیم.

مرتضی‌رجبی‌خواستار تامین قیررایگان برای انجام‌پروژه‌های آسفالت و جدول‌گذاری در روستاهای کم‌برخوردار بخش مرکزی شد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: باید برای روستاهای بزرگ از جمله روستاهای حاشیه مشهد به خاطر جمعیت زیاد آنها نگاه متفاوت و ضوابط خاص اعمال شود.

سید امیر حسین قاضی زاده افزود: شهرداری ها نیز بواسطه درآمدها در خدماتی که از حریم شهر دارند باید خدمات دهند. بر این اساس شهرداری مشهد نیز قولهایی داده است که باید در مسائلی از جمله پسماند و اتوبوس پیگیری گردد چرا که شهرداری این کلانشهر درآمدهایی از این بخش کسب کرده که باید خدمات مربوطه را ارائه دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز